|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har under de senaste månaderna varit på jakt efter en E34 av touringmodell. Har ingen tidigare erfarenhet av BMW men har haft en del bilar och varit intresserad av ämnet. Efter att ha varit runt o tittat på ett antal objekt så var en sak säker. Något rostfritt objekt skulle jag dessvärre inte komma över. Blev faktiskt förvånad över hur illa det var ställt med rosten på denna modell. Det verkade inte spela någon roll om säljaren bägärde 20 eller 40tusen för bilen, rost fanns det, dock i lite olika omfattning. Är sedan några veckor tillbaka ägare till en 525 Touring från -94. En bil som var det bästa jag kunde hitta för pengar runt 25.000kr. Det finns lite rost lite här o var, inga stora grejjor och inget du ser om du inte börjar syna och öppna dörrar etc., men mycket smått på mer eller mindre märkliga ställen. Det som får mig att höjja på ögonbrynen är att en såpass dyr modell inte står emot rosten bättre. Vill påstå att E34 står emot rosten sämre än medelbilen från amma tid. Jämför tex. med utskällda bilar som Citroen BX, Peugeot 306, Alfa75, Toyota corolla m.fl. Detta må väl så vara, bilen har ju så många andra förtjänster som väger upp detta. Det som som dock förbryllar mig efter att ha botaniserat runt på olika BMW forum att många är väldigt generösa med uttrycket rostfri bil. Här vill jag hävda att dessa ägare far med osanningar. Eller vad räknas som rostfri...??? Räcker det att ingen rost är synlig på karossen vid en snabb titt? Knappast väl... Men skall vi vara äliga så är det väl ingen av oss som hellet tror att vi skall få en ROSTFRI BMW med alla de övriga "gotterna" för en sisådär 25-35tusen kronor. Jag menar man måste ju vara realist och inse att om så vore fallet så kanske beg.priserna inte skulle befinna sig på denna skamligt låga nivå. Eller har jag fått allt om bakfoten??? | |
| Jag skulle nog vilja påstå att det inte är speciellt konstigt att en 12 år gammal bil har rost , speciellt inte om den gått året runt i sverige. | |
| E34 har gått lååååååågt, oftast betydligt läääääängre än mätaren skvallrar om. ;) Och det påverkar en del förståss... Men något under av rostfrihet är inte modellen... | |
| 12 år 3000mil år = 36 000mil. Det är nog inte helt ovanligt för modellen... | |
|
Märkligt jag som har förundrats över det goda rostskyddet på min e 34:a vilket jag dessutom kompleterade i höstas med en Dinitrol behandling, å andra sidan så betalade jag mer än dubbelt som den "dyra" som du hade tittat på :-) Mvh Danne |
|
| Alfa 75, nääää. ---> Länk ;) | |
|
På en 18 gammal E34 (8100 mil) har jag hittar "stenskottsrost" på två ställen, på en dörr yta 5x5 mm, på bakskärmen ca 5 x 25 mm samt lacksläpp under nedre listen på framdörren. Alltihop endast ytrost, lätt åtgärdat! Under vänster skärmkant har lacken lossat några cm, flagat av. Ingen rost. Lättslipning och lack. Plåttankens fals har lätt ytrost. Returluftsledningen har ytrost. Monterar av bakre kofångare, stålborstning och målning av tankkanten och ledningarna med rostskydd. Sammanlagt några timmars jobb. That´s all folks! Så någon rosthög vill jag inte kalla den. |
|
| Var glad att du inte letar e39... hittade just gravrost på min 99 under motorhuvens plåtveck fram.... rostat genom 3 plåtlager. Klart värre än vad jag hittills haft på min E30 87(!). | |
|
Mattebatik! Konstigt så olika erfarenheter man kan ha,enligt mig så är E34 bättre än medelbilen när det gäller rost.Även enligt SBP.Detta gäller så länge bilens lack är intakt,men går det "hål" kommer rosten fort.Problemet är nog som nämnts ovan,att flertalet E34or har skruvad mätare och ett tvivelaktigt förflutet i sitt "fördetta hemland" men ev. krockskador o dyl. |
