|
|
|
|---|---|
|
Helt plötsligt (det har gått "misstänkt" snabbt!) så har väghållningen ballat ur. Minsta lilla ojämnhet så smäller det till ordentligt i både bak- och framvagn samtidigt som det rycker till rejält i ratten. Dessutom är bilen väldigt gungig upp och ned i färdriktningen (fronten gungar kraftigt vid mjuka, större gupp). Däremot kränger den inte mer än vanligt vid kurvtagning. Har heller inga skakningar eller vibbar vid inbromsning. Problemet är att jag inte riktigt vet var jag ska börja...? Har varit under och hängt och ryckt i alla stag och armar som finns men kan inte hitta några glapp eller synliga skador (antar dock att det inte går att tvinga fram symptomen med enbart muskelkraft). Fick förra året (inte i år dock!) anmärkning under "bra att veta" om att bakvagnsbussningarna glappade. I år fick jag under samma punkt veta att stötdämparen höger fram läckte. Av det drar jag den inte alltför vågade slutsatsen att stötdämparna fram samt silentblocken är slut...? Eftersom jag inte fixar att byta dessa prylar själv undrar jag om det är någon som har något annat tips om trolig orsak innan jag köper delar och beställer tid hos nån verkstad? Har inte råd att byta den ena grejen efter den andra på chans liksom... Nån som kan tipsa om en bra - och framför allt billig - verkstad i 08-trakten? Mvh ///Pewe _______________________ BMW E28-registret #157 | |
|
Jag bytte nyligen silentblocken på min lokala BMW verkstad (dock på fel sida sverige, ur din synvinkel) det gick på ca.1600:- inkl. material. Så om du inte vill byta dem själv så tror jag det är svårare att hitta något billigare. Hör med BMW! Så som du beskriver det så låter det som att stötdämparen är slut på en sida fram, det gör ju att den sidan klarar ojämnheter sämre, bilen lutar och det hållet och gör då att det rycker till i ratten. Prova att trycka ner bilen genom att hänga dig på ena sidan fram, släpp upp snabbt och se om den slutar gunga genast. Gör samma sak på andra sidan fram och se om det är någon skillnad. Om den gungar kraftigt vid mjuka större gupp så är defenetivt någon/några/alla stötdämpare slut/dåliga. Hoppas det klarnade lite? MVH /Jonas |
|
BMW jonas |
kolla med verkstan i älvsjö 087492279 tror jag nrt är fråga efter costas grym snubbe på bilar har sett dom mest trasiga bilarna som han fixat han e billig också hälsa från jonas |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.