AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.284

Vilken utrustning ska jag välja till en 120d?

Visa användare
183
lier
320ia -94
Har lånat hem en 118d i helgen Ruggit trevlig bil står nu i valet och kvalet vad man ska köpa. Är som mer sugen på en 120d men tyvärr så hittar jag ingen beg här i närheten där jag bor. Så mina tankar lutar mot att kanske beställa en ny. Vad ska man tänka på då? Utrustningsmässigt vill jag ha xenon pdc sportstolar isofix för ha ha bilbarnstol fram. Har suttit och byggt flera olika bilar på bmw.se Men blir inte klok på alla dessa paket som finns att välja till. Vill inte att den blir allt för dyr heller för då kan jag lika gärna köpa en 320d touring. Och är det någon som har beställt en 1serie nyligt vad e leveranstiden?

Tacksam för svar väldigt kluven just nu.
Do
382
DonAmir
X1 23d E84 -11 Vermillion Rot
För rabatt för 1serien se nedan
Kampanj 1-serien

BMW 1-serie. Unikt tillfälle: Rikt utrustade SD Edition med Advantagepaket.

1-serie SD EditionPris från 199 000 kr

SD Edition utrustning som ingår:

* Fällbart ryggstöd bak
* Elektriska fönsterhissar fram
* Sido- & Huvudairbags
* Höjdinställning av passagerarstol
* Larm med fjärr
* Lättmetallfälgar
* Dimstrålkastare
* Vita blinkersglas
* Yttre backspeglar i karossens färg
* ABS
* Dynamisk stabilitetskontroll med antispinnkontroll
* Klimatanläggning
* Stolsvärme fram
* Radio BMW Business CD

3 år/8.000 mil fri service
2 års fabriksgaranti
3 år vagnskadegaranti
12 år rostskyddsgaranti

Beställ nu hos BMW Group Stockholm eller BMW Group Danderyd!

Slutpris enligt BMW.se bil konfiguratorn med ovan kampanj
För en 120d är
311'500 - 12'800 - 4'100 - 6'700 = 287'900 SEK
Då får du
Metallic lack
LM fälgar 140 16 tum
Advantage paketet
Dynamic + Comfort paketet
Xenon ljus
Stora klimatanläggningen
Stöldlarm
Motion/sensatec tyg
Professional radio med CD

Min BMW 116i
Länk
Ji
84
Jidde
120d -06
Oj.. 287'900 för allt det där? Kan man kombinera detta med företagsrabatt så blir det genast ännu billigare!?!

Har fått en offert som ligger på ca 10% rabatt totalt.. helt ok det med. Fast då saknar jag sportstolar och xenonljus... hmm får ta ett snack med säljaren kanske.
Har inte bestämt mig ännu, kom just på det där med nytt modellår som bilarna får när dom tillverkas i september.

Är det någon som vet om 1-serien får några nyheter på modellår 2007?
Ji
84
Jidde
120d -06
Hmm.. insåg att jag var tvungen att ha sportstolarna, gillade inte standardstolarna alls, men det är ju personligt tycke.

Men jag funderar ju också på dessa saker.

1. Behövs verkligen larm på bilen? Svår fråga.. men säljaren sa att många inte beställer med larm (jag sparar ca 4000 på det..)
2. Skinnklädsel. Det är ju så mycket snyggare med skinn, dom andra alternativen är ju inte så snygga, men frågan är om man får mer för bilen (i andrahandsvärde) om man har skinn?

Är det värt att snåla på metalliclacken? ..svart solid är ju snygg.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Ta läder och larm, skippa metallic... det hade jag gjort...

___
Bilbloggen: Länk
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Jag har alla paket och m- paket är värt allt. Bilen är snyggare o lyxigare en med skinn , de tycker jag och ett par 18" tonade bak rutor , metallic.
Lovar dig de blir snyggt.
ba
92
badboy81
120i -06
sportstolar, skinn, sportratt i skinn, metallic, stora klimatanläggninen (eftersom den lilla är bara en AC som jag har fått dyrt upptäcka) 17tums fälgar, torkarautomatik(kostar bara 1200kr till eller så), larm.
Det är dom tillbehören jag rekommenderar, utöver dom självklara.
Jag har specat en 120d enligt följande:

UG51 BMW 120d   
668     Svart
AGA4  Designinredning tyg Motion/Sensatec; Grafit/svart
235 Dragkrok
320 Utan modellbeteckning
423 Velourmattor
534 Klimatautomatik
5DC Bakre nackstöd fällbara
663 Radio Professional
676 Hi-Fi högtalarsystem
7RP Advantage
7RT Dynamic & Comfort

Återstår att se vad mellanpriset blir!

Något jag glömt i utrustningsväg?

Med 18" och KCR-box så finns förutsättningarna för en riktigt rolig bil!
Glöm inte xenon-strålkastare, Gör både så att du ser ut bra, och att bilen ser bra ut. :)
Ji
84
Jidde
120d -06
Nån som vet var man kan hitta bilder på Boston läder Havanna?.. Bilderna BMW's sida är nog inte helt rättvisa..

or
725
oreo
323i -85
Prova här:

Länk

//Örjan C
Ji
84
Jidde
120d -06
Japp, har sett den. Därav så blev jag fundersam.

