AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.099

Vart hittar ni de fina bilarna?

Är ute efter fina bilar och inga skumrask bilar med rost och bilar som är skruvade osv... Bilar som 325 E30 och dylikt som man kan putsa och vårda ömt... Hur hittar ni dessa bilar? Inte kan det vara här på nätet iaf... Anser att 99,9% av bilarna här är skrot...

Frågar ni folk om de vill sälja? Kollar ni i dagstidningar? Vad har ni för källor när ni letar efter en entusiast-bil?
sök i Norrbotten där dom inte rostar lika mycket
det säger sig självt eftersom det är kallare och mindre saltskit här uppe
99,9% var nog att ta i om du nu inte vill ha en bil ifrån ett museum

bättre pengar på banken än i tanken: Bmw dieselpower
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tror nog att många hinner titta på ett stort antal bilar innan dom hittar den dom köper. Sen gäller det ju att vara beredd att agera när man väl hittar bilen som är rätt.

___
//Ulf
Danne L
helgonet det där stämde bra för något år sedan men numera är det ju nästan lika mycket salt på vägarna uppe i norrbotten som det är söderut

Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Köp en bil som rullat på Gotland. Inte en gnutta salt på vägarna sedan mer än 15 år!
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
tillägg,
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Danne L>>>Nja...Norrbottens/Västerbottens inland=Fortfarande saltfritt...Vid kusten däremot har ju saltlaken börja göra sig gällande mer o mer :(

Mvh Janne.
Men man har saltvatten och vind i Gotland. ;)
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
PowerMac*
Om du parkerar nära vattnet ja! Det finns en parkering nära Kruttornet i Visby, där vill man inte stå;-)

ps. själv har jag en Mac Mini :-)
Danne L
Janne T ja inlandet kan jag inte säga nått om, kör tyvärr inte så mycket däromkring annat än när jag är i stugan

Kör (eller körde) mest runt lule-boden området och där såg man nästan saltbilen mer än plogbilen sista åren jag bodde där

Men umeå där jag bor nu spelar i en helt egen liga
Danne L
ah...såg att du också bor i umeå Janne då vet du ju vad jag menar
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Leta inte efter en bil som en dåre för du hittar den aldrig.
Leta "vid tillfället" ger bästa resultat.
Gotland har inte salt på vägarna men högre salt innehåll i luften så det bilr kanske något bättre...
Ju längre norr desto torrare luft så dom finna bilar finns.... På NordKapp???
Pe
130
Peteess
520i -88
Leta efter lågmilare.
Risk för mätarskruvad men om man kollar upp miltalet noga kan man göra fynd. Köpte en 320 -91 E30 i Lübeck av en 85-årig man som kört 4.000 mil på 10 år. Förvarad i garage och servad enligt alla konstens regler. Bilen var som ny, den till och med luktade ny (ingen spray!!) ägde den mellan 2000 till i febr. 2006 då den blev stulen ur mitt garage trots alarm, immobilizer, rattkrycka mm.

Måtte tjuvens testiklar sakta ruttna!!!!!

Har lyckats hitta en svensksåld 520 -88 med 8200 mil på mätaren. Lite smådetaljer som behöver åtgärdas men ingen rost och inget allvarligt.

Med en äkta lågmilare vet man i alla fall att det finns en chans att de inte är slitna av många mil. Är de sedan servade, oskruvade, inte stylade och förvarade på rätt sätt kan det vara ett fynd.
19
231
1995
BMW 740ia - 2000
BMW 850ia - 1993

För att krångla till det lite kring funderingarna vill jag komma med följande påstående, jag anser att ett bra sätt att finna en hobbybil eller samlarbil är att titta efter en långmilare som är välservad.

De bilar som rullat en bit kan man få lägga en slant på för att få ett riktigt fint skick, -men du får en bil som du vet är i god kondition, har man löpande servat och bytt slitdelar är BMW en super bil som långmilare.

Talade för en tid sedan med nuvarande ägare av min gamla 735 som idag rullat snart 55000mil, servad i alla fall de första 37000milen av mig enligt boken och fortfarande i bra skick!

KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Tja, visst är Norrland bra, men "dra åt h***ete", vad de har stenskott o extraljus...:-(

Nej, jag skulle nog söka i södra Tyskland, där är vagnarna bäst :-)

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ny variant: Bilen köpte mig, jag köpte den med ögat:)
Vit M5-undersökt hos dr perre väntar på diagnosprotokoll.
Asken
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Hittade själv en 3,0 S 1973, i Grymt fint skick i Tisdags. Åkte genast och köpte den (i Borås) Billigt och fin som f-n själv!! Otroligt fin, faktiskt =)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.