|
|
|
|---|---|
|
tjena. skulle vilja veta prestanda och effekt på b10 utan turbo. hk, vrid. växellåda, utväxling...mm | |
|
den? : Länk Min gamla pärla: Länk |
|
|
Det är lite roligt då alpinan har 50 hk mer än en M535I Men 0-100 kmh går snabbare i en M535I Men alpinan går bra men det är väl inget att ropa hej efter. Svindyr att reparera om det skulle smälla något i motorn. |
|
|
Det är ju en vanlig M30 motor, förutom kammen, kolvarna, extraktorröret och lite portning. Så särskilt dyr att reparera vill jag inte hålla med om, att renovera med originalgrejer blir ju däremot dyrare såklart. ____ You're Solid Gold, I'll See You In Hell |
|
| Kammen kolvarna Extraktor och lite portning. Nej det är ju inga pengar i det? | |
|
Man köper väl inte en bil med tanke på att renovera motorn? Det är mig veterligen inte billigt på någon modern bil direkt. Sen finns det motsvarande kammar osv betydligt billigare än alpinas om nu renovering skulle bli aktuellt. Slitdelar till en M30 är inte särkilt blodigt dyrt, lättmekat också för den delen. ____ You're Solid Gold, I'll See You In Hell |
|
|
Har precis mekat ihop polarens Alpina B10 topp. Ventilstyrningarna va slut. De sluta med att vi bytte ALLT i toppen. Kostade inte många enkronor. Vi köpte dock inte en orginal kam utan en Shrick kam. En aukt, motor verkstad fixa toppen. Slutnotan blev strax över 10000:- ///Micke M5:an Länk |
|
|
Här har du mera info på tyska Det står det mesta utväxlingar oljor m.m Länk Mvh Nathi MvH Nathi Min bil.Länk |
|
|
Fredrik Wärn: Kul att du säger så, siffror är inte allt. Har ägt en kry M535i -86:a som bl.a hängde autotech chippade volvo s40 T4 och Alpinan är märkbart snabbare, inte bara över 100 utan även innan. Den har ju blivit utväxlad för halvrask 0-60mph tid men man måste dessvärre växla till 3:an innan 100km/h(~62mph) nås. 6.6sec 0-60mph enligt div. tester i boken "BMW Alpina - Performance Portfolio 1988-1998". MVH Micke |
|
|
Tja,enligt vad jag vet så i verkliga tester så skiljer det ca halvsekunden till 100km/h till förmån för Alpinas E34 B10(254hk) mot en original M535:a E28,dvs 7,4sekunder mot 7,8 för M535:an..ca. Mvh Janne. |
|
|
Ja du zputnic. Då var det nog turbovarianten du körde. För som Janne t skrev så är skillnaden föga. nu skrev han till fördel alpinan. Men ded finns nog delade meningar om det. Sedan vad det beträffar motor renovering. Så ska man ju ha jävligt klart för sig att orginal är orginal och ska du ha en entusiastbil i orginalskick. Och renovera med orginalgrejer så kommer du inte långt med några 10000kr. Men vill man inte ha en bil orginal så går det ju montera vad man vill för en billig penning. Hoppas bara att det framgår vid en eventuel försäljning av bilen. Att den inte är renoverad med orginalgrejer i motorn. |
|
| Sedan som zputnic sa. Siffror är inte allt. Alpinan är en trevlig bil och det är bara att köpa en så får man den bästa uppfattningen av bilen. Men i dagens läge då M5 har dykt kraftigt på marknaden. Så hade nog valet blivit enkelt. BMW M5 och du kan titta på övriga genom backspegeln. | |
|
Hej Fredrik Jag äger en B10 3.5 och jag har intr hittat någon turbo i den än.Även provkörd #270 och #491 i samma serie och det är samma "gång" i alla. M5s ägandekostander vet jag inget om då jag inte ägt något sådan än. Biturbo gör för övrigt 0-100(62mph) på 5.6sekunder. Ha en bra dag Micke |
|
|
Jag anser ju att Alpinas B10 3,5 E34 är en av de mest prisvärda bilarna idag,rejält gjort och naturligtvis så går den bättre än en original 535i E34 eller E28...Har alltid varit sugen på en dylik. Gillar omsorgsfullt "trimmade" M30's :) Mvh Janne. |
|
|
Jag har både ägt och provkört andras alpiner. Och svar ja dom går likartat allihop. Men något överflödigt ös är det knappast i dem. men det är ju vad man är van vid förstås. Jag har alltid bra dagar M.v.h Fredda |
|
|
Rätt kul att läsa dessa siffror och försvarstal ang, bil/bilar. Kan säga som så.. Att äga en Alpina,, det vill många göra. Men det är få som sedan köper en..?.. De jämför gärna med M5,, vilket i mitt tycke inte är rätt. För en Alpina.. är så mycket mer än bara ett namn. Det blir gärna något mer entusiastiskt över dessa bilar. Ska inte säga attt andra inte kan få den känslan för "sin" bil, men jag tror dock att det är betydligt vanligare i Alpina kretsar. För min del så var det ett ganska lätt val att köpa en Alpina. Och ju längre tid jag har bilen,, desto mer känsla får jag för den. Önskar nästan att det var fler av er bil intresserade som "vågade" prova på att äga en Alpina någon gång. För det väcker en passion för bilmärket Alpina. Skulle bilen nu någon gång säljas,, så är det endast för en annan Alpina. Sedan är det ju bra att ni alltid har bra dagar,, det måste verkligen vara få förunnat! Önskar jag hade det så bra ;)) Mvh.. Micke Skiöld |
|
|
Jag tycker Janne T skrev det jäkligt bra !!!!!!!! "Jag anser ju att Alpinas B10 3,5 E34 är en av de mest prisvärda bilarna idag,rejält gjort och naturligtvis så går den bättre än en original 535i E34 eller E28...Har alltid varit sugen på en dylik. Gillar omsorgsfullt "trimmade" M30's :)" Billy B10 , Alpina CS Länk |
|
|
kul med så många svar och åsikter. ni säger att det är andra kolvar, som skulle ge lite högre komp antar jag. saken är den att jag äger en 635 Csi som jag vill trimma. jag vet bara inte om jag ska köra med Turbo eller sugtrimma. jag gillar ju karaktären på motorn som den är, är antagligen en trimkam i nu för den är riktigt vass när den kommer över 4000 rpm. trimrecept efterlyses. riktigt vass sugtrimmad m30 med 300 hk som mål eller turbo och 400hk som mål kanske skulle bygga en 635 B10?.. |
|
|
Varflr inte köpa en ÄKTA Alpina ist ?? Billy B10 , Alpina CS Länk |
|
|
jag är rädd jag skulle ledsna på även en äkta alpina efter ett tag så det är bättre och lämna Alpina orginalen till folk som kan ta hand om dom. det är alltid kul och se om man kan förbättra orginalbilar är min mening. det betyder ju inte att all trimning behöver gå över styr med turbo, kompressor och en helt ombyggd bil som knappt går att köra på landsväg.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.