|
|
|
|---|---|
|
Gjorde idag ett försök att ta loss vä. fjäderben bak för byte av fjäderbenslager. Lossade den nedre stora bulten och dom tre övre i dämpartornet. Sedan på med en massa smörjmedel på nedre vulkningen. Tog en stor brytgaffel och mot all förmodan så lossnade nedre fästet ganska lätt efter lite bändande. Lyckades dock inte bända av nedre fästet från stången. Det fattas bara nån mm. men det går inte bända mer inåt, hela fjäderpaket tar i innerskärmen. Provade också att sänka bakvagnen men det hjälpte inte. Hur skall man göra, måste man lossa ngt. mer eller... Måste man pressa ihop fjädern när man skall ta av fjäderbenet? Tacksam för tips och ideer. Mackan | |
|
Jag har inte gjort det, men att pressa ihop fjädern måste du garanterat göra.. =) Lycka till ! |
|
| när man skall DELA benet måste man pressa ihop fjädern, men vissa sänkningsfjädrar sitter så pass löst så man behöver inte det. | |
|
Jo, jag vet att man måste pressa fjädern när man vill dela benet men måste man pressa fjädern när man skall "lyfta ut hela benet för att komma åt fjäderbenslagringen. Mackan |
|
|
De brukar sitta fast ordentligt, det finns en del tips på detta om du söker. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Du måste nog pressa ihop fjädern trots allt. Det gjorde jag och hade inga problem förutom att det nedre fästet satt som berg. Mvh Johan |
|
rsarits |
Jag har bytt stötdämpare fram och bak på tre olika E34:or, och har inte på någon behövt pressa ihop fjädern i bak, det enda jag gjort var att med handkraft trycka ihop fjädern för att få dit muttern på stötdämparen. |
|
Du skall inte behöva dra ihop fjädern, dämparen är ju i sitt Max läge då du hissat upp bilen. Däremot kan det va lite problem med att få loss nedre fästet pga rost. Det är hylsan som rostar fast. har du provat värma?? Jag fick använda slägghamare på min gamla på ena sidan. stoppa i en grov bult i bussningen o slå fram o tillbaka så den vickar sej ut. Min bil Länk |
|
|
mina satt som k*ken i greta.. den ena lyckade jag slå loss med ett rör att sätta mot dämparns nedre fästeoch en ordentlig slägga att banka med. den andra däremot släppte fan inte så jag tog vinkelslipen å kapade "ringen" runt bussningen, sen lossnade den med ett slag, sen får du nog ta rörtången modell stor och snurra å jucka ut röret som sitter kvar i bärarmen.. lycka till!! my shit always works sometimes! bi-em-dabbeljoo |
|
|
Skulle ha skrivit "gamla E34" men i alla fall..det är träget hårt arbete som gäller Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.