|
|
Det handlar enbart om hur bilen har skötts! Min M5 har ingen som helst rost någonstans! Har till och med skruvat loss nummerskylltsbelysningen och kollat under där - helt rent, som nytt. Recept? Kör ej på vintern i Sverige! Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
det går att hitta rostfria bilar om man letar länge. De flesta bilar som är så pass gamla som e34 har rost, sen spelar det ingen större roll vilket märke det är. Allt handlar ju om hur blien vårdats. "kalle Hansen" att en M5:a är rostfri brukar ju bero på att den slipper saltet. Min M5:90 hade heller inte en rostfläck. |
|
|
Jag kan inte riktigt hålla med om de argument o förklaringar som nämnts ovan till E34:ans tyvärr så goda förmåga att rosta. Att det skulle finnas ett direkt samband mellan miltal o rost hållar jag inte med om. Börjar rosten på ytor som utsatts för stenskott så visst, men vi pratar ju om ställen som stenskott o vägsprut inte kommer åt. Rosten kommer ju tex. gärna innifrån i dörrars o luckors nederkant. Rost är något som kommer med ålder på bilar, tyvärr på en del tidigare än andra. Var för ett tag sedan och tittade på en 520 i ett bedrövligt skick. Rosten hade fått fäste överallt och det finns betydligt friskare korosser på gamla bilskrotar. Ägaren till denna hade också som jobbil en Peugeot 306 av samma årsmodell utan någon synbar rost. Den biljäkeln kan ju max ha kostat en tredjedel av bmw:n som ny, så nog borde BMW fixat detta bättre. Någon nämde att man inte skulle köra med sin E34 på vintern så förblir den rostfri, hmm... Detta skulle väl vara ett kvalitetsunderkännande så gott som något. Nu låter det kanske som om jag inte gillade bmw, tvärtom efter mitt senaste bilförvärv så är jag såld. Det är därför det är så förbannat synd att rosten skall behöva knäcka denna annars nära nog fulländade bil. mvh Mattebatik |
|
|
Min 525i-92 som jag sålde för 3 år sen hade knappt nån rost alls, och det var import... Sen har jag sett betydligt nyare E39:or med ganska mycket rost. Autopower.se - Som en enda stor familj :-) |
|
|
Var just inne o kollade på bilprovningens begagnattest och jämnförde BMW 520i -94 mot Peugot 306 -94,och det bekräftade vad jag misstänkte att 520i hade aningen bättre rostskydd.Sen antalet underkända bilar behöver jag nog inte nämna vem som "vann" :).Att du har en annan erfarenhet kan jag inte ta ifrån dig,lika lite som att min uppfattning är att 5-serien har bra/bättre än medel rostskydd. |
|
| De rostar garanterat mindre än genomsnitt när det gäller underredet iallefall , min förra E34 hade börjat rosta lite varstans runt dörrar skärmkanter osv men lyfte man upp den och kollade under så fanns där ingen rost föutom på vissa detaljer i hjulupphängningarna som på alla andra märken. | |
|
Jag kan inte riktigt hålla med om de argument o förklaringar som nämnts ovan till E34:ans tyvärr så goda förmåga att rosta. Att det skulle finnas ett direkt samband mellan miltal o rost hållar jag inte med om. Börjar rosten på ytor som utsatts för stenskott så visst, men vi pratar ju om ställen som stenskott o vägsprut inte kommer åt. Rosten kommer ju tex. gärna innifrån i dörrars o luckors nederkant. Rost är något som kommer med ålder på bilar, tyvärr på en del tidigare än andra. Var för ett tag sedan och tittade på en 520 i ett bedrövligt skick. Rosten hade fått fäste överallt och det finns betydligt friskare korosser på gamla bilskrotar. Ägaren till denna hade också som jobbil en Peugeot 306 av samma årsmodell utan någon synbar rost. Den biljäkeln kan ju max ha kostat en tredjedel av bmw:n som ny, så nog borde BMW fixat detta bättre. Någon nämde att man inte skulle köra med sin E34 på vintern så förblir den rostfri, hmm... Detta skulle väl vara ett kvalitetsunderkännande så gott som något. Nu låter det kanske som om jag inte gillade bmw, tvärtom efter mitt senaste bilförvärv så är jag såld. Det är därför det är så förbannat synd att rosten skall behöva knäcka denna annars nära nog fulländade bil. mvh Mattebatik |
