AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
6.569

Import från tyskland , kostnad?

Jo
7
JohanssoN85
325iM E30 -89
Hej , jag är väldigt sugen på att ta hem en bil från tyskland men jag vet inte om jag har råd med allt...

hur mkt kostar det att få hem bilen efter köpet med ALLT inräknat?

alltså bara kostnader att få in den i sverige, sen svenska skatten och sånt får jag ta sen när ja har pengar så den blir kanske avställd här ett tag pga pengabrist.

skulle vara väldigt tacksam för ett svar

MVH Stefan Johansson
Välkommen till Forumet:
Lite läsning Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej och välkommen till forumet..

Här har du en länk om vad det kostade mig..

Länk

Mvh Jimmy
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Räkna med ca. 10.000kr för att ha bilen hemma och registrerad. Skatt är ju inget unikt med en importbil utan betalas ju för alla bilar så det räknar jag aldrig som en kostnad kopplat till importen.

Jag har tagit hem båda mina bilar för 7-8000kr (om jag kommer ihåg rätt) men då är dessa köpta i norra Tyskland, jag bor i södra Sverige samt att jag lyckats resa ner väldigt billigt. Här är några punkter att räkna på...

- Resa till Tyskland
- Hyrbil
- Bränsle hyrbil
- Övernattning
- Exportskyltar + försäkring (ca. 130€)
- Bränsle hemfärd
- Färjebiljetter / broavgift
- Mat

I Sverige:
- Registreringsbesiktning (ca. 2000kr)
- Skrotningsavgift (1500kr)
- Skyltar

Sen kan ju försäkringsbolaget kräva att nyckelkontroll görs på BMW vilket brukar kosta 800-1100kr.

___
//Ulf
Tja!

Jag är på G att ta hem en liten #serie till mig. Men jag har fattat som att när man betalar bilen i Tyskland så (i vanligaste fall) så betalar man tyska skatten då den är lägre. då betalar man itne svensk skatt utan slipper den då den redan är betald i ett EU land. Är jag helt ute å cyklar eller är jag (iaf någolunda) korekt underrättad?

Mvh
Fredrik Edin
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det du menar är moms som självklart är en typ av skatt.

Som svensk privatperson så har du egentligen ingen möjlighet att köpa en bil i Tyskland utan den tyska momsen som är på 16% (är väl på väg att höjas) och i och med att betalar den tyska momsen så slipper du betala moms i Sverige.

___
//Ulf
Ah!

Jo man e ju ingen expert på moms å skatter å allt det dära. Är bara 20 bast än så länge så jag har precis börjat batala skatt å spara till pensionen (som känns LÅÅÅNGt bort). Men man kan ju bara bli visare med tiden. ;)

Men nu till en annan fråga:
När man köper bil i tyskland då tillkommer kostnader för
* Bilen
* importskyltar (röda givetvis)
* Registreringsbesiktning
* Kostnad för skyltar
* Skrotningsavgift
* Vägskatt
* Importförsäkring (har hört via bekant att det skall finnas försäkring för resan hem till väl gömt garage)

Är det någe mera kostnader förutom dom självklara som mat å frakt av bilen på det vis man väljer?

Ber tusten gånge om ursäkt om trådförfattaren tar illa up av mitt lån/kapning av tråden!

Fredik Edin
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kostnaderna är de som du nämner bortsett från vägskatt som du även betalar på en bil du köper i Sverige.

I mitt inlägg ett par steg upp så har du en lista över kostnaderna. Det som kan variera är givetvis om du åker ner själv eller får bilen hemtransporterad. Om du åker ner själv så beror ju kostnaden på hur du reser, var du reser från och till samt hur länge du är borta.

I Importguiden Länk finns massor av nyttig läsning. Du kan även läsa här Länk där jag skrev lite om min egen importresa.

___
//Ulf
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Ca, 8000 tusen lägger jag på mina bilar, men med tanke på ev. prisskillnad och servicebesparing (tänker mer på rost) tjänar jag i slutändan på att köpa i DE.

Lite surt dock att E30:n kostade ca. 25-28 papp totalt, men o andra sidan, slipper lägga x antal timmar på rostlagning och puts av underrede, broms osv.

Men var noga, MYCKET lätt att köpa fel bil i tyskland, kolla noga!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.