AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.370

E38 - CD-växlarförberedelse

Hej,

E38 experter - Scheckheft, Soki mfl.
750 -98 utan växlare, men med navi och DSP (störd spec.). Har den växlarförberedelse från fabrik eller blir det strul att stoppa i?

Tack i förhand,
Victor
Scheckheft
Hej
Mig veterligen (har inte gjort det själv) ska inte detta var något problem.
Kabel behövs:
till 9/98 bestnr: 6128361176
från 9/98 bestnr: 65128383857
och en växlare.
Original BMW beskrivning som pdf fil har jag också, tyvärr på tyska. Något att ha?

Mvh
Scheckheft
Tack Scheckheft, maila gärna över.

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Om du har
694 PREPARATION FOR CD CHANGER
i utrustningslistan är bilen förberedd för CD-växlare.

Wilhelm Svenselius
Wilhelm,

Så om den inte har det så måste man dra kablar genom hela bilen?

Räcker det inte med att fixa kablar och fästen anpassade för navi/dsp, samt växlarenhet från BMW eller måste man dra kablar genom halva bilen?

Känns ju 60-tal ;D

MVH,
Victor
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag vet inte hur det är annars, eftersom jag aldrig har grävt i någon sådan bil. :) Om CD-växlaren sitter på samma databuss som navi/dsp (vilket ju inte verkar helt ologiskt) så finns ju sladdarna redan fördragna iom att du har navi/dsp.

Wilhelm Svenselius
W2k,

Tack :) Har hört mig för och så förefaller vara fallet, man behöver dock speciella slutkablar till stammen eftersom bilen har dsp/navi.

MVH,
Victor
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Jag kommer tyvärr inte ihåg exakt vad det var exakt för kablar som gick till växlaren. Mest troligt är det en kort digital ljudkabel som går mellan växlaren och förstärkaren samt ström. Sen verkar det vara ytterligare en tjock rackare, antar att det är styrning.. typ I-bus kabel, samt även analog lågnivå (i onödan..).
Såhär ser det ut i min: Länk
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Väcker en gamal tråd.

Hur gick installationen. Gick de att montera växlare utan att riva halva bilen för att dra kabel.

Funderar på att köpa en 740 -99 som inte har växlare men har navi.
Det stod inget om föreberedelse i utr.-listan, köpte växlare på BMW för 6900 kr om jag minns rätt. Sedan var det lätt att slänga i, lämnade till firma och det var gjort på 1 timme, se bara till att du får rätt växlarmodell då BMW själva har svårt att hålla reda på vilka som är kompatibla med navi och dsp osv.

kolla ETK :)

MVH,
Victor
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Tack så mycket för svar!

Då vet jag att de är en enkel operation om nu affären på bilen går genom.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Nu är bilen köpt.

Viket/vilka artikelnummer på växlaren kommer att passa till min bil?
Kolla Länk

MVH,
Victor
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Får bara upp detta när jag klickar på länken

"Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Can't connect to MySQL server on 'localhost' (10061) in D:\inetpub\www.realoem.com.1206\bmw\main.inc on line 47
Could not connect : Can't connect to MySQL server on 'localhost' (10061)"
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Provar lyfta. Ingen?
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej!

Johan_S: Din bil är äldre än 1998 väl?

De första modellerna av E38 med navi hade växlaren ansluten till P-bussen istället för I-bussen. Var därför noggrann att välja rätt växlare.

Det är som någon skriver ovan väldigt enkelt att montera CD-växlare i en E38 som har Navi. Enheterna sitter ca 15cm ifrån varandra och kablaget kan man lätt ansluta själv: ibus / p-buskabel till radiomodulen, samt coaxkabel till DSP (om denna finns) det enda som man kan behöva klämma dit är strömmatning till cd-växlaren.

I en E38 utan navi så måste man däremot dra cdväxlar kablaget hela vägen fram till instrumentbrädan eftersom radiomodulen är placerad där istället för i bagaget.

/Andy
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Sorry Johan_S, missade årtalet i profilen, såg sen att du hade -97, vilket skulle bekräfta min misstanke om att din cdväxlare styrs via p-bussen och därav har det gamla kablaget.

/Andy
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Ingen som kan svara på vilket/vilka artikel nr. på växlare som passar i min 740 -99 med Navi och Professional DSP?
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Det kan du enkelt se på kontaktdonet på cd-spelaren.
Den som Johan_S har på bild ovan fungerar ej till de nyare dvs mitten av 1998 och framåt E38orna.

Sikta på en BMW orginal cd-växlare som är tillverkad -99 och framåt och se till att den har en minikoax plugg för det digitala ljudet så kommer den att passa. Alternativt köp en iPod samt icelink och strunta i cd-växlare.

/Andy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.