AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.519

Eftermontera denna styrservo?

Se
64
Segge
320i -86
Går denna styrservo att montera på min bil?
Länk
Kommer från en 323, vet ej årsmodell ännu.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Ja, men du behöver oxå axeln med knutarna, den som går från rattstången till styrväxeln.

Sen är det ett annat generatorfäste(pumpen hänger under generatorn)

Och så behöver du en remskiva, den skruvas bara fast utanpå den befintliga.

På framvagnsbalken finns det 2 hål, dom bakre sitter din styrväxel i, dom främre är för servoväxel.

Man måsta lyfta motorn lite för att få dit servoväxeln.

Annars är det bara att skruva dit =)
Se
64
Segge
320i -86
Okej nu har jag fått paketet. Allt verkar följa med.
Går servopumpen på samma rem som generator och vattenpumpen eller ska den gå på en egen?
Och jag tänkte köpa en packningssats, det verkar finnas. Men är det svårt att byta? har aldrig haft med liknande saker att göra så jag har ingen aning om hur det ser ut. Går det att gå tag på sprängskiss?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Nej, egen rem.

Packnings sats till vad ??
Se
64
Segge
320i -86
Styrväxel och pump.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag försökte en gång att renovera en styrväxel till en Ford Granada utan framgång, sen dess har jag inte provat =(
Se
64
Segge
320i -86
Okej då ska jag montera det, hoppas på att den är tät och funkar fint.
Jag har alla fästen för behållare och pumpen. Har styrled och styrstag till växeln. Det jag saknar är alxeln och knut. Men måste man verkligen byta hela rattaxeln? Ringde till BMW och han sa så, sen pratade han om nån hardyskiva. När jag frågade så verkade han mena knuten. Rattaxeln vara ganska dyr så jag kolla på bildelsbasen och där hittade jag en rattaxelknut med beskrivning "FÖR SERVO KOMPLETT MED HARDYSKIVA".

kan någon vara snäll och reda ut detta med hardyskiva och rattaxelknut för mig? Behöver jag alltså rattaxel + knut + hardyskiva?
Ka
129
Kalle123
BMW 320d -00
BMW 320i T -89
BMW 318 T -94
BMW 325 T -88 ej i register
Kan det vara gummiskivan och inte knuten som är hardyskivan?
Se
64
Segge
320i -86
Såhär nu står bilen uppallad i garaget och jag har fått tag på alla delar.

Men remskivan jag beställde från BMW är betydligt mindre än den nuvarande. Så jag anar att remskivan för servon ska sitta på den befintliga remskivan. Stämmer detta?

I övrigt verkar det inte vara några större problem. Har fått lös dom gamla grejerna och ska montera dit dom nya imorgon. den gamla hardyskivan var fastnitad i den övre knuten så där blir det rondell och bultar för att dra dit det nya. Just ja, behållaren. Någon som har bild eller kan beskriva vars den ska sitta?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Du lossar dom 6 M8 skruvarna på befintlit remskiva och sätter dit den nya, och ja, den är mindre.

Jag uppfattade inte om du fått tag i en ny knut eller bara hardyskiva ?? Axeln är grövre på servoväxenl.

Burken ska sitta på fjäderbens tornet, det finns ett hål där för ett gängat klipps som burken skruvas i.
Se
64
Segge
320i -86
Tackar så mycket för infon.

Jo jag har knuten och hardyskivan.

Har fått dit remskivan efter lite svordommar och skärsår. Försökte få lös viskokopplingen men det ville sig inte denna gång. Tog lös fläkten från kopplingen och trasslade dit remskivan, sen att får tillbaka fläkten på kopplingen igen var då ingen lek.
Styrväxeln hade ju varit lätt att få på plats om jag lyft motorn (ja jag vet, isåkare skrev det tidigare) Men nu hade jag ingen möjlighet att lyfta motorn så istället monterade jag lös alla rör och lirkade dit den. Så imorgon blir det till att dra fast allt. Återkommer när jag testat om allt funkar. Det kan ta nån dag för jag ska byta fjärdar och dämpare runt om, samt lite annat.
Se
64
Segge
320i -86
Nu är den testad och funkar. Funkade klockrent direkt, hade faktiskt väntat mig att det skulle spruta olja nånstanns.
Ratten är lite sne men det kanske jag orkar fixa idag.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Kul, blir en helt annan bil att köra.
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Vad gäller till E30 med M40? Är det lika enkelt att byta på dem? Går det att använda servoutrustning från de 6-cylindriga modellerna också? Eller är det bättre fråm E34 518?
BM
122
BMMMMMW
316ti Compact
318ti Compact (leksak)
540ia-03
Nejaeej! Du måste ha servo pump och slangar mm från en 4cyl motor, då passar allt (det går väll med div pyssel att ta från en 6cyl motor). Sök på bildelsbasen och leta efter antigen servokitt eller demo objeckt. Ta även en styrväxel från E36, passar rakt på (fästes i dom främre bult hålen, och tryck ner styraxeln lite längre ner i styrväxeln) så får du en snabbare styrning!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.