AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
791

Elfläkten framför kylaren startar inte, 535iA -91

Som rubriken säger, elfläkten startar inte, och jag har ingen aning om varför. Jag har dock luskat lite i det...

*Har läst här på forumet att det sitter reläer till elfläkten, långt fram till vänster i motorrummet i en liten plastlåda (bredvid farthållaren). I min sitter det uttag för tre reläer, varav två reläer sitter på plats. Ett vitt längst bak samt ett orange en plats längre fram. Det som skall sitta längst fram, vilket även har fler kontakter kopplat, saknas dock.

*Om jag tar loss den vita kontakten från AC'ns kondensor (tror det är den) som sitter till höger i motorrummet under spolarvätsketanken (ett runt torn) och byglar den så slår det orange reläet till. Om jag sätter det orange reläet i det främre fästet slår det till även då.

*Om jag tar loss tempgivaren på kylarens övre högra del och byglar en av kontakterna på den slår även då reläet till. Kommer inte ihåg om det slår till på bägge positionerna, eller om det bara slår till på en av dom.

Det kan ju vara så att dessa reläer är till för den motordrivna fläkten, men denna skall väl så vitt jag vet styras av tempgivarna som sitter bredvid bränsletrycksregulatorn, alltså på motorn.

Så, som sagt, varför får jag ingen ström fram till fläkten? Sitter det någon säkring, och i så fall vilken, eller är det något annat som felar? Har åtminstone kollat säkringarna som jag kan hitta, dvs i motorrummet samt under baksätet till vänster. Alla är dock hela.. Det saknas ett litet svart relä under den bakre vänstra luckan (där säkringarna sitter) i motorrummet. Ska väl sitta 4 st, två fram och två bak, men på min sitter det bara ett där fram. Dessa är väl 2x1 cm och kanske 3 cm höga. Dessutom saknas som sagt det relä som ska kopplas till det främre uttaget i den främre boxen, alltså det med fler stift.

Sorry om det blev lite rörigt, men jag tror jag fick med det mesta här...

Tacksam för hjälp, trist att paja en kylare till under sommaren... =/
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Går den inte alls?
Pröva i såfall att starta ACn, då ska fläkten gå igång. Annars ska den bara gå igång då motorn riskerar att bli överhettad.
Det sitter ett motstånd på vänster sida av fläkten, kanske har det gått sönder helt eller glappar.

*BAWORAK*
Alltså, fläkten är trasig, kanske jag borde ha skrivit tidigare, men det är egentligen inte problemet. (jag har en ny på väg). Det är egentligen det att jag inte får någon ström till den som är felet. Varken med AC'n på eller av. Det är väl antagligen det som den vita kontakten jag pratade om tidigare angav.

Men som sagt, sitter det någonstans någon säkring eller något? För jag har ju som sagt ström från batteriet till reläerna, men inte från reläerna till fläkten.. Kan ju vara reläet i sig som är trasigt iofs. (har inte testat det).

Då kommer ju en följdfråga, är det normalt att man använder ett relä som säkring, alltså låter reläet gå sönder om belastningen blir för stor?
Gaah, har kommit fram till att det måste vara det rackarns reläet det är fel på.

Då kommer ju följande problem: Uppenbarligen ska det vara två relän, ett nästan vanligt, förutom att det tycks sitte en diod inbyggt i det, och ett som jag inte vet hur det ser ut, eftersom någonj tidigare stjärna har tagit bort det.

Finns det någon här på siten som har en E34 med AC som skulle kunna kika lite på det främre reläet i den lilla svarta boxen bredvid farthållaren, kanske ta en bild på det så jag får se hur kopplingsschemat för reläet ser ut! Vore klockrent. På BMW har dom ingen förteckning över vilket relä som skall sitta vart, så därifrån har jag ingen hjälp tyvärr...

Tackar på förhand!
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Hej!

På min gamla 525tds -94 satt en säkring på 40A. Till bensin skall det vara 30A och min hade nr:25.

Jag hade oxå problem med reläet, men det yttrade sig så att fläkten inte stängde av, utan jag fick ta ur säkringen. Om jag minns rätt var det det mittersta reläet.

gorth
Hej! Jag kollade upp den, och naturligtvis såg den hel ut första gången, men visst var det ett litet litet brott ändå.. Nåja, just nu står bilen på verkstad för ett annat fel, men ska lirka lite i det hela senare.. Verkar ändå som om en givare eller två inte vill fungera.. Nåväl, tack iaf!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.