|
|
|
|---|---|
|
Hej, Efter en titt i arkivet verkar ryktet inte vara det bästa. De flesta negativa omdömena verkar dock ligga åtminstone ett år tillbaka i tiden. Någon som haft kontakt med BMW Solna det senaste året och kan dela med sig av sina erfarenheter? | |
| Ska du köpa bil eller lämna bilen på verkstad? | |
| köpa först, lämna på verkstad sen.... :) | |
|
Har köpt 2 bilar samt gjort 1 service. Inga problem för mig, vilke iof inte säger så mycket. Men jag tror att dom får mycket skrivet om sig för att dom just är bland dom största också. Många besökare = fler antal kunder som är missnöjda. %-en nöjda/missnöjda i förhållande har jag dock ingen aning om. Kan varken förespråka eller varna då jag inte har nån större erfarenhet av dom eller råkat ut för nåt obehagligt... |
|
|
Kan rekomendera att köpa i Danderyd, trevligt bemötande och bra omtanke, de dryga BMW Solna har inget större intresse att sälja eller diskutera... |
|
|
Är nog också inne på att Danderyd är bättre.. visar mer intresse emot kunden/bilägaren. Dvs både när du skall köpa och när du köpt och behöver service. |
|
|
Har bara posititiva intryck av BMW Solna, har varit kund där sen 1991. Köpt både fabriksny och begagnat, lämnat in på service samt köpt reservdelar. Kunniga medarbetare med stor kunskap om BMW. Keep Your Distance! |
|
| Klockrent bemötande av Säljaren minns inte hans namn och Säljassistenten Stephanie tror jag hon hette. Hon tog sig tiden att lyssna i en halvtimme på mina specifika önskemål och tankar och det la grunden till en god framtida affär när nu motorn stoppas i bilen som var tilltänkt:) | |
|
Instämmer med T. Har dock bara lämnat bilen där för småprylar. Danderyd är heljusta men åk inte dit med rostproblem... Åk till Borgs bil i Vällingby istället. Riktigt trevliga och inget knussel! Ska nog serva min bil där i fortsättningen. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Solna suger sten. Har försökt spendera över en mille hos dem de senaste 2 åren utan att de visat minsta intresse. Gubben i sjömanskostym fick två säljare, jag ingen. De var varken intresserade eller kunniga om bilarna, eller så orkade de inte bry sig om en yngling i Gore-tex jacka. Åkte till Borgs och är mycket nöjd. Danderyd är också bra på att ta kunderna, men de kunde inte matcha priset. Det skall vara "fjäsk" när man skall bränna så mycket pengar! |
|
|
larsssss: Tänk på att det oftast bara är de dåliga sidorna hos en firma som det skrivs om på ett forum. Jag jobbade med bilförsäljning hos BMW Solna i 3,5 år och har bara gott att säga om mina medarbetare. /Masten Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3? |
|
|
Tack för era svar. Ja, det ligger nog mycket i att fler kunder innebär högre sannolikhet för att något ska gå fel, både med bilen och med bemötandet. Och fel uppstår ju alltid. En av de saker som skiljer en bra handlare från en dålig är just hur man som kund tas om hand när något går fel. Men visst är man mer benägen att skriva om sina dåliga upplevelser än om allting fungerat som det ska (det senare är eller borde ju vara normalfallet). På en del forum har man faktiskt ett för ris och ett för ros. Kanske en idé för Autopower? Man ska ju också vara medveten om att man bara får en sida av storyn, och det är aldrig bra. En del köpare blir aldrig nöjda, och den affärsdrivande verksamhet som siktar på 100% nöjda kunder får nog svårt att klara sig (man kan och bör däremot försöka komma bra nära). Därmed inte sagt att jag helt ignorerar de omdömen jag läser. Borgs bil i Vällingby t.ex. är för mig helt uteslutna att handla av; där finns helt enkelt för många frågetecken. Solna ligger på gränsen, men verkar ha skärpt sig de senaste åren eller året, och är som sagt stora och därmed 'statistiskt handikappade'; någon form av jämförbara nyckeltal hade varit bättre. |
|
|
Håller med Masten.. det är lätt att bara läsa det negativa om ställen. Just därför skrev jag i mitt inlägg att Danderyd visar MER intresse.. jag skrev inte att Solna är dåligt utan att jag uppfattat Danderyd som en bättre anläggning. Solna är exempelvis hästlängder före Bilcentralen i Segeltorp vad gäller visat intresse från säljarna.. *Min egen uppfattning återigen* |
|
| inge fel på säljarna på Bilcentralen i Segeltorp, när jag hade krypit runt en M5'a i 20 minuter gick jag och frågade om dom kunde låsa upp dörrarna OCH dom gorde det!! | |
|
Tozzy: Varför skulle dom inte göra det, bilen var väl till försäljning antar jag? |
|
|
Var lite ironisk ;), tre säljare hängde på en "bardisk" och snackade medans jag formligen klättrade över bilen ifråga 10 meter ifrån dom. Var nästan ensam kund i lokalen och fick ingen som helst uppmärksamhet förrän jag bad om att få titta närmare på bilen. Då öppna en av dom dörren med fjärren och återvände till sina "kompisar" utan ett "kan jag hjälpa till" eller liknande. Kanske berodde på att jag inte hade slipsen på då?? |
|
|
Tozzy: Precis det har jag också råkat ut för ett par gånger på Bilcentralen.. Som ägare av företaget så skulle iaf jag ha lite mer utbildning av säljarna. Alla som kommer in genom dörren är kunder. Nästa person oavsett utseende kan köpa sin nästa bil i den hallen. Tror inte att deras statistik är så bra så att man kan tappa givna affärer på att igga kunden... |
|
|
Ja, ett sådant beteende verkar förvånansvärt vanligt, trots att det går på tvärs med vad som borde vara lektion ett i varje säljarutbildning: att utvärdera kunden genom ett personligt samtal. Tyvärr utvärderar många säljare människor bara genom att titta på dem och deras klädsel, vilket inte bara är ytligt och arrogant, utan även dåligt för affärerna. Både på kort och lång sikt. Antagligen vet de inte bättre, utan har någon slags stereotyp gammaldags klassamhällesyn där välklädda äldre människor utgör något slags motsatsförhållande till ungdomar i jeans när det gäller finansiella resurser. Eller så lider de av dörrvaktssyndromet, en konstruerad mental hierarkisk modell som resulterar i att den sjuke anser sig förmer än alla andra, oavsett faktiska organisatoriska eller andra beroendeförhållanden. Jag ställer mig alltså tveksam till om det är utbildningen det brister i. Dessutom, alla bilförsäljare, åtminstone hos auktoriserade återförsäljare av välrenommerade märken, måste väl ha genomgått någon form av grundläggande bransch- och märkesspecifik säljarutbildning, även om de sålt andra varor tidigare? Hade jag varit chef i en sådan organisation hade dessa säljare snällt och omgående fått bereda plats åt bättre lämpade. |
|
|
larsssss: Håller helt och hållet med dig.. En sådan säljare hade inte blivit långvarig i min säljorganisation.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.