AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
512

olje fråga kan det skada

bm
151
bmw525
525im 24v
hälde 15-40 mineralolja i min 535 -89 kan det skada motorn det är bara så att oljan var inte bytt på 1400mil så jag hälde i det så länge innan helgen då jag ska byta till 5-50 helsyntet eller är det bättre med 10-40 halvsyntet till en så gammal motor?

bmw 24v
Gu
80
Gum
320 Touring -05
att du åker med en annan olja ett litet tag gör inte så mycket. det beror på vad du har haft för olja i tidigare men helsyntet ska inte vara nån fara
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag skulle välja halvsyntet till den då motorn är lite äldre,den mår inte sämre av det.
Men jag kör aldrig längre än 1000 mil mellan oljebyten
oavsett vad serviceindikatorn säger.
Oljor brukar vara blandbara med varandra så det behöver du inte bekymrar dej över.
Har du inte kört på helsyntet förut så välj delsyntet.

Någon som har koll på Texacos Halvoline formula helsyntet, Texaco gjorde bra oljor förr men nu verkar
det som det är ett lågprisalternativ när 4 liter kostar
mindre än 250 spänn.

MVH
Hasso
Axel
Man behöver absolut inte byta olja så ofta om man kör på helsyntet ,2000mil är mer rimligt.Det är ju det som är en av dom stora vinsterna med helsyntet.

R6 är bäst
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har alltid gjort så vare sig man behöver heller ej, vad som behövs avgör jag ingen annan.
oavsett miltal så ska du byta olja varje år.
Kanske därför att jag aldrig haft ett motorras eller slitit ut någon motor trots både nya och gamla motorer
trimmade V8 high performence motorer.30-35 bilar på 27 år.Frisk olja håller motorn levande länge oavsett om det är helsyntet eller ej.

GLAD PÅSK !!
MVH
Hasso
netsix
Jag byter var 7-800:e mil vare sig det behövs eller inte och jag häller på mineralolja (pennzoil, bra kvalite) och det funkar klockrent med den.

/netsix
BMW-Yoda
Du ska inte köra på 5-50. Det är fel sort. Den är alldeles för tunn. 10-30 är den man ska ha här i alla fall. 5-50 är väl för extrema förhållanden, kyla och sånt. (med reservation för att ha mixat viskositetstabellen)

BMW-Yoda
Axel
Allt är bra bara man använder sunt förnuft och inte tänker budget hela tiden.GLAD PÅSK på er med.Körte föresten nya sommar däck precis Kumho 712 och blev mycket nöjd,det är härligt att få på sommardäcken.Passade även på att byta fjädrar och stötdämpare runtom,det blir en helt ny bil faktiskt.

R6 är bäst
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.