AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.827

Polska bilar på vägarna

Sida 1 av 2
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Jag och ett par polare körde från Skåne till Falkenberg häromdagen, när trafiken blev lite tunnare norr om Hallandsåsen lade vi märke till att c:a var tredje upp till varannan bil var polskregistrerad.
Hur kommer detta sig, antar att det inte är en turistvåg, är bärsäsongen på gång eller? Det var allt från risiga bilar, nyare mindre bilar & skåpbilar..

Nåja, jag var bara nyfiken..
Kan det möjligen vara så att tjänstedirektivet samt Polens och baltstaternas inträde i EU som spelar in?

I Stockholm är var och varannan hantverkarbil numera östeuropeisk. Längst har en svensk VVS/kök-firma gått med att ha svensk striping och svenska telefonnummer mm. men utländska montörer som kör just öststatsreggade berlingos och partners.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Husrenoveringssäsongen börjar nu när det blir varmare ute målning mm mm.
Liknade fenomen i Hassoland har noterats både nu och förra året.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Är väl också så att dom kommit med samma färja och då blir ju koncentrationen lite högre...Kör en hel del mellan Malmö och Helsingborg/Ängelholm och ibland kryllar det av utlandsregistrerade fordon och ibland nästan inga alls.

___
//Ulf
Jag rullar mycket på de skånska vägarna, både privat och i jobbet. Generellt kan jag säga att jag tycker det är väldigt mycket polska bilar. Bilar från baltstaterna är relativt vanliga de också, men inte lika vanliga som polska. Misstänker att Sthlm-regionen har mycket Baltbilar, liksom Bohuslän har mycket norska bilar. Kör man E6 i norra Bohuslän är det ofta fler norskreggade bilar än svenska. Jag tror helt enkelt att det är ett gränsfenomen. I och med att det blivit friare att röra sig så ser vi fler av dem.
Otroligt mycket många massa norrmänn köper sommarstuga i Sverige. Det är inte lika många svenska bilar på norska sidan ;-) Och det lär ju knappast vara norska hantverkare som är inhyrda för diverse vit/svartjobb i svenssonska villor :-)

Pendlar dagligen Vellinge-Lund och det stämmer att andelen Polska bilar ökat enormt den senaste månaden. Oftast är det endast män i 20-40års åldern bilarna. Beror säkert till stor del på vad "hasso" skriver.

Annars ser man väldigt mycket danska bilar här nere i södra skåne pga att väldigt många flyttat hit. Det är rätt kul med danskarna, de är ofta mycket trevliga och så fort de flyttat hit och köpt hus säljer de sin danskreggade Golf 1.4 kombi och köper sig en svenskreggad X5 eller MB av nyare snitt :-)
Danne L
bärsäsongen...hähä... ; )

Det är många från Polen som åker runt på gårdar runt om också för att söka jobb...allt från målning till ogräsrensning i stooora "grönsaksland" eller vad man ska kalla de...

Tjejer kan
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Många är här för att jobba, en hel del åker dock vidare mot Norge...

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
Norge och England är det som gäller för Polacker med flera östmänniskor.
PowerMac, Sverige gäller också...De finns hur många som helst om somrarna som frågar folk på gårdar och så om det finns jobb.

Tjejer kan
Visst, du har rätt. Dom tar jobb var dom kan. Men vad jag menade var snarare att dom föredrar Norge och England på grund av högre löner och högre valuta kurs. Hörde häromdagen ett program på BBC World Service som handlade just om invasionen av polacker i storbrittanien. Finns även som Podcast Länk någonstans där inne... ;)
Väldigt många av polackerna som åker på E6:an skall till Norge och jobba. Jag jobbar själv i broderlandet, och det finns enormt mycket polacker där och jobbar. Det är snart fler polacker än svenskar där på arbetsplatserna
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Tja, fullt förståeligt. Klart man skulle kunna tänka sig att jobba på en gård eller smälla upp nå bygge i Polen om den ekonomiska situationen var den omvända. Dvs 4-5ggr högre lön på andra sidan "sjön".

mvh
randrup
En besynnerligt märklig nyfikenhet…

//randrup
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Det kryllade av polska bilar på autobahn i Tyskland i somras oxå. Kan ju ha berott på VM. Men det var även en massa polska bilar efter att Polen åkt ur VM. Sen så finns det ju faktiskt 40 miljoner polacker. Mot t ex knappt 1,5 miljoner estländare...

Så det är kanske inte så konstigt.

mvh
randrup
Finns även många danskar på vägarna – samt en hel del tyskar...

//randrup
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
En trolig orsak till de många danska & tyska bilarna BÖR vara att de har semester...
randrup
Eller så är danskarna trötta på Legoland och tyskarna intresserade av att se en älg eller två...

//randrup
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Det är säsongen snart o polacker ger fan i vad är reglerna för nåt om dom måste packa 4 gubbar samt pic o pac i en liten fiat!
Jag är därifrån o vet nåt om det :)
Länk

Men det finns värre! :)
Länk

BMW - Beroende Med Wilja!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.