AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
698

Skada på stötdämparen, illa?

Ro
63
Rossi!
530iA -04
523i -97
När jag monterade fjädrarna på mina nya stötdämpare ikväll så råkade jag göra ett litet hack på stötdämparkolven. Detta hack täcks precis av genomslagsgummit. Finns det någon risk att gummit trycks ihop några cm vid hård körning så att hacket i kolven kan få dämparen att läcka? Spelar ett litet hack någon roll överhuvudtaget?

MVH André
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Det påverkar packningen men hur mycket kan man bara fråga sig.
Dämparna är anpassade att tåla dam o fin grus till en viss grad.
Om det är så hoppas högt som under genomslagsgummit så är det mest rost som kommer att dyka upp där efter ett tag...

Mvh Peter
Gjorde en liknande tabbe på en motorcykel, dvs framgaffeln vid packboxbyte och fick tipset att prova slipa ner graden med smärgelduk typ fiiinnnnnnn 1200 eller liknande (vattenslip) Funkade faktiskt, dock blev ytan lite matt men på en stötdämpare spelar det kanske mindre roll.

Det är roligare med sex......hjul alltså ;-)
Ro
63
Rossi!
530iA -04
523i -97
Men brukar dämparen bottna så pass att genomslagsgummit trycks ihop några cm eller är det bara i extremfall? Det är väldigt liten slaglängd ser det ut som men det är det kanske på sportdämpare.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
"smärgelduk typ fiiinnnnnnn 1200 eller liknande (vattenslip) Funkade faktiskt, dock blev ytan lite matt"

Kör efter med polerpasta så blir det spegelblankt.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Om du hoppar över farthindena så kan det göra ;)
Så länge är det inte inom "arbetsområdet" så är det ingen risk.
Ro
63
Rossi!
530iA -04
523i -97
Tack för era lugnande svar, sådana här saker gör mig helknäpp och håller mig vaken om nätterna:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.