AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.058

AC:n ur funktion

HZRobban
Nu när värmen träder på märker jag att min AC inte fungerar i min 740 IAL... Kommer ingen/knappt någon kall-luft... Funderar på om freonet e slut... Eller va det är som är tankat i den... -95:a
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Jag tappade helt plötsligt kylförmågan mitt under färd i sensomras, och då var det bara någon kontakt som hoppat ur. Vet dock ej vilken/var den satt för jag lät verkstaden titta på det direkt eftersom jag trodde freonet var slut.
HZRobban
Någon som vet var denna kontakt kan befinna sig?
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
Det troliga är att kondensorn i fronten rostat sönder så att kylmediet läckt ut. Lämna in bilen för en provtryckning så får Du snabbt svar. Annars kan det också vara kompressorn som sagt upp sig, men det troligaste är trasig kondensor.

M.J.
HZRobban
ah, ok... Tips på bra ställe som kan ta en titt på bilen? Som gärna gör det svart också ;)
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Låter som den elektiska fläkten framför kondensorn som sagt upp sig, då blir det så som du beskriver med dålig men inte obefintlig kyla. Den är Nr 6 här: Länk

OBS Årsmodellgränsen kan innebära annat reservdelsnummer för din bil beroende på när den är byggd.

Det är två typfel på den, antigen har salt och annat elände haft sönder den elektriska motorn eller om du har tur så har bara förkopplingsmotstånden brunnit av då skall Nr 7 repkittet räcka. På min var det motorn som gått, den gick helkärvt och var bortom räddning.

Misstänker utan att veta att ofoget med att stänga av A/C'n genom att släcka snöflingan under vintern bidar till att fläktmotorn packar ihop fortare.

Mvh Björn
Scheckheft
Hej
Om nu elfläkten är trasig så finns en bra beskrivning av byte här:
Länk
Bytte själv på min senaste E38. Priset för en ny fläkt var då 2500:-
Kollar först om fläkten fungerar.

Mvh
Scheckheft
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Alltså, om fläkten är trasig får man ändå god kyla om man bara kör lite landsväg!
Det är i stan den behövs, där kan man få väldigt väldigt dålig kyla.
HZRobban
Ja låg på motorvägen i 120 o fick ingen kyla :)
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Ja då tror då inte jag på fläkten, för nog hade jag kyla i min när AC-fläkten var stendöd när man låg på landsväg! Garanterat!

Däremot var det ingen kyla då heller när elkontakten hade åkt ur.. inte undra på :) Men det kan ju helt enkelt vara slut freon förståss.. Det var min teori först, snackade med killarna på BMW och tydligen kan det vara så att den kyler hyfsat ner till en viss nivå, sen blir det nästan helt tvärt noll kyla när en kritisk nivå understigs.
HZRobban
Hmmm, ok... Och var fyller man på den? ;)
HZRobban
Har kollat nu och systemet e helt tomt tyvärr... Ska köra en läck-sök och se hur mycket och var den läcker... Sen blir det till att fylla upp den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.