|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har drabbats av rost på alla dörrars nederkant mer eller mindre. Hur skall jag gör för att bromsa detta? Det är ju vecket som har rostat sönder, om jag slipar ner detta finns det ju risk att endast ytterplåten blir kvar. Sedan har jag en tråkig lagning precis framför vänster bakhjul som går upp i skärmkanten. Men där är det förhoppningsvis bara att slipa efter att jag fått loss "kjolen" som täcker tröskeln. Någon som har erfarenheter? Framför allt med dörrarna. Kolla bilderna i min blogg. Länk PeterB Länk | |
Stekaren |
För att bromsa det kanske en rostätare och sedan olja |
| Blästra så gott det går sedan syra-grundfärg och sist riktig 2k-billack. | |
| Att tänka på är att varken rostskyddsfärg , olja , rostskyddsmedel är vatten täta därav mkt viktigt att lägga lackfärg ovanpå och sedan ev vax eller dylikt. | |
Paap Reeder |
Det handlar ju om en plåtkant som är vikt runt ytterplåten. Mellan har man lagt "tuggummi". Således blästra på utsidan och gör som ovan sagts. Sedan måster du "säkra mot syre från insidan med ML + vax. Gör du inte det håller din lagning 17 månader innan det åter är dags. MVH /// Paap R |
| skall du behålla bilen ett tag så byt dörrar! det kvittar nästan vad man gör så kommer rosten tillbaka, skall det bli riktigt bra så skall man ta bort all rostig plåt eller blästra bort ALL rost!!! | |
|
Paap: ML? :) /Olof Sportsfahrzeug aus München |
|
|
Vill inte vara taskig men...Upptäckte Du inte rosten innan hela bilen ser ut som en enda rostsörja? Det värsta exet jag någonsin sett. Hur kan man bara missköta en bil på det sättet. Det måste ju ta en hel evighet innan all denna rost poppar upp!!!!!!!!!!! Skulle slipat, sprayat och sålt samma kväll...... Lycka till! Med dessa skadorna så är bilen värd ....Vågar inte ens skriva vad jag tror! Ta det med lite humor. men lite chockad blev man allt efter att ha sett bilderna.... |
|
|
528:n Han kanske fick bilen nyss? |
|
| ML = Länk | |
| Vad är det för modell? De 2 första bilderna kommer väl knappast från en E39:a?? | |
|
Stente: E34. E39 touringen kom först som 97a. /Micke |
|
|
Nja nu är det ju inte helt ovanligt att det kommer rost just på detta stället (dörrkanten). Det har kommit fort nu under vintern. Hade det inte varit för att jag bor i stan och inte har tillgång till varken garage odylikt (tid), så får det bli ett sommar mek. Jag tror inte det är ovanligt med rost på E34 tyvärr är ju min -96 men det verkar inte hjälpa. Det tar INTE en evighet innan rost kommer fram! Jag är förövrigt mycket nöjd med bilen och kommer nog att ha den ett bra tag till. Rosten är ju än sålänge på ställen som går att fixa utan att det syns allt för mycket. PeterB Länk |
|
|
Justerat min info till: 520i Touring -96 (E34). Mer info: Vehicle code HG51 Series E34 Model 520i Body type touring Catalog model ECE Production date 1996 / 04 Engine M50 Transmission Manual Steering Left Catalyzer YES PeterB Länk |
|
Paap Reeder |
... är helt inne på dd´s och 528:ans linje: Sälj! Hade det varit en 3,0 Csi ... kanske värt att börja ... men inte på en "dussinbil" ... om du inte missförstår mig. Kommer alldrig att bli bra. MVH /// Paap R |
|
Enklast leta andra "rostfria" dörrar, en fråga hur länge har bilen varit i Sverige? rosten i bakskärmarna har jag inte sett på sena E34: or förut. Jag är förvånad över att ni är chockade över rosten, är man det så tittar man aldrig på bilar med över 5år på nacken, jag har sett bilar med mycket värre rost, några exempel; 1årig MB Sprinter, brun överallt under flaket, 10årig Audi A6 "med helgalvanisering" 7årig SAAB 900, 6årig MB E-klass, 5årig Seat Alhambra, 8årig Chrysler Grand Voyager. Jobbets Chevy S-10 Pickup var brun på underredet efter 2-3 år, MMC Space Star är vanligtvis så dålig efter 3år att den inte går att rostskyddsbehandla, den är alltför rostig i balkarna, i dag såg jag en Galant 97-98 som var brun på