AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
824

mätning av luftmassemätare?

32
17
320is
Bmw 320 is -88
Bmw 525iA Touring -93
Vet någon om det går att kontrollera om luftmassemätaren är hel?typ genom mätning eller nåt sånt...
Bilen är en 525 ia -93...provade låna av kompisens 325 -92,men kontakten passade inte...så någon som vet vilka årsmodeller som passar?

mvh Fredrik

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, din mätare går kanske att koppla upp till ett ocilloskåp och sedan se utslaget på skärmen när du rör skivan(om du nu har en sådan mätare)...Vissa äldre luftmängdsmätare har ju en skiva som går att manövrera s.a.s.,men om du har en luftmassemätare i din 525:a med fin tråd osv så vet jag inte om det finns möjligheter till regelrätt uppmätning...tyvärr.

Kommer inte ihåg hur man skulle koppla upp den mot mätarn iofs,hade en lapp men den försvann,finns ju några stift där som man ska koppla rätt :)

Har du verkligen en luftmassemätare eller är det den "gamla sortens" luftMÄNGDsmätare?

Den går också och renovera om man har kunskapen och kontakterna som krävs..Verkstäderna har oftast inte det..
Tyvärr, ty som alla vet så är denna mätare "vansinnigt" dyr att inhandla ny..

Mvh Janne.
32
17
320is
Bmw 320 is -88
Bmw 525iA Touring -93
Tack för ditt svar..men den jag har är nog en luftmassemätare dvs med en tråd genom...ingen skiva alltså
Okejj får väl försöka hitta en begangnad på nån skrot eller nåt:)

Mvh Fredrik

bm
304
bmwtouring
523i touring -00
maila mig om du behöver en ny...

mvh

Martin
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
går inte att mäta med nån större säkerhet! mängdmätare kan man renovera, men inte massemätare! en ny massemätare till min 520 91 gick på ca 4000kr.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.