AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.395

akut: startrelä e36 318

Am
569
Ambush
540i/6-94
Har haft problem med att bilen inte startar så jag laddade batteriet över natten. När jag skulle starta så hördes en ljudlig smäll och efter det vägrar startmotorn att köra - inget klick från solenoiden så idag var jag och hämtade en ny motor med solenoid. Tyvärr kvarstod felet - inte ens ett klick från solenoiden. Lyckades få den att klicka någon gång men motorn snurrade inte för det. Därefter var det kört - gick inte ens att få solenoiden att slå till. Finns det något startrelä eller säkring som påverkar startmotorns funktion? Har letat men säkringarna i motorutrymmet ser hela ut (dom är ju på tyska så jag vet inte om någon är relevant) och ev. reläer finns det ju en bunt både i säkringslådan och under instrumentpanelen men det finns inga beskrivningar någonstans som talar om vilket relä det ev. kunde vara. Är det någon som vet var dessa komponenter ev. finns eller har tips på felsökning?
Det sitter ett gammalt DEFA-larm i men det verkar funka såvitt jag kan se, går att larma på och av men då jag inte har någon manual till larmet kan jag ju inte felsöka det närmare.
E3
1.828
E36
USA bilar
Startreläet är just solenoiden!
Men har du kollat om du får fram ström till starten? Är den nya rätt inkopplad? Jord?
Am
569
Ambush
540i/6-94
I och med att startmotorn inkl. solenoid är ny och inkopplad precis som den gamla så är jag rätt så säker på att felet ligger någon annanstans. Dessutom går det ju knappt att koppla fel då de tre anslutningarna är i olika storlek. Det borde väl dock finnas något relä eller säkring mellan låsdelen i rattstången och solenoiden? Var hittar jag i så fall dessa?
Am
569
Ambush
540i/6-94
ska startmotorn snurra om jag har tändningen på och bryggar de två mindre anslutningarna på solenoiden (ej den stora pluspolen)?
E3
1.828
E36
USA bilar
Svar: Nej, den snurrar först när du får +matning på manöversidan, dvs brygga den stora + med en av de två små (ta reda på vilken som är manöver av de först...)
Testa nu först och främst om du får fram + till starten på den stora anslutningen, sen kollar du om du har ström på manöversidan (en av de 2 flatstiften) när du vrider nyckeln till startläge (testas enklast med en testlampa ansluten till jord och respektive flatstift

Am
569
Ambush
540i/6-94
Problemet är åtgärdat och orsaken var ett jordfel. Jag mätte upp korrekt anslutning mellan minuspolen på batteriet och startmotorn men uppenbarligen innebär bra jord utan belastning inte att jordningen är tillräcklig under belastning. Kopplade en startkabel direkt mellan batteriet och startmotorn och då snurrade den igång direkt. Har nu satt en extra jordfläta från en av fästskruvarna till startmotorn direkt till minuspolen på batteriet så nu funkar det bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.