|
|
|
|---|---|
|
Är lite intresserad av en 120d och undrar hur ekonomin ser ut för en sådan. Angiven siffra för landsvägskörning är 0.45l/mil om jag inte missminner mig. Är denna siffra korrekt? Vad drar era 120d på landsväg/motorväg? Vidare, hur hög är fordonsskatten om jag köper en ny 120d? Skattereglerna har ju blivit en enda röra... | |
|
Lita inte på på BMWs förbrukningssiffror. Min 120i ska dra vid blandad körning nånting runt 0,8l/mil men den drar 1,15l/milen |
|
|
E91:an ligger nog på ca 0,5 vid 110km/h, det känns som förbrukningen minskat något för mig i takt med att motorn har körts in. Nu har den rullat nästan exakt 2000 mil. Snittar nu ca 0,57 mot kanske 0,63 tidigare (enligt färddatorn), dock hade jag dubbade Nokian Hakka 4 i vintras, vilket kan ha påverkat en del... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nya årsskatten kommer bli 3990:- f.o.m okt. Dessutom föreslås en skatterabatt om 2000:-/år x 3 = totalt 6000:- för partikelfilter. Min 120d med partikelfilter, förbrukar 0.61 blandad körning. Har dock inte testat att "snålköra" ännu... Min drog ca 0.7-0.75 från början. Har nu rullat 1700 mil. |
|
|
min förbrukning ligger på 0.76 men jag kör med kcr box och 19 tummare och de rullar ganska tungt. min har bara gått 300 mil än så länge så jag hoppas förbrukningen sjunker lite till. den går riktigt bra för att va en diesel vridet är enormt med kcr box. |
|
|
Här står det att du får lägga 5250 kr, f o m okt- 06... Länk |
|
|
Bjoerck: Skall du ha bilen som tjänstebil eller privat? Som tjänstebil är ekonomin mycket bra. Som privat skulle ja istället rekommendera en sen E39 eller E46 diesel topruing och lätt lastbilregistrera den för att nå optimal driftsekonomi. Dock med den nackdelen att baksätet blir "onyttjbart". Mvh Asken |
|
|
Min 120d (utan partikelfilter, tillverkad nov -04) har gått 11.000 mil nu, i princip utan ett enda problem. Förbrukningen pendlar mellan 0,55 och 0,65 beroende på humör, väder, vind och körsätt. Snål som attan i stadstrafik, inte fullt så snål som förväntat på landsväg (jag långpendlar, mestadels motorväg/snabb landsväg). Hastighet och vind(!!) påverkar förbrukningen väldigt kraftigt - håller jag mig under 120 mätarfart (113-114 verklig) och det inte blåser, kan jag komma neråt 0,52-0,53. Lägger jag 'full moms' på motorvägsfart och det blåser kraftig motvind eller sidvind skuttar det lätt över 0,6. Till saken hör att jag monterat en effektbox från Länk nyligen - bilen blev närmast hysteriskt kul att köra, och förbrukningen har sjunkit(!) något. Skatten på en ny 120d blir, som bimmer-joe nämner ovan, 3.990/år, men eftersom bilen har partikelfilter får den även en skatterabatt på 6.000 som utgör 'grundplåt' till den första tidens skatt - fordonsskatt debiteras alltså inte förrän dessa 6.000 'förbrukats', vilket torde vara ganska exakt 18 månader. /// Gunnar E. |
|
|
gunnare: Har du nån erfarenhet av KCR box? Varför valde du just den effektboxen du har köpt? Själv så funderar jag på en KCR efter att bilen har gått ca 1000 mil kanske. Trevligt det där med skatten.. Diesel är det som gäller nu! |
|
|
Nej, jag har bara provat den box jag har. Valde den för att den gör exakt samma sak som KCR-boxen, fast till en tredjedel av priset..... Är helnöjd, bilen går som s-an! För övrigt är årsskatten på min 120d (utan partikelfilter) sänkt till 4.285 kr/år (var på drygt 5.000 innan), medan motsvarande bensinare kostar 1.890/år. Skillnaden är hemräknad på mindre än 1.000 mils bränslenota, plus att 120d även utan effektbox är rejält kvickare än 120i. Mer diesel åt folket! /// Gunnar E. |
|
| Man kan med sitt regnr. kolla den nya skatten på vv.se Min nya årsskatt är 3990:-. Dessutom får jag (partikelfilter)6000:- retroaktiv rabatt på skatten fr.o.m Juli, således slipper jag skatta på ett tag (gött=) | |
| Har en snittförbrukning på ca 0.54 l/mil över de dryga 10.000 mil jag kört sen dec-04. 95% landsvägskörning. Kör man under hundra på mätaren så kan man få den att dra under halvlitern milen men ökar man så drar förbrukningen iväg. Har också noterat känsligheten för vind. Kan få väldigt olika förbrukningar på samma sträcka och hastighet. /Leif A | |
| LeifA: Är din uppgift den riktiga förbrukningen eller är den hämtad från den kraftigt missvisande färddatorn? | |
| Det är den riktiga förbrukningen. Brukar komma ca 90 mil mellan tankningarna och tankar i ca 48 till 49 liter. Pendlar mellan Stockholm och Örebro så det blir ca 40 mil om dagen. /Leif A | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.