AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.311

Farthållare som får tokryck, 735iA e38

Har ett skumt problem/fel/spökande med farthållaren på farsans bil. Farthållaren kan funka helt ok men helt plötsligt kan den få tokryck och börja accelerera max, efter några sekunders acc så dör den och det låter som att ett relä klickar till. Man kan efter det inte köra med den (gröna lampan för farthållaren slocknar i displayen), utan måste stänga av bilen för att den ska funka igen. Men hur som helst, jobbigt fel. Verkar som nått glapp? Nån som vart med om liknande?
Låter som jordfel.
Vart då? Vart jordas farthållaren?
Har försökt kolla lite i TIS och det ända som står där är ju nån ACC sensor. Kan det vara den som spökar?
Kan det ha med bromsarna att göra? Nu har även abs lampan börjat lysa i hastigheter över 70 km/h.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
de är nog en abs givare de är fel på.
alain
det du kan testa först är att göra en noll ställning genom att koppla bort bateriet 10-15 minuter, men tänke också att efter uppkopling på bateriet, radio kommer att fråga efter en code, och att du vet hur man coder inn radio, ser till att du har den innan du koppla bort bateriet
lycka till
MVH ((Alain))

bromsningen är första tecken på rädsla !!!

Länk
Ja men WAN jag undrade om det kunde ha koppling till farthållaren.
WA
2.343
WAN
vänster bak abs givare är ansluten till farthållaren har jag för mig i alla fall,å kanske något tips här Länk
WA
2.343
WAN
fick inte till länken,sök på inlägg ryckigfarthållare
ok.
se
16
sereLL
740 iA -95 20"
har någolunda lika problem.

kan trycka igång farthållaren men efter ett par sekunder, 15-20 så slår den av. och försöker jag trycka på knappen igen (höger om ratten) så händer de... nada...

startar ja om bilen, eller ställer mig med parkeringen i så kan ja trycka hur mycket ja vill. då lyser lampan och slocknar som den ska om ja trycker på knappen. funkar hela tiden. men så fort ja lägger i D och ligger å tuffar på och vill lägga i farthållaren slår den av.. ?!
Jag läste nått i en annan tråd om att det kan vara växelväljaren. Jag ska testa i helgen att köra med tiptronicen istället och se hur den beter sig då.
Jag har också nått liknande. Airbaglampan började lysa, ock strax efter det slutade farthållaren att fungera. Stannar jag motorn ock sedan startar igen funkar det. Sedan kan det hända igen när man kört en stund. Det konstiga är att airbaglampan alltid börjar lysa när farthållaren slutar fungera. Vad kan det bero på?

Ingen skillnad om man körde med trean i när man aktiverade farthållaren, bilen accelererar lika vilt för det. Andra tips?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.