bakskärmarna. Där man kan hitta rost på E34 generellt; Innanför dörrarna i dom lodrätta spalterna fram och bakkant. I nederkant av dörrinsida det senare på grund av bristfälligt tvättande mellan list och dörr. På tröskeln där M-listerna trycker mot karossen. Innanför och senare utanför tankluckan om man inte åtgärder snarast, en teori på varför vissa bilar har rost där och andra är helt fria, man har inte vaxat utrymmet samt låtit bli att ta bort bensinrester. Runt regbelysningen, samt kanten över bakljusen. Runt låset på bagageluckan. På vänster bakskärm precis över stötfångare, detta är framför allt ett Touringproblem, men av med stötfångare och kika även på sedaner. På plåten mellan stötfångare och bakluckan, det finns två avrinningshål med gummi plopp, när stötfångaren är av kolla runt dom hålen. I nederkant av framskärmarna, på grund av grussprut, nej stänkskydd är inte lösningen, åtminstone om dom vilar mot plåt, min fars helgalvade Audi 100-94 var helt lackfri under dens stänkskydd efter bara 3år, fullt med blöt jord, dom stänkskydden åkte bort efter den upptäckten. Bakskärmarna rostar om man inte tvättar hyllan, min röda 540i/6 hade överfylld hylla, den hade även jord innanför sidolister, M-lister, stötfångarlister osv. Så ha som rutin ta loss delar som vilar mot plåt, som tur är hade min röda stått i garage hela sitt liv, samt bott i södra Tyskland tills 1,5 vecka sedan. Innanför dåligt eftermonterade sidoblinkers, ett mycket vanligt problem, det är inte många som eftermonterat på rätt sätt, jag rekommenderar US-sidoljus som blinkers till E34 för att bespara framskärmarna extra hål, gäller ej bilar med fabriksmonterade blinkers. I ovankant av vindrutan. I gångjärnen till motorhuven. Under dörrhandtagen. Runt avrinningshålen på bakluckan. Kom i håg en sak BMW E34/E32 är i grunden en mycket väl rostskyddad bil, E39/E38 är till exempel en långt sämre bil på den punkten, även andra märkens bilar är sämre/mycket sämre än E34, vill man ha en bättre bil angående rostskydd rekommenderar jag Audi A8/Chevy Corvette/Trabant helst en som inte rullat Svensk vinter, se ViBilägares rostlista för detaljer om bilars rostskydd. Rost är ett mycket vanligt problem på dagens bilar, en 10månaders MB Viano hade grava rostangrepp enligt ViBilägare, vissa bilar är rostiga redan efter 1-2 månader, Asiaterna är dåliga, vilket även Amerikanerna är, Svenskarna? Stora Volvo är bra från 940/960 och senare 850, övriga behöver förstärkt skydd. Mvh Stephan |
|
|
Bilen är svensksåld och rosten på bakskärmen beror på en bristfälligt reparerad krockskada, som inte syntes när jag köpte bilen för några årsedan. Det är trotsallt bara dessa ställen den eländiga rosten har dykt upp på min....än sålänge... Tack för inlägget Stephan. PeterB Länk |
|
|
Slipa bort den värsta rosten och lägg på hammarlack så du kväver rosten, gör det det ordentligt kommer inte rosten tillbaka! Att börja slipa/blästra är mycket mycket mycket svårt och de timmar du lägger ner på det får du inte igen, 99% säkerhet är att rosten kommer tillbaka och om du bara har en tunn plåt kvar efter ditt arbete kommer hela dörrlisten vara borta inom kort och då är det svets som gäller = DYRT eller TIDSKRÄVANDE beroende på om du eller en vän eller en firma gör det. Jag har själv fått lite rost på E34an vid sidorna/listerna och är vansinnig, bilen är en 89a så man kan ske inte får klaga men irriterande är det, ska själv använda hammarlack på vissa punkter. |
|
|
Tack för ett konkret ochh vettigt tips. PeterB Länk |
|
| um, varför skulle hammarlack kväva rosten? Kanske har missat nåt som glad amatör, men har aldrig hört talas om det, och när man läser på burken står inget om det heller. Min tro är att om minsta svarta rostprick finns kvar efter blästring kommer rosten tillbaka, oftast samma år. Byt dörrar, eller kapa rostcancern o svetsa på ny plåt. | |
| por15.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.