AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.453

Ska ölbunkra på Bordershop, har ni haft problem med maxlasten?

Njuren
Hej ja kärringen ska ner till Tyskland o handla bier inför semestern. Det står på regbeviset att man får max lasta 420KG, innebär att jag (85kg) och hon (50-60kg)? = 145kg människokött.

Kan alltså lasta max 275kg eller ca:27st flak sortguld , Men om man skulle lasta för mycket kan man få böter? kan bilen ta skada av överlast?

Tack på förhand MVH njuren!

BMW - i nöd och lust?
Jupp, du får böter om du stoppas och har övervikt i bilen! Sedan gränsen för hur mycket öl, sprit och vin man får importera höjdes drastiskt så har man börjat att nogrannare kontrollera bilar som ser full/överlastade ut på svenska sidan av öresundsbron. Kan vara bra att ha i åtanke!

Bilen kan ta skada av överlast, med exempelvis brustna fjädrar, spruckna bussningar eller dylikt som följd ( men då får man nog lasta rätt mycket för mycket).

Trevlig resa!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Njuren
Tack för svar Kalle! Hoppas ja räknat rätt på flakvikten bara ;-)

BMW - i nöd och lust?
Jag har fullbombat en e36 Compact med diverse spirituosa ett flertal gånger och det gick fint. Tat lugnt bara, du vill inte testa älgar på vägen hem. ;)
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Kalle Hansen!
Du glömde nämna hjullagren!! ;-)

MVH Patrik
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Själv tog jag hem 220 backar sortguld i min Hyundai H1 som bara får lasta 1160kg, blev stoppad och utfrågad om konsumtionen!
Sa till dem att födelsedag och sommar fester var på ingång samt att bäst före datumet sträckte sig ett år frammåt.
De lät mig åka trots hög överlast, ca 600kg!

MVH Patrik
Förare ingår INTE i lasten utan finns redan medräknad i tjänstevikten d.v.s den tyngsta bör köra för att maximera last kapaciteten..

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
om jag inte är helt ute så är tjänstevikten baserat på bil + förare.
Så får du lasta 420kg - din kvinna (50-60kg) = så du kan lasta 370-380kg

MvH Bmw 4-ever
Njuren
Fruktansvärt bra forum detta! Ingen som villig o väga ett flak öl 24*33cl? =)

BMW - i nöd och lust?
Ett flak Tuborg Guld, direkt från Border Shop, väger 8,5 kg enligt vår våg.

Mvh
/Janne
Njuren
tack janne! 44,7 Flak bör räcka =)

BMW - i nöd och lust?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
I tjänstevikten ingår även en viss mängd bränsle, så fyll skuffen istället för tanken!

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Al
258
Aleks
Bmw 328iT -96
Hej! Jag har även ett problem inom denna kategori, får in ett finger mellan skärmkant och däck som det är nu, inte mkt dvs...

Ngn som vågar sig på en kvalificerad gissning på hur många flak jag kan lasta innan det tar i skärmkanterna??

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Testa innan du drar!

Fyll bilen med 3-4 polare i baksätet och testa.
När det börjar skrapa i så lätta en polare i taget. Lura ur dem ur bilen med Öl, brukar funka för mig.

Ställ sedan de polare som kan sitta i utan hjulskrap på en våg och räkna ihop deras vikt.

Annars kan du montera sådanahär.. Länk

Då blir det lite stötigt, men fjädringen säckar inte ihop lika mycket.
Jag skulle dessutom vara förvånad om du får in 40~44 flak i bilen innan du börjar känna att det blir trångt med plats. Man får ju även ta med en krock i beräkningen. Kommer det ett flak flygande i nacken så mår man inte så bra efteråt. Tänk på att spänna fast sakerna ORDENTLIGT. Detta kan Polisen ha synpunkter på. Skaffa några lastnät från närmaste Micro, Mekonomen, Biltema.

Angående importen så är det nog så att Polisen inte tänker överlast, utan snarare smuggling om ni kommer med förmycket.

//amullo
---
Al
258
Aleks
Bmw 328iT -96
Jag har hyfsad koll redan, den är sänkt och har stenhård fjädring som det är nu...

Skulle tippa på 250kg typ, känns dumt att ha en touring som inte går att lasta =D

siktar på 20-25 flak!

Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Ha ha ni är för sköna!! Håller helt med tidigare talare att detta forum är suveränt. Så mycket jag lärt mig om BMW i allmänhet och Z3 isynnerhet. Denna tråd är ju både underhållande och informativ, vad kan man mer begära på arbetstid.
Aleks: du vinner priset för dagens bästa " hur många flak kan jag lasta innan det tar i" Priceless!! Det är det som är tjusningen med forumsutbyte, man får svar på nästan allt.
Lycka till med era resor och kalas. Om det är någon Göteborgare som åker så kan jag bidra med viss bro/båtavgift mot transporthjälp.
Mats
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Akeks: vad har du för fälgar?
Jag kör med 18" men klarar att köra med släp efter och då får jag inte in fingrar imellan, men dom går aldrig in eftersom hjulvinklen vinklas in mot bilen vid belastning och då går dom aldrig i.

MvH Bmw 4-ever
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.