AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.183

Slutsteg till E39 original stereo?

Mr
236
Mr.C
530iA M-Paket 02
Tycker att ljudet i bilen är under all kritik. Min förra 525:a hade Hifi-pkt med baslåda org under hatthyllan samt steg. Tyckte att det lät bra, med lite knuff i basen. Den jag har idag är dock original Business utan steg eller nåt!

Ljudet är sorgligt! Min fråga är; går det att koppla på ett steg på org stereon?? Vill nämligen inte byta ut stereon.

Om det nu går så skulle jag vilja har lite tips på steg och högtalare. Om inte så vill jag ha hjälp med bättre ljud i bilen!!!

Om jag byter samtliga högtalare och kopplar på steg bör det göra en hel del!? Eller?

Detta kanske redan är belyst!? Hittade dock inget konkret!

Är tacksam för tips!
Det är synnerligen väl belyst i tidigare trådar skulle jag säga...)
Business har inte nån linjeutgång som original, man kan antingen fixa till enligt mektips för detta eller använda vanlig hög till lågnivåadapter och ta signal från bakhögtalarna. Business är en helt "vanlig" stereo med 4st 15W utgångar osv. Slutliga kvalitén på ljudet beror till 98% på högtalare och ev. extra steg till dessa.

FP
Mr
236
Mr.C
530iA M-Paket 02
OK tack för infon. Då återstår endast tips på slutsteg samt högtalare!
Är det någon som har fått det installerat i GBG-trakten? Kostnad!?
Blir det stor skillnad med nya högtalare samt steg kopplat till dessa?
Behöver jag mer?
Vill gärna ha minst som i min förra bil. HIFI med baslåda under hatthyllan.
su
19
sunscreen
535iA -00
520i -94
Jag har suttit ett par timmar och läst, och läst och läst om detta nu.
(försöker samla scheman med mera att räcka över till mina stereobyggargubbar.

Jag är full fart med att få detta gjort i Borås just nu, har en Navi/TV MKII orginal. (-99a)

Verkar strula en hel jäkla massa måste jag säga...

Statusrapport:
Bytt framsystem (högtalare från Polyglass serien tillverkare minns jag inte pga. hjärnsläpp)
Monterat baslåda med 2st MTX 12"

På lådan sitter ett JBL monoblock (till basarna) & ett Alpine 4kanalsteg (för allt utom basarna)

Problem hittils: Byggarna fastnade vid att orginal-BMW inte tycks ha särskilt gott om lågnivå (?)
Alternativt krävs en radda adapters (kan inte byggarna bara löda såna?)

Förslag på lösning dom har är att köpa och montera en Alpine stereo, denna har 2 lågnivå ut och en in.
Jag måste då förutom att köpa adapterkabel till rattstyrningen också få in GPSen till lågnivå in och tele-mute (detta antar jag), så musiken tystnar när tanten vill prata GPS-info.
Sen två lågnivå ut till vardera steg.

Men risker finns alltså, om jag fattat hyffsat rätt att ytterligare lågnivå-adapters kan krävas?

Det är inte farten som dödar, det är smällen.

Eller som vi Cowboys säger:

Its not the fart that kills, its the smell.
Robsarve
Sunsceen: Har du professional så kan du plocka lågnivå vid slutsteget som sitter i vänstra bakflygeln. Där kan man enkelt löda in sig på orginalkablage.

Med din navi har du i vilket fall en radiodel som ligger under baksätet, har du bara Buisness så kan du sno högnivå där.

Båda lösningarna ovan får med Navi-röst, ev. telefon ligger separat.

Och det är Focal som gör Polyglass.

tycker Erik

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Radio-modulen sitter under vä bakljus i bagaget på sedanen och på touringen sitter den snedt till vä ovan reservhjulsbaljan under en plast kåpa som sitter med 4-5 10mm plastmuttrar i djupa hål.iallefall på dom E39:or jag tittat i.
su
19
sunscreen
535iA -00
520i -94
Jodå jag har en radiodel under vänster bakljus det stämmer, och de bör helt klart gå att sno högnivå där och omvandla.

Men det är 1 lågnivå, till ett steg. Jag behöver väl en lågnivå till för de andra steget?

Och sen en ytterligare för att peta in GPS-fröken till Alpine-spelaren?

(eller som jag hade tänkt från början, skippa Alpine-spelaren och lyckas få fram två stycken lågnivå till stegen bara, eller 3 om även GPS skall in i framsystemet?)
Robsarve
Nej, du kan splitta den lågnivån med en y-adapter om ditt steg inte har RCA-bypass utgång. GPS-fröken kommer oxå från radidelens effekt så du behöver inte dra någon extra för det.

tycker Erik

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Du får ju en 2-kanals lågnivå på front utgångarna och en 2-kanals utgång på rear utgångarna såvida du inte har DSP som bara har en 2-kanals anslutning mellan radio-modulen och originalsteget att plocka signal ifrån(Borde dock finnas oanvända stift i radio-modulen för rear utgång då dessa är samma ovavsett oem steg eller inte)
su
19
sunscreen
535iA -00
520i -94
Ok Robsarve & Hewi, de var lite överkurs med fikonspråket (ursäkta... fackspråket) för en som kanske inte är helt pantad med knappast heller elektronik-utbildad. Jag jobbar med data och har hemmabio som hobby, att grotta runt med signal-kablar och försöka slippa brus och distortion i bilstereos som vägrar samarbeta med universella standarder kräver lite tankekraft ! :P

Jag har insett att BMW är för jävla USLA att bygga stereo i, men de skall tydligen gå. Ok så ni säger att de finns möjligheter att plocka signal (lågnivå?) från 2 fram och 2 bak?
Alternativt säger ni att de är 2kanals i fram och detsamma i bak, alltså stereo i båda? (men endast 2)
Samt att GPS behöver jag inte ens röra eftersom den sköter de själv från radiomodulen?

Något jag la märke till idag när CD växlaren var utmonterad och radions signal var bortkopplad (gick inte välja ens) så fungerade GPS tanten... vilket borde betyda att den skickar signalen till orginalsteget på egen kabel från orginal. Men för att få något ljud i den sen måste den ju till framsystems-steget sen då orginalsteg kasseras.

Fiii fan de är snurrigt detta kontra en "normal bil" där man använder KABEL och inte försöker leka runt med sockerbitar och tro man är "hightech data".

Ändå förstår jag BMW´s orginal bättre än era lågnivå-omvandlare, räkna volt bah.. de behöver jag studera närmare =)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.

Eller som vi Cowboys säger:

Its not the fart that kills, its the smell.
Mr
236
Mr.C
530iA M-Paket 02
Hej

Ville bara meddela att jag kommer att installera ett 6,5" Focal framsystem samt koppla ett Audison SRX2 slutsteg till dessa.
Skall låta en firma utföra installationen. När vet jag ej, men rätt snart! Skall tydligen bli riktigt bra ljud!!

Har någon av dessa prylar så köper jag direkt!
su
19
sunscreen
535iA -00
520i -94
Bra ljud är klart du kommer få eftersom Focals högtalare är ruskigt fina. Jag skulle inte kunna tänka mig något annat efter att ha haft dessa innan.
Men säljer inget de gör jag inte, hoppas jag får fatt i min hög/lågnivå adapter nummer två i eftermiddag. Då skall allt monteras och kollas så de inte är för mycket störningar.
Vi får hålla tummarna hela jäkla dagen och kvällen! =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.