|
|
|
|---|---|
|
hejsan, min 525i 92a trycker ut kylarvattnet genom expansionskärlet, det rinner ut rakt under kärlet när man varit ute och kört en runda. det kokar inte, mätaren står på normal värme inne i bilen. det läcker heller inte när man står still med bilen, alltså bara när man nyss har kört med den. Man hör ett pysande, bubblande ljud från kylarbehållaren efter att man har stannat bilen. vad är felet tror ni? den har blivit luftad men det har inte hjälpt.. | |
|
inga andra symptom vad jag vet kan jag tillägga.. |
|
|
För mycket vatten? Händer det varje gång du kört? |
|
|
nej inte varje gång.. hmm har också en teori om att det kan vara för mycket vatten.. skumt om det vore så enkelt.. de e svårt att se hur mycket man ska ha i, kärlet är nästan ogenomsynligt.. det är räflat utan på.. men ska det bubbla i kärlet? |
|
|
Vissa säger att om det bubblar i hålet om du gasar så är det en spricka i toppen. Titta efter hur mycket som skiljer när motorn är varm resp kall. Det ska ju finnas ett märke som visar var nuivån ska ligga när motorn är kall. *BAWORAK* |
|
|
Nej det ska inte bubbla i kärlet..Låter som toppackningen är kass,ev spricka i toppen.. hjorten |
|
|
Det kan också vara dåligt kylarlock, som inte klarar av att hålla trycket. Temperaturen på kylarvattnet kan vara över 100 grader utan att koka, tack vare att systemet normalt jobbar under ett visst tryck. Om kylarlocket inte klarar av att hålla trycket så kan vattnet då börja koka, och vatten kan då även tryckas ut. Så prova med att byta kylarlock, alternativt åk förbi någon verkstad som får kolla det åt dig, de kan även mäta om det finns spår av avgaser i kylarvattnet |
|
|
var ute o lät mossan gasa samtidigt som jag kolla vattnet.. det låg helt still:) ringde bmw dom trodde bara att det var locket till kärlet som var kasst.. ska köpa ett nytt imorrn.. |
|
| Byt ventilen på expansionskärlet kan vara den som är trasig. Kan ju testa iallafall den kostar inte många kronor. | |
| Om det inte skulle vara locket. Aj Aj Aj där rök lite fickpengar. Förhoppningsvis BARA att byta blockpackning. Men om det vill sig illa så är toppen sprucken och då suger det hästpung. | |
| ta ett kompprov för att vara lite mer på den säkrare sidan, topparna brukar spricka mellan ventilsätena med dålig komp som följd! | |
| vadå om toppen är sprucken så finns det väl andra symptom att märka det på?? jag har bara det lilla symptomet. | |
|
somsagt det sas att om det bubblar i vattnet när man gasar e toppen sprucken.. det gjorde det inte, så då är den väl inte sprucken.. mycket tjat om sprucken topp hela tiden tycker jag |
|
|
om toppen e sprucken blir väl oljan grumlig o grå? den e fin om toppen e sprucken ska väl bilen koka? den har inte kokat mätaren när på mitten! |
|
| Det är inte så lätt att veta om toppen är sprucken, packningen blåst, eller om det räcker med ett nytt kylarlock tyvärr... Men du lär få reda på det, på ett eller annat sätt... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.