AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.240

Borde jag köpa en 318 eller 320 av årsmodell 2002?

Håller på att byta bil, har en astra. Vill ha BMW igen. Funderar på en 318 eller 320 årsmodell 2002. Hur är 2,2 liters sexan i jämnförelse med 2 liters fyran? Min förra 2 liters sexa var inte alert, på eller av. Ni som har provat bägge, vad tycker ni?

Projektmannen
Jag har en 2.2l sexa och är jätte nöjd med den,prestanda,förbrukning,motor ljudet,driftkostnader,allt är ok.När det gäller 318i kan jag inte säga nåt(har aldrig kört den) men jag skulle satsa på 320i pga sexan.
Samma här. Har en 320 själv så jag kanske är lite partiskt iofs.
Fyran har nog inte samma vrid som sexan. Dessutom är det smöskönt ljud ur sexan. Sen är det ju alltid kul med två pipor där bak. :)
Provkörde båda modellerna noggrant innan jag bestämde mig. Även om BMWs fyra i 318 2.0 är en pärla med en gång och karaktär som påminner om sexan så går det inte att jämföra. Ljudkulissen och sången är en helt annan i 320 2.2, mycket tack vare dubbla rör hela vägen.
Prestandan är ungefär den samma, även om 320 känns starkare på lägre varv. 318 drar å andra sidan minst 1dl mindre/mil vilket kanske inte är så dumt dessa tider om man kör längre sträckor.
Tack för svaren, det blir nog en 320.

Projektmannen
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Projektmannen:
Har du provkört båda modellerna?
Jag upplever 318 som mycket lättare fram (på ett positivt sätt), mer alert in i kurvor och så medan 320 är lite tyngre satt. Så det är väl en smaksak, visst sjunger sexan fint och frågan är väl hur mycket du är beredd att betala för den sången.

//Stenback
Tål att tänkas på!!!

Hade en 316 e36 sedan den var faktiskt roligare att köra än 320 coupe´n som också var en e36:a.

318 med 143 hästars motorn ska vara en trevlig bekantskap men en sexa är en sexa.

Ska nog provköra 320`n först och känna om den är pigg i steget annars blir det en 318. Betydligt billigare att äga också.

Projektmannen
Från 2002 så sitter det en utmärkt ekonomisk och stark fyra i bilen. Jag skulle nog satsa på den, eller på en ännu större sexa än 2,2 litaren då den i princip har "samma" driftskostnader som dom större modellerna. 330 är entusiastvalet, 318 den plånboksvänliga smarta valet. Men låt skick, utseende och utrustning avgöra så lär du bli nöjdast.
PowerMack det är inte alls samma kostnader för 2,2l och 3,0l var har du fått det ifrån?Det har diskuterats innan.Försäkring,bromsar,brensleförbrukning,några hundra lappar hit några dit och det blir faktist en lagom stor skillnad
Jag håller med dig "Sony", att 320 2.2 skulle ha "samma" driftskostnad som 325 och 330 verkar mer vara ett påstående som är taget direkt ur luften :-)

Som exempel skiljer det för min del mer än 5000kr/år i helförsäkring mellan en 330 touring och 320 2.2 Touring. Sen har ju 330 dessutom större bromsar och kräver minst 17-tummare på däcken. Dessutom är de fortfarande rätt mycket dyrare i inköp än 320.
320 2.2 var i sin tur ca 1500kr dyrare/år att försäkra än 318 2.0.

318 är som jag skrev i mitt tidigare inlägg det bästa valet rent ekonomiskt, å andra sidan går man enligt mig miste om en hel del charm och känsla som finns i BMWs sexor.

Jag har ägt både 4- och 6-cylindriga BMWs och det är ffa i stadskörning och på vintern där fyrorna kammar hem den stora vinsten i bensinförbrukning. På landsväg/motorväg är skillnaden betydligt mindre, och på längre motorvägsetapper i högre hastigheter är t om sexorna snålare!

Projektmannen: Vilket du än väljer se till att välja en bil med sportstolar, dessa är mer bekväma än standardstolarna, vilka inte är något vidare i 3-serien. Sportstolar i halvskinn ingick i "Pluspaketet" på 2002-års modell, men har också sålts separat till flera bilar.

För mig så är skillnaden i helförsäkring betydligt mindre än så sist jag kollade. Vill minnas tre tusenlappar i skillnad. Vad gäller däck så har väl dom flesta idiotdimesioner även på en 320 så det lär inte skillja allt för mycket. Bränsleförbrukningen är något högre på dom större spisarna, fast det beror ytterst mycket på körsätt. En stressad 2.2 lär slicka i sig rejält mycket soppa, mera än en större spis. Vad gäller prisskillnaden så består den även när vagnen skall säljas så det lär man få tillbaka på sitt sätt. Men det enda riktigt ekonomiska alternativet är en 318 som jag ser det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.