|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag har drabbats av ett konstigt ljud i bakvagnen på min 323:a (E36). Det är ett "wong, wong, wong-ljud". Lite dov, ungefär som ett lager som är på gång. Om det vore ett hjullager eller en anliggande broms så borde väl någon av fälgarna/naven/bromsskivorna bli varma? Så är inte fallet. Det går inte att avgöra från vilken sida ljudet kommer. Någon som har något tips på vad det kan vara. Diffklump? Stödlager? Kända fel?? Bilen har gått nästan 13000 och är nyservad (full inspection 2). Mvh Gurra | |
|
Låter det hela tiden? Mer ju fortare du kör? Eller låter det kanske bara under vissa omständigheter, kör över kanter, när du backar osv. ? |
|
|
Det låter mest i stadstrafik, men man kan förnimma ljudet även på landsvägen (däckljud och annat dämpar ju) . Fäller jag baksätet hörs det ganska tydligt. Det låter inte mer när jag backar eller passerar "hinder". //Gurra |
|
| Låter det mer om du svänger? Om det låter mer när du svänger åt vänster så är det hjullagret på höger sida och vice versa. | |
|
Det låter mest vid färd rakt fram i 50-70 km/h. Ingen skillnad när jag svänger. Det har vid något enstaka tillfälle gått över i ett mer "högt" ljud. Typ "wing, wing, wing" (härliga ljudförklaringar va?). Vilket enligt mitt öra låter precis som ett bromsljud. Men då skivor och ok är helt kalla så verkar det inte vara anliggning. Har provat att bromsa stenhårt ett flertal gånger men ljudet är kvar. //Gurra |
|
|
Ibland kan bromssköldarna innanför skivorna ligga imot skivorna och på det viset skapa oljud men det brukar bli mer skrapande ljud då... who dares wins... |
|
|
Hej, Pröva att åka i ett parkeringshus eller nära en längre betongvägg. Ljudet studsar tillbaka mot bilen och det är då lättare att identifiera. /foo |
|
|
Om det är ett hjullager så hörs det säkert om du hissar upp bilen och lyssnar när du snurrar på hjulen för hand...en lågt malande ljud brukar höras då... Dessutom är det inte säkert att fälgen blir varm av ett dåligt lager...speciellt om det nyligen börjat låta.. 7900rpm |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.