|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är troligen på väg att köpa en 635 CSi -85 utan kat med manuell låda:-) Då det är väldigt länge sedan jag ägde en bil utan katalysator, är min fråga: Fixar M30 motorn blyfri 95, eller måste man mecka med blyersättningsmedel o sånt jox? Bilen är svensksåld och fick enl uppgift en utbytesmotor på maskinskadegarantin 1990 - har inget serienummer på nya el gamla maskinen. Tacksam för svar - sätter mig på tåget i morgon bitti för att åka o kolla på bilen ifråga... /Magnus | |
|
Jag är vid den bestämda åsikten att du SKA pyttsa i blyersättningsmedel vid tankning för du vet ju t.ex inte om ventilsätena är renoverade av någon tidigare t.ex., vilket då eventuellt(inte säker om t.ex sätena klarar av en slipning) kan ha skadat ytskicktet såpass att de blir känsligare än annars för "osmörjd bensin"! Jag vet att BMW gjorde om sätena/ventiler runt årsmodell 85 vilket då skulle göra att maskinen klarade av att köra utan blyersättningsmedlet utan att skada varken säten eller ventiltallrikar, men varför chansa,inget direkt besvär med att slå i lite blyersättningsmedel för att vara 100% säker...anser ju jag. Jag slår i lite vid mina tankningar av min M535.a iaf,går som ett spjut och perfekta värden i kompressionstryck efter nu dryga 38000mil.. Mvh Janne. |
|
|
OK! Det var mest av nyfikenhet, motorn är alltså utbytt 1990 enl kvitto, på maskinskadegarantin och har sedan dess rullat nästan 6000 mil. Tror inte att BMW lade i en äldre maskin vid bytet, då kostnaden för det tydligen låg runt 60 papp. Jag lär få allt verifierat under morgondagen:-) /Magnus |
|
| Finns det någon annons till bilen du ska åka och kika på? Fan vad kul att köpa en e24!! Hoppas den inte är rostig och att allt är i sin ordning! | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Köper du den, måste ju du tag till E24:ans 30års jubilar i Skokloster 27/5!! MVH Patrik |
|
MD: Ja, det blir spännande att se:-))))) Vadå sova oroligt inatt... Det ligger en A4-pärm med dokumentation och väntar på mig hos den nuvarande ägaren, som möter upp vid tåget! M635 forever: Det hade varit kul, men min 5-åring blir 6 år den 27/5, så det går bort, tyvärr. /Magnus |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Aha en fin födelsedags present till sonen, så rart av dig! ;-) MVH Patrik |
|
Det är en tjej:-))) Jag ligger rätt pyrt till hos henne nu, jag sålde den svarte E30 cabben igår - den var ju "hennes"... Har försökt med: "Det finns en liten lucka i taket man kan öppna med en knapp - det är väl OK?" "Gå nån annanstans, pappa..." /Magnus |
|
Ajaj! Jag får aldrig åka själv till affären eller dylikt när jag tagit ut M635:an ur garaget, då vill båda mina döttrar följa med!! Så det blir nog inga problem! När jag kommer förbi deras skola med den och ska hämta dem, så vrålar de till de andra ungarna på skolgården: kolla in MIN pappas balla bil!!! Helgenant tycker jag! =-) MVH Patrik |
|
Åk till din lokala flygklubb med ett par jeepdunkar och säg att du vill köpa 100LL. 100LL = 100 oktan Low Led idag kostar den ca 10kr/liter. efter årskiftet kommer den (förmodligen) ligga på 22kr/liter. Om bilen mår bra av det eller ej det kan jag inte svära på men vad kan ta skada av 100okt? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.