AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.218

Byte av hjullager M5 '95

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Har hört när jag åker med bilen att ett till hjullager är på G. Typiskt! Vet nu inte om det är fram eller bak. Har ju bytt ett fram förut och det är inga problem nu när jag har ett specialverktyg för att få bort den inre lagerbanan.

Till frågan; om det skulle vara ett hjullager bak, är det svårare eller är det lika som fram?

Någon som vet vad ett hjullager bak kostar till M5 '95? Fram gick mitt på ca 2200 kr/st. Kan de vara något billigare?

//Schnitzer

M5 -95: Länk
Inget svar på din fråga Schnitzer men jag skulle personligen byta hjullagren parvis...
Byte av hjullager bak borde var snarlikt på alla BMW oavsett modell, det verkar dock vara bökigare att byta bak än fram...Finns en del som bytt själva på 3-serie bilar med en hel del "strul" vad jag förstått, finns trådar om dessa byten, de kan kanske hjälpa dig?

Hjullager bak M5: Länk

Att döma av realoem är det rätt "straight forward" att byta lagret, men man måste nog lossa drivaxeln, sen är frågan som det behövs någon specialavdragare för lagret...

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Som jag tänkte då, gillar verkligen inte att behöva få lossa drivaxeln. Ska kolla upp vilket lager det är den här gången. Hoppas att det är höger fram, då ska det inte vara några problem. Har aldrig bytt lager bak och skulle gärna vilja slippa det.

När ljudet väl har börjat komma så tycker jag att det går snabbt tills det börjar låta ganska mycket. Tycker mig höra små vassa missljud, typ tjut, men jag kan inbilla mig. Det förra lät mycket värre än det här och visst kan man åka mycket längre innan man behöver byta, men det känns bra att få det åtgärdat så snabbt som möjligt.

//Schnitzer

ju
282
jugga
520d 2017
330xd touring m-sport -20
Mustang GT -18
Lugn, bakhjulslagret är billigt. 400-500kr hos momentum har jag för mig. Inte allt för besvärligt att byta, lite bökigt driva ut lagret annars är det lätt som än plätt.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Hehe, tror du inte att det var lagret fram då förstås :( Nåja, det har jag ju bytt förut. Hoppas bara att hag får hjälp av min kompis så jag kan låna momentnyckeln, annars så kan man väl i värsta fall dra den lite längre än hur den satt förut. Syns ju på markeringen!

Roligt när jag nu ska bytta detta om det fortfarande låter. Då är det bak också! Det får räcka mer två tycker jag :)

400-500 kr är som hittat! Perfekt, bra att veta!

//Schnitzer

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.