|
|
|
|---|---|
|
Hej! I ett antal trådar har jag ställt frågor som fått mig att bättre ta ställning till olika saker inför ett köp av en 325i E90. Nu har turen kommit till batteriet. Vid samtal med försäljaren så rekommenderade denne absolut att jag skulle köpa en batteriladdare kopplad till motorvärmaren för att undvika startproblem vid frekventa kortkörningar eller om bilen skulle stå en längre tid. Det låter visserligen som en klok idé för att säkerställa ett väl uppladdat batteri under alla förhållanden men fick mig ändå att dra åt mig öronen lite extra. Detta eftersom jag är van vid japanska bilar, där batteriet håller sig tillräckligt laddat för att starta bilen även om man så enbart skulle köra 2km turer på en hel vinter. Visst är det kanske betydligt mer elektronik på en BMW325i än på t.ex. en Toyota Avensis men ändå tycker jag att det tyder på en dåligt konstruktion om bilen drar några nämnvärda mängder ström när den är avstängd. Under körning spelar det ju egentligen ingen roll hur mycket ström den drar eftersom man får anta att generatorn är så pass väl dimensionerad att den har kapacitet över till att ladda batteriet även när allting går på max (något annat vore direkt uselt). Så mina frågor är: 1. Har ni som äger bilen upplevt att batteriet snabbt blir urladdat vid kortkörningar? 2. Kan man anta att bilen startar om den stått i ett par veckor (vilket pga. min jobbsituation kan inträffa ibland)? | |
|
Har inga batteriproblem och skam vore väl annars. Har ägt den i 13 månader nu. Keep Your Distance! |
|
| Har du utsatt den för några påfrestningar, dvs. låtit den stå länge eller kört mycket kortkörningar? | |
|
På semestern förra året blev det mycket korta körningar. Den har aldrig stått still mer än 2 dagar. Bortsett från att jag körde på ett rådjur i höstas och då stod ju bilen still på verkstaden i en månad utan problem för batteriet. Keep Your Distance! |
|
| Ok, då verkar det ju som att bilen sköter sig bra på detta område. Det är ju väldigt trist om man måste tänka på att underhållsladda så snart det blir en period med lite kortare körningar. Eller att bilen inte startar när man kommer hem från en 2 veckors semester (såvida batteriet inte redan var dåligt laddat när man åkte). De här verkar tyvärr vara ett problem på många nyare bilar som är sprängfyllda med elektronik. | |
|
Dom nya Mercor jag har kört på jobbet har aldrig haft problem med batteriet dom första 2-3 åren och där blir det mycket korta körningar och även med bilen ståendes med tändningen på. Keep Your Distance! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.