Tittar man på BMW's sida så ser man tydligt att det är en svart konsol till Havanna läder, men på länken du angav så ser man en brun/havanna konsol. Därav så är förvirringen total :)

Däremot så finns det beige läder med både svart och brun konsol.

Pratar man med BMW säljaren så verkar han mest gissa :)

Jag klarar nog inte av en brun konsol.. den måste vara svart eller grå för min del. :/
Då var bilen beställd! Blev enligt specifikation ovan. Min nuvarande Merca byts in.

Kommer kännas lite skumt att köra en i jämförelse med Mercan så liten bil som 1-serien. Fast jag sparar 2000-2500:-/mån på att köra BMW istället för MB.

Så nu är det bara att börja planera vilka fälgar & däck jag skall ha. Funderar lite på dessa: Länk

19" kanske är lite overkill. Tror det ser rätt bra ut även med 18". Baserat på erfarenhet rullar 19" tungt och drar därmed mycket bränsle. Måste nog finna en kompromiss mellan utseende och funktionalitet denna gången. (Känner jag mig själv rätt så kommer jag säkert ändå köpa 19" till sist...)
Ji
84
Jidde
120d -06
Det får nog bli alaskagrå läder med kvartsblå metallic.. tror det kan bli snyggt.

Har inte lagt beställningen hos BMW ännu.. men snart är det bye bye V50 T5 :)

Jidde> Jag kör själv med kvartsblå, och svart läder. Kan bara instämma i dina färgval, kvartsblå är riktigt fin på 1:an.
Om man börjar kryssa loss i utrustningslistan vid nyköp så är det dags att kliva upp på en betydligt mera ombonad och prisvärd trea. Om det gäller privatköp så skulle jag shoppa en lätt begagnad och välutrustad i tyskland. Man får ju som bekant i princip "inget" extra för utrustning vid inbyte försäljning om tre år. Jo, alltså lite får man för navi, m-pkt, och skinn. Men inte så att det går att motivera prislappen vid nyköp. Annars så anser jag att sportstolar, skinnratt, utökad klima, är tre måsten. Multifunktionsratt samt skinn vill många ha. Resten går att leva utan. Fast personligen så köper jag ingen BMW utan M-paket. ;)
Ji
84
Jidde
120d -06
Om man ska välja en 3-serie och då 320d (och dessutom som touring då jag har hund) så drar det iväg en hel del mer i pengar. Den är ju ca 50' dyrare än 120d.

Nu ska jag iof ta en tjänstebil, men då jag är egenföretagare så ser man vad det egentligen kostar bolaget.. :-o

En 318i skulle väl vara samma pengar, eller en 318d möjligen. Men hur kul kan dom vara att köra? Tänk på att jag byter från en femcylindrig turbo maskin på 220hk...

En 120d tror jag blir kanon.. har iof bara provkört den lite kort, men den imponerade på mig! :)

Jag kollade lite även på treserien. Alternativet hade då varit en snikutrustad 318d. Roligt? Njaee... Tror en välutrustad 120d ger mer "Bang for the Bucks".

or
725
oreo
323i -85
Efter att jag sålde min 530d har jag funderat en hel del på alternativa ersättare och velat friskt mellan 1- och 3- seriens olika varianter. Min ide var att jag skulle köra en mindre bil ett tag för att få en mer intensiv körupplevelse (och eftersom jag egentligen inte behövde en så stor bil som E60).

Först var jag inställd på en 120d. Den blev dock rätt så dyr (runt 315' innan rabatt och 285' efter) och skulle då kosta endast 30' mindre än en 320d med samma utrustning och troligtvis få en större värdeminskning i kr under de första åren (mer välutrustade 120d är betydligt billigare än motsvarande 320d på bmw.de) var jag ett tag inne på 320d.

Jag gillar dock inte utseendet på 3-serien, så därför var jag inne på att ta ett djupt andetag och slå till på en 335i (nya Coupen), som är rätt så välutrustad i grundutförande och därför inte skulle behöva utrustas så mycket för att falla mig i smaken (445' före och 400'' efter rabatt) och därför kändes mer "prisvärd".

Just nu lutar det mest åt en 130i, som är mer vettigt utrustad än 120d i basen och inklusive den utrustning jag vill ha inte skulle behöva kosta så mycket mer än motsvarande 120d (335' före och 310' efter rabatt). För mig känns det som detta är den bästa kompromissen för mig, då man får en prisvärd prestandaökning jämfört med 120d (+ 102hk för 25'), och att det ytterligare rafinademang och prestanda man får i 335i (+35hk) inte är värt de ytterligare 90' det skulle kosta som jag använder bilen idag (mest jobbpendling 40km på krokiga landsortsvägar, ytterst lite långkörningar på motorväg och (tyvärr) ingen bankörning)....

Skall nu prova 130i ordentligt (och även jämföra den med R32 som man bör göra antar jag) för att se hur bra jag trivs med den.....

//Örjan C
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.