AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
887

Ögonstenen spårar inte, men känns mjuk i baken vid högre hastigheter

Hej!

Jag har följande däck:
Fram:
Pirelli P7000, 215/45-17: Länk. Hängt med i 3500 mil, bra med mönsterdjup kvar, ca 2,8 bar.
Bak:
Toyo Proxes T1-R, 235/40-17: Länk. Helt nya, med ca 2,8 bar.
Samtliga däck balanserade.

BMW Danderyd har bytt svingarmbussningarna på båda sidor, nr 4: Länk.
BMW Danderyd ansåg inte att silentblocken behövde bytas.
De har också kollat att bakre fjädrar/dämpare med tillhörande delar sitter korrekt.
Bilen är nyligen sänkt 40/15 med Sachs performance väghållningskit runtom och en fyrhjulsinställning har gjorts. Bilen känns tajt i låga hastigheter över gupp och svängar! Man märker att man har fräscha grejer! :)

Nu till min fråga:
Om man kommer upp i högre hastigheter, typ över 80 km/h (finns ingen distinkt gräns) och man svänger lite provocerande så känns baken mjuk/slapp. Den där tajtheten är borta. Känslan blir större ju snabbare det bär iväg. Typ som att den tenderar till att bli mera överstyrd.
Den spårar inte och inga vibrationer finns.

Först trodde jag det var silentblocken som strulade, eftersom svingarmsbussningarna är bytta, men BMW Danderyd sade att de var OK. Dock tycker jag att de såg lite trötta ut pga att det synliga gummit på ett fäste har lossnat plus att bilen har ju gått 15500 mil och jag tror inte att de bytts på åtminstone senaste 10000 milen. Men som sagt, inga missljud bak.

Kan det vara så att de nya däcken (Toyo) saknar stabiliteten och "mjukar" upp stjärten i högre hastigheter?
Kanske finns en inkörningssträcka? Jag har kört Toyo:rna i ca 15 mil.
Tacksam för råd och synpunkter!

Mvh
Stephan
Si
765
Simon01
120dM -08
Ge däcken nåt hundratal mil. Min var lite mjuk i bakänden när jag bytte däck förra året, men efter 100-150 mil blev den stadigare.
Simon01:
Tack för ditt svar!

Flera synpunkter emottas tacksamt.

Mvh
Stephan
Toyo är mjuka och har ytterst högt rullmotstånd. Bra däck för slanten trots detta. Men hur dom nu beter sig ihop med dina patinerade calamares ringar vet i gudarna... Bäst är nog att byta alla fyra. Men du kan ju hoppas att Simon01 får rätt. Vem vet...
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag tror det sätter sig som Simon1 säger. Jag satte på nya SportContact 3 nu i maj och de första milen fick man sitta och parera hela tiden med samma känsla som du beskriver. Det blev stabilare och stabilare för mig och helt ok nu. Dock ska jag in och byta spindelled på fredag och efter det får jag reda på hur stabil den har blivit.

Mycket motorväg med last ska påskynda tiden har jag hört.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
PowerMac:
De tillhör den mjukare kategorin däck alltså ... ajaj ... däcket slits fortare, plus mer soppa för varje avverkad mil?!
Jag märker att de ger ifrån sig mer ljud än mina tidigare Falken 451:or. Dock så antar jag att den hårdare fjädringen/stötdämparna släpper igenom mer vibrationer.
Patinerade calameras ringar? :)
Tack för ditt inlägg!

heltsonika:
Tack för ditt inlägg!

Någon som har erfarenheter med Toyo innan montering och efter?

Mvh
Stephan
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Kan tillägga att efter bytet blev bilen helt perfekt om man inte åker i riktiga skidspår...

Kan meddela att jag tutat på i snart 100 mil och det har blivit lite bättre, men tyvärr inte acceptabelt. Fortfarande badkarsfenomenet vid rattutslag i högre hastigheter. Kör med 3 bar i stjärten och fronten.

Frågan är om det blir bättre att sätta Toyo däck frampå också? Är orolig att hela bilen kommer att bete sig som en svävare!

Mvh
Stephan
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Testa olika däcktryck fram & bak, +/-0.2 bar borde räcka. Funkar det inte kanske du är tvungen att byta däck även i fram. 100 mil är ju inte direkt mycket... Kanske lite tidigt att säga om däcket är inkört.

ha 0.3 mindre fram än vad du har i bakdäcken då försvinner ostabiliteten funkade för mig iaf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.