AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.973

Laga "punkterat" "höghastighetsdäck"?

Såg igår att det sitter en skruv i mitt ena bakdäck:-(, däcket har rullat knappa 80mil, om ens det så det är så gott som nytt. Lät naturligtvis skruven sitta kvar för risken är ju att om jag tar bort det så får jag punka, det har dock inte läckt något men iofs vet jag inte heller hur länge skruven suttit där...
Ringde nyss än däckshandlare som sade att man inte får laga däck som har hastighetskod ZR/YR...Känns lite surt att isf behöva köpa ett nytt däck, det borde ju gå att laga, typ plugga däcket. Någon som vet vad som gäller?
PS: Jag kommer inte ligga o toppfartstesta bilen utan det blir mer svensson-körning under 200, kanske något över nån gång.
Däcket i fråga är ett Hankook Ventus K104 235/35/19.
Är helt säker på att skruven kommer från de slarviga (har sett att det legat spik/skruvar lite varstans, har självklart plockat upp de jag sett...) hantverkarna som renoverat något i garaget, fick även en spik i vinterbilens ena däck, där börja det pysa med en gång dock. Blir dock svårt att bevisa att skruven kommer från hantverkarna....

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Byggskruv är ett gissel för punka, jag lagade mitt Conti Sp 2 (Y klass) när jag fick en stor svarvspåna i det, inga problem med det. Men då fixade jag det själv med sedvanlig reparationsplugg utan att fråga gummihandlaren om lov :) Nu var det till min 528 och det gick väl sällan eller aldrig i 200 Kmh.

///MVH Hasso
Länk
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Kör på hassos linje,själv anser jag att man ska tänka efter lite mer om "föremålet" sitter i skuldran,dvs mellan slitbanan och sidan.
Men som det låter i ditt fall så går det utmärkt och plugga.

Mvh/Micke
Min 02sida
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag hade också en skruv i ett av mina 225/50 däck(satt mitt på slitbanan),pluggades utifrån s.a.s,men denna lagning blev ej 100%,smygläckage trots denna "lagning"...Läcker inte mycket, men märkbart på lufttrycksmätaren efter låt säga en vecka eller så..

Ska man laga en dylik skada på bästa sätt så bör man nog plugga innifrån med allt vad det innebär...

Mvh Janne.
Trucker: Skruven sitter ca 1-2 cm från slitbanans mitt, dvs långt från "skuldran"...Nåja, få se va däcksnissen säger, borde ju finnas någon som kan/åtar sig laga det...
I annat fall får jag köra på Hassos linje, gisslet e bara att man måste väl av med däcket när man ska "plugga" det eller??

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Dawwe>>>Har du ordentligt med gummi kvar så försök att göra det "ordentligt",dvs av med däck från fälg o låt en kompetent "däcknisse" göra det med plugg innifrån s.a.s

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jag tog av däcket och lade en plugg innifrån, metoden att laga utifrån, utan att inspektera insidan är inget jag skulle rekomendera brukar räknas som "nödåtgärd" även om det fungerar hyfsat i de flesta fall.

///MVH Hasso
Länk
Janne T:Däcket har rullat max 80mil så det är som nytt. Jag hade tänkt att låta en däcksnisse laga däcket,självklart...Men den jag ringde sa att man inte får laga däck med hastighetsindex över V. Borde ju finnas nån som kan/vill laga däcket tycker man. Tips på kompetent gummiverkstad i Sthlms-trakten mottages gärna (de får gärna vara rädda om fälgarna:-)...)

Jag gillar Däckproffsen i Sundbyberg, ring till dem (Thomas) och fråga om de kan hjälpa dig..

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Här verkar det finns mycket kunskaper så jag slänger in en fråga ang ett av mina vinetrdäck. Har haft problem med det sedan start egentligen, haft de 3 år och samma skit på vänster fram, det pyser ut luft långsamt långsamt. Har haft det på däckfirma 4 ggr och de gör väl i stort sett samma sak varje gång och så är det bra en veka eller två...

Kan man spruta in sådant där skum? Tror mig ha läst att om man gör det förstör man däcket för all framtid?

Fridens

*BAWORAK*
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Ord fråm en ex däcknisse.

Däckplugnning är helt av ondo, dessutom olagligt enligto STRO (Scandinavian Tyre & Rim Organization) .
Om man säger som såhär, alla vet vi att det finns järn trådar inbakat i däckets stomme. När man får en skruv eller spik genom slitbanan så går ALLTID några av dessa trådar av. När man pluggar däck så kör man först en brotch genom hålet FÖR ATT GÖRE DET STÖRRE så att pluggen får rum. Detta medför givetvis att fler trådar går av.. Smart.. Sen kladdar man igen hålet med lite klibbig tråd och tycker att allt är fint..

Ska ett däck lappas så gäller det bara att ta av däcket av fälgen och limma fast en special lapp från insidan. På hål upp till 3mm så är lappen ca 3 cm i diameter och 4 mm tjock. Dessa lappar är tänkt att vara försärkning så att däcket blir lika starkt som nytt. Lappen vulkaniseras fast i gummit med special lim.
Har aldrig hört om att man inte skulle få lappa "höghastighets däck" men det är ett par år sen jag var däck nisse.

SvanteE - Är dina vinterdäck på plåtfälg? Ifall så, sätt i kanske en 2,5 bar tryck och spruta lite varmt vatten blandat med diskmedel omkring ventilen och fälgkanten. Titta efter bubblor. Mycket vanligt att vinterplåtisar rostar där fast det inte alltid syns från utsidan.
Undvik skummet, om inte annat så för att vara snäll med den som byter dina däck nästa gång. Sörjan är inte speciellt rolig att ha på händerna när man kränger av gamla däck..

ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Fick ett mc-däck lappat från insidan efter punka för många år sedan. Hade då ingen direkt kunskap om däck så jag hade inte en tanke på att det blivit sämre. (om det nu blev det)

Däcket satt kvar efter körning i 240 km/h iaf. Den gången gick det bra att laga med lapp. Men jag skulle göra som du gör nu och höra mig för så att man får en bra lagning. Kör du fort någon gång så är trasigt däck det sista man vill ha. Kommer antagligen bli det sista du har oxå tyvärr...

/chni
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Ring Niklas Lindberg hos Roine Lindberg Gummi. Han är väldigt trevlig och kunnig! Han kan se om däcket kan lagas eller måste kasseras.

Länk
Länk

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
SvanteE* håll dej så långt som möjligt från Däcksprej som möjligt. Det blir en sörja som kan göra det omöjligt att balansera däcken.
Däckfirman slet en halv dag på min gamla E34 för att balansera däcken tills någon kom på att kolla. det såg fördjävligt ut, en massa kletig sörja som satt utsmetad mot däcket på vissa platser, en massa lös gegga som rumlade omkring i någon vattnig sörja..luktade f**n

Tidigare ägare hade fixat båda framdäcken på detta vis... Kan väl förstå som en sista utväg i ödemarken men i så fall direkt till en verkstad..

Min bil
Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ok,
Tack för tispen.
Nej inte plåt, org alu/l-m fälg. Så jäkla konstigt bara att de INTE lyckas åtgärda det.
De ger ju ny ventil varje gång de försöker fixa däcket, i vattenbadet ser man inga bubblor heller...

*BAWORAK*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.