|
|
|
|---|---|
|
Hej, Precis införskaffat min första BMW (525iT -94), och nu verkar det tyvärr som den drar massa olja :( - Dragit nästan 1L på 50 mil - Ingen blårök (inte ens vid hård motorbromsning) - Stiften är gyllenbruna, ingen olja eller några konstiga beläggningar - Drar ungefär 1.5L/mil bensin - Massor med krut i motorn, dock har det hänt ett par gånger att den tvekat vid fullgas på 2:an runt 2000RPM Som jag läst mig till på forumet verkar det vanligaste vara slitna ventilpackningar, eller att kolvringarna är slut? Någon som har några tips vad jag mer kan kolla? Eller är det bara att göra ett kompressionsprov direkt? /Patrick | |
| Den drar ju på tok för mycket bensin så något knas är det. Att göra ett komptest är nog ingen dum idé. Men vänta ett par dagar, det finns säkert flera här på forumet som har erfarenhet och kan ge en ganska god hint om vad problemet är. | |
| Jo håller med! Min ligger på dryga litern kort körning med tung höger fot.. | |
| Igensatt vevhusventilation? | |
|
Hur kollar man om vevhusventilationen är igensatt? När jag tar bort locket till oljan, går tomgången ner lite, väldigt lite och motorn går lite orenare eller vad man ska kalla det. Problemet med att motorn tvekar när man gasar har blivit värre de senaste dagarna, märks nu på alla växlar utom 1:an, runt 2000 varv. Tydligast är det när man accelererar långsamt, känns som om nån häller i sirap just runt 2000, kommer man förbi 2500 varv känns allt normalt igen. Verkar också bli lite värre när motorn väl blivit varm. |
|
|
hade ett liknande fenomen att den tvekade vid pådrag, fenomenet blev även värre när motorn var varm. Dock med normal soppaförbrukning. För mig hjälpte det att byta bränslefilter, det var riktigt igensatt och därför tvekade min. Lätt att byta, kanske värt ett försök |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.