AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
653

325 -93 Vibrationer vid inbromsning

Jag har varit och kollat på en 325 -93 som gått 23 000 mil. Bilen är inte importerad och har i 6 år varit ägd av en dam i 50årsåldern, ägaren innan det har varit hennes mans jämnåriga arbetskamrat. Den har ingen Ac och ingen/liten färddator.

Nu till problemen, när man bromsar med bilen så vibrerar det i ratten och det känns som bilen slingrar sig lite. Min personliga gissning är skeva bromsskivor. Någon som vet vad som mer kan spela in? Bilen gick igenom besiktning utan anmärkning och med jämna bromsvärden (skiljde 0.1 mellan framhjulen).

Under min provtur kändes det som att bilen inte blev riktigt varm utan stannade mellan det blå fältet och mitten på mätaren. Dock kan det va att jag inte körde en tillräcklig runda. Vad kan detta annars bero på?

I övrigt så behövs kamremmen bytas, lite rostigt avgassystem dock inga hål och en mindre skada på kofångaren bak.

Dom har satt ett pris på 35 000 på bilen. Lite svårt att bedöma utan att se bilen men är priset rimligt?

/Johan
Finns ingen kamrem utan det sitter kedja på den så den behöver du inte byta. Troligvis termostat fel en ny kostar inte många kronor och är lätt att byta själv. Kolla så att oljan ser fräsh ut. Kolla även glycolen så allt ser bra ut.
Med tanke på att den inte har Ac vilket sänker värdet och normalt svårsåld så skulle jag inte ge 35.000:- snarare 25-30.000:- om bilen är fin i övrigt.
Svårt att bedömma utan att ha sett bilen.
Oljan såg normal ut. Inget vitt klegg som om där skulle vara vatten i.
Bilen har varit servad på Förenade bil fram tills nuvarande ägare köpte bilen. De ska enligt dem själva sedan lämnat iväg bilen var 1000 mil för oljebyte.
då verkar det vara ett bra köp.
När en E36:a slingrar vid bromsningar ligger problemet oftast i några bussningar fram eller dåliga stötdämpare. Eventuellt ocksp de stora bussningarna på bakaxeln. När jag köpte min bil slingrade den också när man bromsade. Sedan dess har jag bytt de stora bussningarna på bakaxeln (del nummer 4 i bilden Länk stötdämpare fram delarna nummer 5 i bilden Länk och delarna nummer 7 i bilden Länk . Nu slingrar bilen inte längre. Bilen har också gått igenom en fyhjulsinställning eller vad det nu heter.
Liraren: Svårt att göra själv? Hjulinställning har jag planer på att göra.
Stötdämparna bytte jag med min pappa, de stora bussningarna bytte en mekaniker på verkstaden och delarna nummer 5 och 7 kan man byta själv nästan på parkeringsplatsen. Det som jag gjordes själv var ganska lätt ochjag är inte precis "årets mekaniker". Jag har inte mycket erfarenheter att meka bilar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.