|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Hade ett lite visslande ljud från min bakaxel på min 320ia -96 coupe så därför var jag på en verkstad som bytte olja i min bakaxel. Oljan han använde var hypoidolja LS 90. Sedan har jag sökt lite hör på forumet och sett att LS oljer inte är att rekomendera till alla typer av bakaxlar beroende om de är diiferiaentilbromsade eller inte? Så min fråga är då om min bil har en sådan bakaxel och om det är ok att köra på den oljan som jag har i bakaxeln? //Tompa | |
|
Kanske till hjälp: Länk Länk Mvh Stephan |
|
|
En diffbromsad bakaxel ska ha LS olja (LimitedSlip) och en axel med öppen differential kan ha olja utan LStillsats, men LSolja i en "vanlig" axel gör ingen skada, däremot är det viktigt med LS i en diffad klump, så mao det är ingen fara alls med LSolja, tvärtom, är man osäker på om man har diff eller inte så är LSolja ett säkert kort Däremot är det inte alls skert att oljan är rätt för det, BMW har lite egna specar för sina axeloljor |
|
|
Tackar för svaren, då kan jag känna mig lungn då! =) Var inne på Castrols sida och de hade LS90 som ett utav alternativen om man sökte på bmw och gick in på 320i. Finns det något sätt förutom att hissa upp bilen och snurra på hjulen för att veta vilken typ av bakaxel man har eler finns det någon tabell för olika typer? //Tommy |
|
|
Om den har diffbroms så ska det finnas ett stort S på klumpen. /Simon |
|
|
Hur gick det med visslandet då, försvann det med den nya oljan? (har samma visslande fenomen på min bil) /Magnus |
|
|
Har nu kört ca 100mil sedan bytet av olja. ljudet är inte helt borta ännu men Det har defenitivt minskat. Vad jag har läst på forumet ska man ha tjockare oljor för att minska det visslande ljudet men som jag förstår det hela så är hypoidolja LS 90 en tunn/fin olja. Jag hoppas att ljudet kommer att försvinna helt om yttligare några mil. Kan tillägga att nu är det bara jag som hör något ljud då jag vet vad jag ska lyssna efter, men ingen annan hör det och det gjorde de innan ganska lätt. Kanske någon kan förklara varför denna tunna olja fungerar för mig då alla andra trådar på forumet rekomenderar oljor typ "heavy duty" för att få bort visslande ljud i bakaxeln. //Tompa |
|
|
Tänkte jag kunde utveckla det hela med att ljudet försvunnit. Det har det inte!, tror nog att det kanske var mindre ett tag men nu låter det lika mycket som innan. Jag kommer nog försöka byta oljan till någon tjockare typ som Red Line 75w90 och hoppas att det vinande ljudet försvinner. Om detta inte fungerar får jag väl köpa en större stereo som säkert också minskar hörbarheten av det vinande ljudet. =) //Tompa |
|
| Till en helt annan fråga. hur mycket betalt tog dom på verkstad för dig när dom bytte oljan i bakaxeln? | |
|
De tog ca 700kr Det tar ca 30 minuter, oljan kostade 300-400 och så några hundra för arbetet. //Tompa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.