|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag tog idag loss luftburken på min 316 e36-92 och insåg att det kanske var dags att byta luftfilter. Bilen känns orkeslös, den drar rätt så mycket bränsle, acc ojämnt samt har lite orolig tomgång. Hur pass smutsigt får luftfiltret vara? Jag har bytt bränslefilter, olja och stift. | |
alex_328 |
du ska byta filter helst vart 500 mil annars köper du ett insatts sportfilter ! som hålelr längre i gör så att bilen går bättre o dricker mindre bensin |
|
Alex, hejda dig nu, inte byter man luftfilter på 500 mil, däremot börjar det vara läge på 2000 mil, och absolut på 3000 Ja, bilen drar mer bränsle, blir slöare osv.. det är svårt att säga hur skitigt det får vara, men enkelt kan väl sägas att ser du inte filtrets originalfärg mellan "cellerna" när du böjer filtret.. då är det dags! Annars är det ju inga stora pengar att byta det, jämför med ett nytt så ser du att ditt förmodligen är väldigt "grisigt" |
|
| tack för tipset, då är det bara att åka och handla nytt filter då... | |
kamelkungen |
Hej Det går att damsuga filtret, enkelt och billigt ! Ta finmunstycket på damsugaren och damsug varje "fläns" för sig noggrant. Jag har kört 6000 mil med samma filter nu.Inga problem. |
| iofs kan man väl dammsuga filtret men som sagt - ett nytt är inte alltför dyrt. :) | |
E30 Beemah |
stämmer bra det.. lågbudget=( E30 Beemah |
kamelkungen |
Hej, visst är det 240-anda att rengöra filtret men många stå kostnader blir snart en stor summa pengar ! Planerar att skaffa ett nytt filter i framtiden, har fått för mig att bilen börjat dra lite mer bensin på sistonde. Problemet är att pay-off tiden riskerar att bli väääldigt lång på ett nytt luftfilter om man ser den kostnaden som en investering för att minska bränsleförbrukningen. |
TobbeBMW |
Byt en gång om året så är du säker på att det inte kläggat igen, är ingen stor kostnad heller. |
| 199:- på meko | |
| har beställt ett från meko, 174 bagis blev det. Så nu får vi se om såsförbrukningen går ner... | |
| 168kr hos bmw. | |
|
Oj då, Meko är visst inte alltid billigast trots allt. Synd bara att det är 5 mil till Närmaste BMW-återförsäljare, annars hade det blivit original. |
|
kamelkungen |
Tjenare Vad tror ni om biltemas luftfilter ? 49kr ? Visst säljer biltema mycket dåliga grejer men är det någon som testat luftfilter från biltema ?? |
| Har inte Mekonomen nån form av lägsta-priset-garanti? Typ visa vart du kan köpa billigare så matchar de priset... | |
| Har ingen aning om de har "lägsta priset"-garanti, men det kan vara värt att kolla. Är dock inte så sugen på biltema-filter, man har hört för många historier om rasade motorer m.m. Om de säljer sämre grejor låter jag vara osagt, har ingen aning faktiskt. Köp inte deras torkarblad dock, de funkar i 5 min - sen är de slut. :) | |
|
Man ska inte ha en bil man inte har råd att sköta ordentligt. Bilen: Länk |
|
|
peter det tror jag inte, men jag vet inte helller. Det jag baserar mig på är att de gånger jag velat handla något på mekonomen var förenade bil (BMW) alltid billigare. Dessutom så finns det andra butiker, som t.ex. Autoexperten och dyl. som säljer samma delar till ett lägre pris. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Thorssa, det handlar väl om en 316 från -92? Inte en M1. Man får väl ha lite perspektiv på hur mycket pengar man lägger på bilen beronde på vad den är värd. Och nu menar jag inte att 200kr är mycket pengar, utan ditt snack låter som att man jämt betalar vad BMW tar, utan att försöka se en billigare lösning. Homerus, inget ont alls om din bil, störde mig bara lite på att vissa tycker man ska vräka ur sig pengar på sin bil, oavsett vad det är, annars har man inte rätt att äga den. |
|
| Grelle, jag håller med dig fullt ut. Har man en nyare bil så förstår jag att man köper originaldelar, men om bilen, som min, är 15-20 år gammal - Då tycker jag att man med all rätt kan se sig om efter lite "billigare" reservdelar. Bara en tanke... | |
|
Jag menade inte att man måste köpa originaldelar. Jag syftade snarare på att man försöker spara in pengar på att inte köpa nytt luftfilter. Själv lämnar jag aldrig bilen till BMW utan till en mindre verkstad. Dels pga priset, dels pga kompetensen. Bilen: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.