|
|
|
|---|---|
|
Nu är det dags för lite sommarwaxning av bilen. Har suttit och läst igenom en massa diskussioner om alla möjliga sätt att vaxa bilen. Men jag hade en liten fundering bara. Vissa ser jag kör med Waxpolish och sen wax och vissa kör med polish och sen lägger på wax. Kan någon snäll själ beskriva skillnaden? Berätta gärna hur ni föredrar att lägga på waxet? För hand med garn eller med maskin? Men om man gör det med maskin så tar man bort det för hand? Jag tänkte också införskaffa mig polermaskinen från rusta(399,-). Hade den ställbart varvtal eller är det frågan om att hålla ett bra varvtal med fingret? Hoppas ni förstår vad jag menar! Tack på förhand! | |
|
Länk // M.v.h. Daniel |
|
|
Om man polerar bilen med vaxpolish behöver man inte lägga på ytterligare vax. Om man använder polish utan vax måste man lägga på ett vaxlager. Resultatet blir förmodligen bättre med denna metod men den tar längre tid. Jag har inte själv använt polermaskin men jag tror inte den behövs för att lägga på vaxet. Detta går fort att göra för hand. Polermaskin behövs bäst om lacken är nedgången och man vill ha upp glansen. Man använder då polish/cleaner på polersvampar av skumgummi. Rustas polermaskin saknar elektronisk varvtalsreglering. Biltemas maskin för 298 kr har elektronisk varvtalsreglering. |
|
|
Jag har Rustas maskin för 399:- och polerade bilen iförrgår. Funkade jättebra. Körde först Autoglym rubbingpolish för att sedan försegla med Lahegas Bightguard. Applicerade alla medel med maskinen och torkade sen bort med mikrofiberdukar. Kolla sidan jag länkade till innan, där finna jättemycket nyttigt att läsa. lycka till! // M.v.h. Daniel |
|
|
Tack så mycket för svaren! Nu är det bara inköp och jävla anamma som krävs! =) |
|
|
Spajjjs? Den från rusta för 399,- är det den med dubbla trissor? Eller är det den med en trissa? Som då är billigare.. Jag tänkte på det, är den från rusta helt roterande? Såg på polishmans sida att han inte rekomenderade det till newbis. Henrik |
|
|
munhen: jepp den har dubbla trissor. Och den är inte roterande utan Oscillerande. Så kör på =) // M.v.h. Daniel |
|
|
Tusan också! Tillbaka igen! Tack för ditt svar! Undrar lite över trissorna bara, vilka använder du? Har du en som du lägger på det med, sen en som du tar bort det med? Ja du vet ju kanske vad jag behöver veta.. Om du orkar =) Tack på förhand! Mvh Henrik Vad skulle man göra utan alla snälla medlemmar!! |
|
|
Använde mig av Lahegas orangea trissor. Använde bara trissorna till polera in medlet med. Polerade bort med mikrofiberdukar. // M.v.h. Daniel |
|
|
Vart köper du dom? Vilken storlek? Har du testat några fler som passar bra till det ändamålet? Gör du vaxningen för hand eller samma där? Lägger på med maskin, tar bort med microfiberduk? Mvh Henrik |
|
|
munhen: jag köpte dom av en rekondfirma i helsingborg. Dom var 105mm i diameter eller nåt. funkade jättebra. Inte provat några andra nej. Nu vaxade jag inte bilen utan lackförseglade, ingen aning egentligen men visst borde de funka bra att lägga på vax med den oxå? samt ta bort med microfiberduk. // M.v.h. Daniel |
|
|
vad använder man för att få bort typ repor m.m.? polerar man å sen waxar? |
|
|
När ni nu kör med polermaskin på bilen, vilka ytor lämnar ni för att dom blir för svår med maskin? Eller kör ni dom förhand? Kjolarna? Lämnar man bara dom vid polering och vaxning? Eller man kan köra på dom också, samt spoiler mm. Hur går ni ann vid fönsterstolparna tex? Mvh Henrik |
|
| De ytor som jag lämnar för manuell polering på 3-serien är faktiskt bara yttre speglarna, ytan in mot bilen. I övrigt kommer jag åt mer eller mindre på alla ytor (vissa ställen gör jag dock både ock för att vara säker på att man får bort alla smårepor) | |
|
Men du kör även på kjolpaket mm? Alla listor med lack på? Även om själva materialet är plast? |
|
porta |
Darklight, även i dörrhandtagen? =) |
|
Porta: Sista jobbet gjorde jag faktiskt det :-) Helt klart underlättade det att ägaren hade plockat bort själva handtagen, men, men :-) Munhen: Ja, alla ytor som är lackerade där jag inte riskerar att nöta på något annat eller att råka lägga på medel på oönskade ställen (läs omaskade lister, vindrutetorkare m.m) /M |
|
porta |
Dörrhandtag underviker jag så gott det går, lacken är grymt tunn där. Går bara över när jag kör polish(dvs sista varvet). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.