AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.429

Nya sommardäck, vad välja?

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Nu är det snart dags att köpa nya sommardäck, mest bakdäcken av någon underlig anledning =)

Fråga mig inte varför men jag har snöat in på Dunlop. Har idag Dunlop SP Sport 8000 men dessa finns tydligen inte kvar i sortimentet.

Alltså väljer jag mellan Sport MAXX eller SPORT 9000. Har idag 235/40/18 samt 265/35/18 men funderar på att gå upp lite till 245/40/18 samt 275/35/18. Spelar ingen större skillnad i pris, men kanske i prestanda så.

Vad skulle ni välja om ni var i mina kläder???

Tips, råd, synpunkter och erfarenheter ös på bara.

Niklas

Fransosen
Tidningen Auto Motor Sport nr 7 i april testade 18" däck i år, och dom som kom bäst till var följande:

1 Bridgestone Potenza RE050A - Totalvinnare
2 Pirelli P Zero Nero - Bäst på vått underlag
3 Michelin Pilot Sport - Bäst på torrt
4 Dunlop SportMaxx - Något sämre grepp
5 Continental Sport Contact 3 - Körsäkert men understyr lite
6 Toyo Proxes T1-R - Bra våtgrepp, lite sämre på torrt

Köp tidningen eller kolla ifall dom lagt ut det på nätet ännu, så kan du ju
bilda dig en egen uppfattning. Dom skrev bla. så här! Inget däck är bäst
på allt. Lycka till!
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Hade på min gamla 523:a Dunlop SP2000E. Fungerade bra vid vardagskörning men vid mer aktiv körning på bana eller en krokig skogsväg tjöt däcken och fästet var inte perfekt. Kör idag med Bridgestone S03 och det är ett helt annat däck. Inget gnäll i kurvor och sköna att köra på.
Naturligtvis har däcken utvecklats och sport maxx är säkert ett mycket bra däck. Kom 4/9 i AMS däcktest av 18" i nr7. Delad förstaplats kom Bridgestone Potenza RE050A tillsammans med Pirelli P Zero Nero.
Ang dimensionen skulle jag nog ta 235/40/18 fram och 265/35/18 bak. Visst kanske du får något mer fäste med 1cm bredare men på en 530 tycker jag det räcker med den dimensionen du har idag. Desto bredare däck desto mer bensin går åt och desto sämre prestanda får du rakt fram då däcken väger mer. Vet inte om det spelar någon större roll med 1cm bredare men du får ju å andra sidan ingen jätteskillnad i grepp och utseende heller.
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
ThomasB du hann före mig ser jag nu men hoppas jag tillförde något mer än bara testresultatet.....
Mr
236
Mr.C
530iA M-Paket 02
Har just den dimensionen du pratar om Fransosen, den bredare varianten alltså. Tycker det är helt OK. Kör med Michelin Pilot Sport. vilket jag är mkt nöjd med! Körde innan på Bridgestone Potenza RE050A, på 17" var dom helt grymma!

Jag tror att mina fälgar skulle sticka ut om jag hade smalare däck, kör M5 E39 original.
Vad har du/ni själva på? Går det med smalare däck på dessa fälgar??
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Mr. C

Jag har 235 265 idag. På BMW Split 42 fälgar så det borde kunna funka med den lilla ökningen.

Just nu velar jag mellan Dunlop SPORT MAXX och GoodYear F1. Man kanske skulle kika på Michelin med.

Tack för en input.

Niklas

Fransosen
//Mellanstickare

Kör själv på bridgestone s03or, vad är det för skillnad på RE50? Bridgestone hemsida ger inte mkt info. Är Re50 rent av bara ett nyare däck?

/Thomas
Mr
236
Mr.C
530iA M-Paket 02
Fransosen:

OK, då borde det funka med den ökningen. Den enda nackdelen kanske är att bilen blir mer spårkänlig. Hur är din idag? Spårar den?
Jag gjorde nyss en 4-hjulsinställning men jag tycker att den ibland spårar, inte mycket men mer än när jag körde med 17". Det kanske är något man får leva med när man kör på den bredden!!??

Hade jag fått välja mellan Dunlop och Good Year, hade jag nog valt det förstnämnda. I alla fall enligt erfarenhet samt vad "däckgubben" säger.
Michelin PS2 är jag väldigt nöjd med i alla fall.

Tror att Bridgestone S03 är äldre. RE50 är kanske är ersättare!? I alla fall är dom riktigt bra.
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Har just lagt på Nokian NRY 265 bak på 10x18 tumsfälg 235 fram på 8,5x18
tum.
Är supernöjd, finns ingen som helst spårningtendens. Om nu någon funderar på Nokian

Min bil
Länk
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Mr C

Har inga spårningstendenser som jag kan härröra till däcken utan mera till den dåliga vägstandarden här i Stockholm. Annars spårar den inte det minsta. Steady as a Rock i alla farter!!

Har mer eller mindre bestämt mig för att hålla mig till nuvarande storlek dvs 235 265 och satsa på Dunlop Sport MAXX.

Trevlig helg alla som deltagit!

Niklas

Fransosen
Mr
236
Mr.C
530iA M-Paket 02
Fransosen:

OK, kanske skall åka tillbaka till däckfirman och be dom kika på hjulinställningen igen då.

Vägstandard i Sthlm!?? Du skall du se hur det ser ut i industristaden GBG! Hade det varit snyggt med 70-profil hade jag inte tvekat!! Helt sorgliga vägar här! Det gäller att vara observant så man inte klipper ett potthål med en diameter på en 2 dm!

Dunlop Maxx, good choice man!

/Derek Foreal
Ge
639
George.K
330ci - 02
Kan ju säga att jag precis har plockat hem ett nytt set Dunlop Sp SportMaxx

Nu har jag ju inte hunnit köra så jättemycket, men jag kan återkomma några mil senare.

Jag hade Michelin Pilot Sport på förut, dom funkade bra, tänkte jag skulle testa något nytt så att man har något att jämföra med.

Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Nu var det tyvärr ett tag sedan jag var i GBG så jag vet inte att jämföra, men tror dig när du säger att det är skräp där med MR C.

Beställde mina från Gummihuset, men dom hade inte inne de dimensioner jag valt varför dom ringde nu fm och berättade att det skulle ta två veckor ungefär. Tycker det är bra att dom ringde på en gång och så får jag förhoppningsvis purfärska däck!!! Och om sanningen ska fram så är de gamla fortfarande helt ok, men säg inget till min tjej ;)

Återkommer med input när jag kört några mil.

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.