AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.995

Porsche bromsar och E46 M3 Bromsar

Var tvungen att studera lite gällandes bromsar eftersom mr. vet allt "Grubbe" påstår på fullaste allvar att M3 bromsarna är bättre än på Porsche Carrera 4S,,sitter här nämligen med den senaste Atomobil tidningen..här lite info därifrån..

Porsche cayman S 100-0 34.9 160-0 89.4 200-0 136.8
Porsche 997 S 100-0 34.5 160-0 86.4 200-0 136.1
BMW M3 100-0 36.3 160-0 94.3 200-0 146.3

På 996 4S sitter det Porsche turbo Bromsar och dom lär inte så vitt jag vet vara sämre än det som sitter på cayman och 997S,,
eller hur??
Samt att 4S har samma chassie, fjädring och dämpare som sitter på 996 Turbo,vilket innebär att M3 inte har mycket att hämta på banan heller...
Så länge jag har läst biltidningar så har Porsche bromsar alltid varit bäst när dom har jämförts med andra..

Det här skriver jag inte för att jag skulle se ner på M3 på nått sätt, för den var jag super nöjd med,,och kan tänka mig att köpa en sån igen....

mvh.Rascal
Länk

Beror väl på va bilen väger oxå. men du har rätt den bromsar lite bättre.
Men den är dyrare osv osv

vore väl konstigt om den inte va lite bättre.

men m3an kör ändå snabbare varvtider. me hela 1 sekund =)
Grubbe
Rascal,

Om det nu sitter samma bromsar på 996 4S och Porsche 996 Turbo, hur kommer då sig detta?

996 4S 100-0km/h
Kalla = 36,4 meter
Varma = 40,6 meter(!)

996 Turbo 100-0km/h
Kalla = 35m4 meter
Varma = 36,1 meter

Detta trots att 996 Turbo väger (nästan på kilot) 100kg mer än 996 4S.

Men som sagt. M3an krossar uppenbarligen 996 4S i de flesta momenten, ringen, 0-200, 100-0 o.s.v

Men detta kanske inte gäller i din bok? :D

Grubbe
M3an hade till och med bättre segdragningsförmåga (och den är fan inte bra på M3an).

ni kan väl krama varandra ist?
Grubbe
Jag kramas gärna, men inte med killar. ;)

Grubbe....

Grubbe grubbe gillar att krama en snubbe. =D
en sak är ju säker,,man får kramas med många fler flickor med en Porsche än med en M3,hehe...tjejer ser oftast inte skillnad på en M3 och en 320,,men alla vet hur en 911 ser ut,hehe..
Vad kostar försäkringen på din bil Rascal?
Rascal :

orka kommentera denna tråden ;)
blagge,,,
ibland har man inget bättre för sig vettu,hehe..

Försäkringen är 685kr första halvåret för en helförsäkring på Folksam,,,en körklarförsäkring som man kan teckna på bilar som inte är äldre än 6år.
Och eftersom jag byter bilar ofta så blir det en helt okej total ekonomi...
mvh.Rascal
Rascal:

Hade jag inte vetat bättre hade jag chansat på att du jobbar på 7H Bil... ;)
Hehe ännu ett par inlägg där Rascal visar hur mkt han vet om bilar :)

Varför skulle inte 997ans bromsar kunna vara bättre? Den är ju många år nyare och mer utvecklad, förstår inte ditt resonemang?!

Mvh Per
Grubbe
Jag är en Besserwisser och Rascal är debattörernas mästare.

Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
Rascal: Är inte 996 911 4S en all wheel drive 996 911?

MVH Patrik
Grubbe
Patrik,

Visst är har du rätt i det. Skillnaden bilarna emellan är att 4S väger 67kg extra och får därför sämre prestanda i alla avseenden (utom på vintern förståss).

Grubbe
Lägg därtill förlusten i drivlinan så förstår man varför prestandaskillnaden är såpass stor mot den vanliga rwd Carreran.

hmm,,det ser inte bättre ut än att man får köpa sig en M3 som en slit och släng bil igen sen till hösten eftersom den är så oerhört bra på allt, hehe...
bra laståsna när man ska till ikea, delbart ryggstöd bak mm,mm..
Visa användare
302
John John
M3GT-95
320iM touring-03
1502-75
Kul tråd!

Men jag måste ändå skriva lite! Visst är det kul o bra att läsa tester osv. men man måste ta det hela med en nypa salt oftast är det ju inte helt vetenskapliga tester. En fingervisning men knappast fakta.

Vill någon tillverkare få lite försprång i testprotokollet är det ju en enkel sak att utan kompromisser välja bromsbelägg och däck. Jag tycker personligen det är "fusk" (ja det kanske inte man skall kalla det?) när testbilar har däck typ Bridgestone Re050 - 070 osv som har väldigt bra grepp och katastrofalt kort livslängd. Kolla Subaro STI:ns tider i Atestet tex.

Läste för några år sedan ett annat test där en god chauför åkte M3 e46 standard på bana med 3 olika uppsättningar premiumdäck,vinster var ett par sek på en 2000m bana jämfört med standard Conti/Michelin. Testet avslutades med att man konstaterade att det första man bör göra med sin nya i detta fallet M3a om man skall åka bana är att byta däcksmärke.

Lite dravel men visst åker man med den bil man gör av pesonliga själ inte för att vid korvkiosken verbalt vara snabbast. Inte jag iallafall.

/ John
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.