AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.066

Coolant level larm 525i -95

mi
25
mikhal
525i-95
Larmar ibland för "coolant level" då man slår av motorn. Aldrig då man kör. Kylvätskenivån ligger där den skall, och det försvinner ingen kylvätska. Någon som vet vad det beror på?... givarfel?....och vart sitter givaren i så fall?
Givaren sitter i botten, skall tydligen vara någon flottörvariant.
Har hört att man kan ta isär och göra rent den.
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
Den brukar larma både när man slår på och av motorn. Sensorn brukar gå sönder så köp en ny för någon hundring på bmw.

mi
25
mikhal
525i-95
I botten på vad? expansionkärlet ?
Kollade i en trouble shooting manual som jag laddat ner från nätet, där påstod man att givaren satt på motorn, men det vekar ju lite skumt.
Borde ju sitta på expansionskärl eller kylare....
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
sensorn sitter i botten av expansionskärlet på kylaren.

mi
25
mikhal
525i-95
Tack Plexan.....har hittat igen den...återstår att kolla om den går att fixa eller montera en ny
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
Länk

Det var inte så billig som jag minns att den skulle vara. Kanske sitter en annan sensor på din bil men man får tydligen räkna med strax över 200 kr.

pi
189
pierre.stefan
540 IA Touring -99
Min bil uppförde sig exakt som mikhal beskriver. Sundströms Bil i Kramfors tog 198:- för en ny givare, den var bytt på 10 min, Man kommer åt den nderifrån och den sitter på undersidan av expansionskärlet, jag tror inte att det är lönt att ta isär och föröka rengöra den, min gick i smådelar när jag tog ut den, låt kylarlocket sitta på när du byter givaren så kanske inte så mycket vatten rinner ut om du är lite snabb.

ya
15
yahel
525 ix -93
Det här va ett bra inlägg för jag har nämligen samma problem med min bil :) , bra med folk som kan :D
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
När jag bytte kylare såg jag att givaren (flottören) var ganska geggig. Misstänker att den kan fastna om det blir för mycket smuts och då kan den ju inte röra sig. Så prova att rengöra den och se till att den rör sig lätt upp och ner.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.