|
|
|
|---|---|
|
Vart ska jag väna mig om jag vill få reda på hur mycket effekt som bilen är godkänd för? Får man ha mer effekt om man ändrar bromsar, hjulupphängning osv? Bilen i fråga är inte helbilsgodkänd, 540 -95. feken | |
|
Jesperado kan säker fylla i vad som gäller, men generellt gäller väl att man får öka effekten med 20%. Dock ej genom överladdning. Överladdar du bilen är det kört om du inte har "tur" vid besiktningen. Vanlig sugmotortrimmning är ganska svår att upptäcka. Avgasvärdena kan ju iofs sticka iväg. Att uppgradera bromsar och väghålling hjälper dig INTE att få bilen godkänd för högre effekt. Men det gäller ju bara om besiktningen märker att bilen har en högre effekt. |
|
|
LexCom svarade så bra så jag kan bara hålla med... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
jag blev chockad då jag besiktade min dieselautomat får dom ta avgasprov på bensinautomaten eller varva den? på min diesel fick dom inte det för det stod i pappret. så jag kan ha hur mycket eller lite hk som helst utan att den syns sa besiktningsmannen. kanon tyckte jag och bytte pump,turbo och monterade ic direkt bättre pengar på banken än i tanken: Bmw dieselpower |
|
|
Helgonet: Nu är det ju inte avgasprovet i sig som fäller en trimmad bil. Torskar man på att man har för höga avgasvärden är det ju inte trimmet som sådant man får anmärkning för. Det kan ju enbart vara en orsak, likväl som lamdafel eller dålig service är en annan... Orsaken till avgasvärdena vet ju inte besiktningsteknikern på plats. Om man ska få anmärkning på själva trimmet krävs att det mekaniskt syns alldeles för tydligt, exempelvis en turbokonvertering av en sugmotor. Det är ju därför det är så tacksamt att trimma vidare på en turbobil. Det är ju ytterst sällan det upptäcks att det sitter en större turbo eller ic på bilen. Och med en bra map är det sällan avgasvärdena sticker iväg. |
|
|
tack för svaren. om det blir trimning ska jag försöka besiktiga bilen,men jag vet inte om det måste bli registreringsbesiktning eller ombyggt fordon.min tanke är två små turbofläktar som jag tänkte skulle få ladda 7-8 psi ,det är inte så mycket men det är en början. har ni synpunkter eller ideer skriv gärna en rad eller två. feken |
|
|
lexcom: men det lustiga är att dom inte tar något avgasprov på dieselautomaten men däremot på dom manuella gör dom det på bensinautomaten? jag har aldrig haft nån sån så jag vet inte bättre pengar på banken än i tanken: Bmw dieselpower |
|
|
Helgonet: En bensinare mäts först på tomgången och sedan vid 2500 rpm. Vet ej om något görs annolunda när det handlar o automater. |
|
|
feken1: Du kommer aldrig kunna regga den med turbo så det kan du glömma. Vad som gäller för ombyggt fordon vet jag inte... |
|
|
varför skulle det inte gå att besiktiga bilen med turbo? jag vill ha information i ämnet,jag försöker få tag i fordonstekniska på vägverket. när jag vet något skriver jag en rad. feken |
|
| feken: sök ang. turbo och besiktning här på forumet. Då har du att läsa i flera dagar och svaret på din fråga är givet! :) | |
|
Trist att det inte finns ett lagligt sätt att turbo/kompressorkonvertera en bil. Verkar som att det skapar en uppsjö av "monster" som åker runt istället för en kontrollerad effektökning. |
|
|
helgonet: BMW:s dieslar med automatlåda har dispens från opacitetsmätningen vid kontrollbesiktningen, detta på grund av att ZF meddelat att det kan uppstå skador på växellådan vid uppvarvning till avregleringsvarvtal utan körläge ilagt. Likadant har man meddelat att det inte är några problem att under en kortare period varva den till de 2500 rpm som krävs för en avgasmätning på bensinbilarna. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
tur att man åker en gammal bil ibland.. ;) ///325/// |
|
| Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.