|
|
Att räkna med att en 12 år gammal bil,premium eller budget,skall vara totalt rostfri är nog lite i överkant.Tror du fått lite fel uppfattning om vad det innebär att vara bruksbil som går långa sträckor i alla väderleksförhållande.Har svårt att se någon som helst bil med samma årtal o miltal som min 540 -93a som skulle vara lika eller mer rostfri.Den som fått uppfattningen om att en premiumbil typ BMW,Mercedes eller Lexus skulle vara totalt befriade från både rost och problem bör skaffa cykel.Ett visst mått av kvalitet kan man begära,men att begära att en 10+ bil med +20.000mil på mätaren skall i det närmsta vara fläckfri är att hoppas på det omöjliga. |
|
|
Mattebatik>>>Varför kopierade du ditt redan skrivna svar tidigare?? Kom med lite nytt istället :) Jag anser ju att E34:an är den mest välbyggda bilen hitintills av BMW,när det både gäller motståndskraft mot rost såväl som ihopsättningskvalité... Men visst är det så att bilar rostar,det är ju inget nytt direkt.. Mvh Janne. |
|
|
Ber om ursäkt att min inlägg kom in en gång till, klantade helt enkelt till det. Jag är inte ute efter en fläckfri bil utan tycker bara e34:an verkar vara känslig mot rost. Jag var runt o kollade på kanske 8-10 objekt innan jag slog till. Efterom man intresserat sig för modellen slänger man ett extra öga på parkerade e34:or, osv. De ser alla mer eller mindre angripna ut. Många gånger inte bara lite utan genomrostde runt tanklock och gnagda på bakluckan i nederkant på dörrar osv. Jag pratar inte bara om den där Peugeot 306:an utan de corollor, BX:ar, Meganè:s, Golf:ar och t.om. vissa Fiat:ar o Alfor o som jag eller mina vänner ägt. Det näms också att E34:orna gått långt (många gånger betydligt längre än andra bilar) och slitits som bruksbilar. Men borde inte detta vägas upp av att de många gånger är så att den som köper BMW har ett visst bilintresse. De lägger ganska mycket pengar på sitt bilägande och många av dessa vårdar nog sina bilar. De som däremot köper en typik dussinbil och vill förflytta sig från A till B och har helt andra intressen än bilvård, och ändå... mvh Mattebatik |
|
Y! |
-PowerMac det är inte bara gamla alfor som rostar Länk |
|
Min 535:a med nu 29 000 mil har gått alla vintrar i Sverige och ändå har jag inte rosthål. Dock mer ytrost där lacken skavts emot eller lister legat an och vibrerat. Den lilla rosten är väldigt överaskande då bilen enbart gått Malmö/Småland - Saltets Mecka! Det som dock måste sägas i detta sammanhang är att jag har kvitton på 120 000 kr från föregående ägare. Dvs. har bilen skötts korrekt. Det värsta som kan hända en BMW är att den hamnar i händerna på någon som tror att bilen inte kommer kosta något och inte heller tas hand om korrekt. Dvs rostskyddsinspektioner glöms bort osv. Senast min BMW inspekterades för rost av BMW var vid 22 000 mil. Det är imponerande att ägaren lagt ner så mycket kärlek - men då håller bilen också. Tyvärr har BMW bilvit en ungdomsbil och då sköts de där efter. Mer pengar läggs ner på sänkningsfjädrar en service! Vill också tillägga att jag skrotade 2004 mina två Alfa 33:or 1990 vid 10000mil samt 12500mil. Min Mazda -91 avlivades 2006 med 16 000mil på mätaren. Reservhjulsbaljan var nästan genomskinlig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.