AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.890

Montera 330 insug på 328 (e46) måste man mappa ?

Hej nu tänkte jag ta och testa ifall man kan montera ett 330 insug på en 328 och få lite effekt. Då 1 hk och 20 nm extra från 325 inte är skärskilt övertygande..

Men måste man mappa ? får bilen mer luft/ mindre soppa ?

Så kanske den inte får tillräckligt med bränsle och smörjer inte lika bra ? -----> Ras ?
Hur är det på e36an ? Måste man göra en Mappning ?

Alla svar är till hjälp :) Vill inte skada motorn direkt eller slita ut den....

BMW- När du älskar att köra
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Ja det är nog att rekomendera att du mappar motorn för att få ut det optimala ur den.

hjorten
Men om man inte gör det så att säga skadar man motorn ??

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Om du inte mappar med nya insuget så kommer förmodligen bilen inte att leverera kraft som den ska.

Motorn i sig kanske inte skadas av detta, men sannolikt så kommer den att bli svårkörd och gå illa, då inget stämmer mellan ditt gamla insug och det nya.

Så det är antingen att mappa (vilket starkt rekommenderas) eller ev. om du hittar någon som redan har en färdig mapp att ladda upp i din ECU. Den mappen kommer förmodligen enbart stämma till 90%..

Satsar du pengar på ett nytt insug så är det lika bra att mappa det också.

mina 0.02$

//amullo
---
Kör för det :) Och kom ihåg att berätta hur det gick...
Inget kan gå sönder om du bara byter insug.

Och jag måste bara fråga här ni som bara så enkelt skriver "mappa på"

Ni får det att låta som en grej man bara går ut till bilen och gör.

Vad är det billigaste mappalternativet? Det kostar ju hur mycket som helst. Men visst om trådskaparen har råd, så är det en väldigt bra grej att göra.
al
499
alaska1
118dA-13
Ferrox! Du har HELT rätt! Det finns inga gratishästar! Det kostar skjortan och i princip är det alltid billigare att byta upp sig ett steg än att försöka trimma själv!

Men så var det ju det där med att det är kul att prova lite och så är man kanske nöjd med bilen - fast den kunde ju haft några fler ....!
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Runt 5000 kr kostar unichip (mappning). Och det är väl i stort sett det billigaste.

Jag skulle säga så här... Byt insuget och mappa bilen. Tänker du INTE mappa bilen efteråt så är det onödigt att byta insuget. Du skadar visserligen inte motor om du inte mappar men bilen kommer inte heller att gå bättre vilket ja antar är målet med bytet.

Däremot är det ju inte nödvändigt att mappa direkt efteråt. Du kan ju köra ett tag med det nya insuget och spara ihop pengar till en mappning.

Lycka till!

Igen bra att konstatera att insuget på E46 inte längre är lika enkelt som på tidigare varianter... Säkert bra att kolla att man får ventilen som styr luften till de två kanalerna att fungera på rätt sätt när man byter insug. I och för sig är det inte nödvändigtvis något problem, eftersom både 328 och 330 har denna ventil, men det kan hända att man måste uppdatera något i motorstyrningen för att få den att fungera optimalt.

Detta är alltså endast spekulation, har ingen djupare kunskap i ämnet. Däremot skulle det vara mycket intressant att se hur det går ifall någon slutligen gör denna operation; har själv funderat på det men tillsvidare låtit bli.
Hmm Måste man mappa Så ska jag tänka över saken... Jag vill ha det ordenligt gjort så att byta utan att mappa blir inte av direkt. Må säga få det gjort seriöst eller inte alls . Det är bäst så. Får ta och lägga ner pengar på annat :). Får tacka så länge för hjälpen :)
Neeeej... Gör det ! Byt ! Byt ! Vi behöver en provkanin :)

Ärligt talat så kan det hända att det inte är värt besväret eller risken. Ifall det skulle vara lätt och behändigt + rimligt billigt skulle väl rätt många ha gjort det vid det här laget.
Hehe om alla kunde skänka bort en stänk kan jag vara försöks kannin :)

al
499
alaska1
118dA-13
Det var någon här som nämnde att 2500 är väl inget - bara att prova! Om han har plånboken kvar där andra har munnen så kan du nog få en slant av honom!
:) hehe den var bra :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.