|
|
|
|---|---|
|
Tjenare. Jag har nu en tid börjat bli less på att min bil under accerleration inte riktigt ger allt. Ibland kommer det motstånd i accerlerationer, vilket varar några millisekunder sedan går det hur bra som helst igen. Känns som att någon snabbt skulle trycka till lite på bromsen, inte jätte hårt utan bara för att skapa en snabbt mindre motstånd. När jag sedan kör och snabbt släpper gasen och låter motorbromsen verka så blir det en rejält ryck i början. Släpper man gasen snabbt känns det verkligen som att det först bromsar till rejält och sedan lugnar det ner sig igen. Det är inget som märks när man släpper upp gasen försiktigt. Sedna när bilen är riktigt varm och jag kört längre stäcker och ska krypköra in i garaget så rycker den som fan. Alltså när jag saka glider fram på ettan så kommer det ett jävla ryckande så att man tror bakaxeln ska ramla av. Det är som att allt där bak skulle vara glappt. Men detta är som sagt bara något som uppdagar sig när jag kört en hel del med bilen och sedan ska krypa sakta framåt. Aldrig annars har jag märkt det. Snälla hjälp mig söka felet. Var ska jag kolla efters fel kopplat till detta? Som sagt annar går bilen kanonbra, så dessa små saker vill jag ju ha bort. Jag har nyss bytt Olja, Oljefilter, Bränslefilter, Stift, Rotor och fördelarlock. Så där tror jag inte felen ligger... För felet var innan om jag inte är helt ute och cyklar(dåligt minne) och finns fortfarande. Bilen är en: 318i -89 M40 motor. Tack för alla svar. | |
E30 Beemah |
pröva att byta olja igen E30 Beemah |
E30 Beemah |
lr kolla vakumslangar E30 Beemah |
|
Har gjort två oljebyten med en intervall på dryga 200 mil i mellan. Detta eftersom oljan var mer tjära än fin bergstenfärgad, när jag köpte bilen. Men nu efter mitt andra byte så har den nu hålt sig perfekt i snart 100 mil. Så jag tror första rensningensoljebytet gjorde susen. Tack för tipset om vakumslangar, ska ta mig en kollare på dem. Några andra tips. Har läst och hört något om kontaker till Lambdasonden, skitiga och glappande, kan det var något värt att ta sig en titt på? |
|
E30 Beemah |
kolla om det har ergat lr om det har blivet några som helst beläggningar på viktiga kontaktdon såsom fördelare och stift etc...har ej hört nått om lambdorna men kolla det med =) så kan du ju utesluta nått iaf lycka till MVH E30 Beemah |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Tycker det låter som svag bränsleblandning, dvs förmycket luft kontra bensin. Provat att byta soppafilter alt kolla om luftbälgen på insuget suger in luft via sprickor? MVH Patrik |
|
Sådana konstiga motorbromsryck blev det inte på förgasarmotorer så jag gissar på något datastyrningsfel. Kanske något glappt i kontakten till tomgångsmotorn (om du har sådan), så att den får felaktiga pulser och öppnar luft till motorn korta ögonblick. Då blir det som om man skulle stampa lite på gaspedalen. Tomgångsmotorventilen sitter ju parallellt med gasspjället. Nisse |
|
|
Att det skulle vara fel bränsle och luftblandning tror jag också mycket på framförallt vid motorbroms och ryckningar vi krypkörning. Men att det skulle vara soppafiltret tror jag inte, eftersom jag har nyss bytt det och inte ens kört 50 mil med det nya. Tomgångsmotor det vet jag inte om det finns, kanske någotn annan kan svara på så att jag vet om jag ska söka fel kring det? Men jag har kommit fram till att söka luftläckor och smörja/regöra kontakter med eldetaljdrengöring är prio ett. Tack för alla tips hittils, har lite saker att börja kolla på. Men så klart tar jag gärna imot fler om det finnns. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.