AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
5.568

Få bort sav och trädkladd på en Ditec-behandlad lack.

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej hopp.

Jag lät Ditec behandla min E39 för ngr veckor sedan. Idag när jag tvättade den så upptäckte jag att det var en sträv yta på motorhuven, taket samt bagageluckan. Har lokaliserat att det kommer från träden runt parkeringsplatsen där bilen står. Nu till frågan: Vad kan jag använda för typ av medel för att bli av med denna sträva yta utan att riskera att skada lackskyddet? Kan man använda ngn grövre svamp när man tvättar som inte repar?

Förslag/Tips emottages tacksamt:)

Vh/Kermit.
porta
Åk in till ditecstationen som behandlade din bil och fråga dem.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
porta: Ja, det kanske är det bästa:)

Vh/Kermit.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Har samma problem på min efter Brightguard behandling. Men saken e den att den behandlades igår.. o idag var den full ma skit från nått träd. fick bort det synliga men på lacken känns små prickar som inte ville bort.
Hur ska jag göra? Får inte tvätta bilen på 2 veckor ju :/

// M.v.h. Daniel
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Spajjis: De 2 första veckorna är extra viktiga eftersom lackskyddet härdar, åtminstone var det så på en Ditec-behandling. Jag antar att samma råd som jag fick gäller för dig, dvs. ring företaget som utförde behandlingen och fråga. Jag ska ringa Ditec imorgon.

Blev du nöjd med din behandling? Vad fick du betala?

Lycka till:)

Vh/Kermit.
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
hej på med avfettning på torrbil låt verka i 5 min spola med högtryck. eller testa med riktigt varmt vatten det kan lösa upp träsockret.
enligt en ditec firma du som har nyligen rekondat bilen kan jag inte svara på.. vågar inte..

schnellfahrer baumvelt
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Jag har polerat min själv.. lämnade inte in den. Efter ett par "körningar" med högtryck så blev d bra från pollen:en =)

// M.v.h. Daniel
porta
En bra sak med PPS är att det har härdat klart efter 48h. Dvs man kan tvätta och avfetta om det skulle behövas.

Trädsav är inte nyttigt att ha på lacken en längre tid.
Hej! Den typ av kåda som disskuteras här är knepig att fort bort med "vanlig" tvätt. Det finns dock ett lätt och snabbt sätt att få bort den, genom att efter bilen handtvättas tvätta den igen med en typ av lera. Dock får du nog vända dig till bilvårdsanläggning för denna behandling. Vet inte om de finns på privatkundsmarknaden ännu. Mvh /J.Sandell
fyllecaj
varmt vatten fick jag besked när jag frågade
dte är ingen kåda det är ett socker som mika skriver
Polernisse: Jodå, Claybar finns att tillgå privatmarknaden, den är dock dyr som attans.

Jag är inte riktigt vän med produkten än, men jag misstänker att mitt "smörjmedel" inte är optimalt blandat :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
wendtan: Ja, jag har provat den. Men den känns grövre och mindre repor uppstod när vi provade. Nu kör vi en lera från 3M. Borde gå att köpa i butik, kostar runt 300:- tror jag.

Polernisse: Jag provade Länk Det repande inte men lämnade en konstig hinna som enligt anvisningarna skulle torkas bort med polerduk. Jag fick dock tvätta bilen igen för att bli av med denna, för omständigt helt enkelt. Jag använde bilschampoo utblandat med vatten på sprayflaska som smörjmedel, men ja tyckte ändå att de "kletade" lite på något vis.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Jag tror det kan vara lösningsmedel i schampot som gör att det kletar. Bara rikligt med vatten är nog bäst.
porta
Använd en quick detailer när ni clayar t.ex. Meguairs 34 eller Lahega Bodygloss, överlägset bästa smörjningen. Annars schampo och vatten. Vill minnas att jag har fått rådet om att alltid tvätta bilen en gång till efter man har clayat. Men det gör jag ganska sällan. Att använda bara vatten vet jag inte om det fungerar så bra, men Polernisse verkar ha testat? Vilken claybar använder du?
kenj
Finns ett medel som heter "Super Clean" gul flaska, som säljs på en del färgaffärer och mackar (ser lite B.. ut men är grym på insekter och avfall från träd, även plaster). Den är gjort för att tvättat båtar, husvagnar, bilar etc.
Blanda en del "Super Clean" och två delar vatten i en sprayflaska och spruta på... Låt verka någon minut och tvätta som vanligt. Tyvärr är den ganska hår mot vax/lackförsegling, brukar alltid använda den innan polering/lackskydd.
porta: Jag använder 3M:s lera sen två år. Vi handtvättar bilen, sköljer den och lerar på en gång med vatnet som finns kvar. Sen sköljer vi igen och sen torkas bilen. Smidigt! Mvh: J.Sandell
Pe
130
Peteess
520i -88
Biltema har ett medel, "Fendertvätt". Som Quick n´ Bright och andra dundermedel men billigare. Tar det mesta i skitväg men antagligen också vax och liknande.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej igen. Min bil har fortfarande en lätt skrovlig yta efter trädpollen och socker. Min Ditec firma rekomenderade inte avfettning, då det ofta inte får bort "sockret" utan bara sliter på lackförseglingen. Har provat med både varmtvatten och högtryck men inget har fungerat. Om Ditec skulle "ler-behandla" bilen skulle det gå på en tusenlapp. Nu undrar jag om jag inte lika gärna kan "lera" in bilen själv, då det säkert kommer att hamna mer kladd på de längre fram i sommar också. Var kan man köpa in 3M:s lera (verkar vara den bästa)? Hur går jag rent praktiskt tillväga? Värt att tänka på när jag utför behandlingen (för att undgå att repa lacken/skyddet)? Sliter en lerbehandling mycket på Ditec skyddet tro?

Tacksam för alla tips:)

Vh/ Kermit (som är ledsen över att den nybehandlade bilen känns som ett sandpapper:(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.