AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.284

Bakvagnen kränger i sidled

N_
44
N_iklas
Z3 1.8 -96
När jag kör över ett gupp så känns det som om bakdelen på bilen kränger till i sidled. Vad kan det vara ? Z3-96 1.8

Niklas
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Kontrollera dina krängningshämmare samt bakvagnsbussningar. Det borde klonka rejält om det vore bakvagnsbussningarna så därför tror jag att en av dina krängningshämmare har släppt.
N_
44
N_iklas
Z3 1.8 -96
Inget klonk, utan bara svajigt. ska kolla det. tack

Niklas
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Rör sig bakvagnen i sidled så kan det inte bero på krängnigshämmarna. En kräningshämmare är en torisionsfjäder som försöker hålla båda hjulen på backen. Jobbar endast upp & ner, inte i sidled..
Antingen är bussningarna nr3 eller nr8 helt slut: Länk
Eller så har du glapp i hjullageren..
Sätt foten kl12på däcket & försök tryck in det i hjulhuset så känner du om hjullagret glappar..
Finns exemplar i US som hela infästningen i golvet för diffklumpen har släppt men då har det varit M modellen..
Lycka till

Z MMM Coupe
N_
44
N_iklas
Z3 1.8 -96
Krängningshämmaren hade krupit ur lite ca 10mm på ena sidan, tryckte tillbaks den med en oljefilterborttagare :) ... tror inte heller det är den, ska kolla lagren som du sa. tack.
Visa användare
18
patricmalm
Z3 Roadster -99
Det här är det problemet som jag försökte beskriva innan att jag hade. Det blev lite roligare efter nya däck men det är fortfarande lite "svajigt". Skriver ut denna sida och tar med till någon som fattar något av det också :-D
N_
44
N_iklas
Z3 1.8 -96
Ja, inte blev det bättre av att jag tryckte in krängningshämmaren. Dom kanske helt enkelt är så här. Har läst en del här på forumet om spårkänslighet osv, man kanske är för känslig...

Niklas
Hallå N_iklas.

Bästa rekomendationen är att försöka få åka med, eller ännu hellre köra, i en likadan bil. Känns det likadant i den är du troligen för "känslig", är den andra bättre är det dags för ett besök på verkstaden :(

/ Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.