|
|
|
|---|---|
|
Jag var inne på bmw i dagarna och köpte olja till en e36 328i 1999, det som störde mina tankar är att det i instruktionsboken till min bil står att jag ska ha en viss olja medans bmw säger en HELT annan sak, hur är det egentligen med denna nya olja som enligt bmw ska passa alla NYA? bilar, är det rimligt att EN olja passar alla bilar?, även en e36 från 99? speciellt då min bil är en cab som bara ska köras på sommaren, och hur vet man vilka modeller denna olja passar till då det står på oljan att den är för senaste bmw motorerna, oljan jag pratar om är LONGLIFE SLX LL04 0W-30, castrol. Kan jag med gott samvete hälla i denna olja i min motor och sova gott om natten??? | |
|
"Kan jag med gott samvete hälla i denna olja i min motor och sova gott om natten???" - Ja, utan några som helst problem! Jag skulle emellertid välja en annan olja i ditt fall. Om du kör normalt, så satsa på en 5W40 eller 0W40, Exempelvis Valvoline SynPower eller Castrol Edge. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
| BMW säljer den oljan som dom för tillfället har störst vinst på. En vinst på över 100kr litern är inte ovanligt bland biltillverkarna. | |
|
dekagon, Det stämmer inte riktigt. Nog för att BMW förstås gärna tjänar pengar på olja, men för att maximera vinsten skulle de ju kunna sälja gammal sur spillolja upptappade i fina BMW-dunkar - 99% av alla skulle köpa det och gladeligen hälla i sina motorer. Nu gör de ju lyckligtvis inte så, utan säljer oljor som faktiskt fungerar bra tillsammans med bilarna. Sedan kan man ju tycka vad man vill om att de vid normal service oftast häller SLX 0W30 i M5 E34, där en 10W60 passar betydligt bättre... Eller att de rekomenderar en SVINDYR LL04- olja till en E36, där en betydligt billigare, icke LongLife-klassad olja skulle fungera lika bra. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Att BMW rekommenderar och använder SLX 0W30 till alla modeller utom de som skall ha TWS, beror på att SLX är godkänd och fungerar i standardmotorerna (även de äldre) och inte minst blir det smidigt ur ett logistikperspektiv när de enbart behöver ha en "universalolja" i bulk och TWS i "småförpackningar". SLX är väl kanske inte nödvändig i äldre motorer som har täta oljebyten, och kanske inte heller den mest lämpliga oljan i mer slitna motorer där en lite tjockare olja fungerat bättre, men den fungerar... (dock ligger SLX nära för att klara gränsen till SAE-klassning 0W40, så den tillhör de tjockare 0W30-oljorna) Men för att svara på trådskaparens fråga: SLX är mycket lämplig till E46. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B, Du svarade ju inte på trådskaparens fråga... detta gällde en E36 :-P I övrigt håller jag med. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.