AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
996

motor vibration 530 e34a v8a membran

st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
Har känt lite vibrationer innan.
Men idag när jag startade bilen och låg i ettan på ungefär 1700varv så gick motorn dåligt.
Den hackade och hade sig. Kändes som kraften gått ur den.
Även när jag står still, ingen växel i och varvar upp lite till max 2000 varv så vibrerar motorn. Den går ej silkeslent som på högre varv.
Har detta att göra med det där membranet på insugningsröret?
Ngn som har haft samma symptom och det har blivit ok efter membran byte? Så jag ej får det bytat i onödan.

Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Går den på alla cylindrar?

Kontrollera så att det inte har kommit in vatten eller olja vid tändstiften.
Grundlig motortvätt alternativt något läckande ventilkåpspackningar kan vara orsaken till att detta sker.
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
den går på alla. Besiktiga för några veckor sedan och avgasvärdena var perfekta.
Hmm vad gör olja vid tändstiften? Det borde väl ej störa? Eller?
För ventilpackningarna läcker lite.
Men har nyligen bytat stift också för en månad sedan ungefär.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den går inte på alla cylindrar, att den gjorde det för ett par veckor sedan betyder ju inte att den gör det för evigt.

MVH
Hasso
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
vad kan vara felet då? tändspolarna?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Plocka ur alla stift det syns säkert vilket som inte tänt, sotigt, ev blöt.Ett stift kan faktiskt gå sönder.
Börja med det, om du inte har en massa fukt runt stift
mm.

MVH
Hasso
Visa användare
34
vader
530i Touring-93
hej
hade samma problem på min 530. orkeslös ock ryckig gång vid lågvarv,ganska ok vid högre varv. det var vatten ock olja som runnit ned vi tändstiften. bara att plocka av tändspolarna en efter en och torka rent med trasa och en lång smal skruvmejsel.(hade pressis motortvättat skall väll tilläggas)
sedan gick hon lent och fint igen
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
får väl kolla tändstiften. bytte för en kort tid sedan bara. har ej motortvättat eller ngt och då var det inget vatten där. lite olja var där. men inte så att man brydde sig om det.

st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
kan meddela att bilen ej uppfört sig så dåligt igen som den dagen då jag postade meddelandet. Kanske bara ngt tillfälligt?
men tänker ändå kolla stift och byta membran nu så e jag säker.

har hört att de första årsmodellerna av v8 har nån konstruktions miss, så att de går ojämt, min gör det på tomgång, och vid knappt 2000 rpm, har också hört det med membranen. Tror att det stod på denna sida i någon köpguide vad man kunde göra för att åtgärda felet, men hittar ej det nu..

Har samma problem också till och från.Företrädesvis har det dykt upp efter att jag gasat på lite grann och motorn har varit ordentligt varm.Om man sedan stängt av bilen och låtit den kallna har den varit likadan när man startar igen för att bli bra igen när den fått upp tempen.Kanske ska ta och kolla stiften först och främst.
54
108
540 Touring
540iA Touring -95
Vi har en 530 -93 i familjen och när vi för ett par år sedan körde på semester började bilen hacka och ville inte gå upp i varv ungefär som du beskriver det. Han fortsatte att köra utterliggare ca 30 mil för att komma till verkstad (auktoriserad). Där konstaterades via testprogram att ena lamdasonden var kaputt och detta medförde att motorn fick fel blandning. Inte nog med det, eftersom han kört trots detta hade dessutom ena katalysatorn pajat. Ska tilläggas att det var regnigt och gott om vatten på vägen, så lambdan kan ha pajat av vatten.

ferraripeter
känner igen felet från min 540,har bytt båda lmbasonderna,membranet,nu går den,be någon koppla in en tester den läser av exakt alla fel,det var så vi hittade mina,felet kom o gick,ibland bara 7cyl,sen fick den stå ett par min sen gick den igen,kan även tillägga att efter rep av felen körde jag den på 0.99lit/mil på långtur!!! så visst gör det skillnad
kean
Jag har en 530 som har betett sig på liknande sätt.
Det visade sig att bägge lamdasonderna var trasiga.
Jag fick då flytta fram dem och ställa in kamvinklarna, eftermycket om och men så kom jag äntligen till en verkstad som begrep problemet och fixade det. är det någon annan som varit med om samma ?

KaSlå
Ro
2
Robban R
BMW 525 TDS-95
Troligen e det membranet för vevhusventilationen som är på gång att gå sönder.
Har haft problem me 2 V8 BMW med detta som orsak, till slut så går inte bilen alls!
Längst bak på insuget mot torpedväggen så sitter det som ett "lock" me 4-5 skruv, ta bort det åk o handla nytt för nåra hundringar på BMW o jag tror att problemet e löst, lycka till, ps syns oftast ej nått speciellt fel på membranet!
// Robban

st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
asso ni som bytt membran.. har ni gjort detta själv?
Det sitter med torx bultar. Och de sitter så in i helvetet!
Jag fick ta i av alla krafter för att få loss dem och då drogs en av bultarna runt också.
Detta var 2 av de översta jag testade. Jag vågade mig ej på de där nere som jag inte ens kan se.
Så jag satte i bultar igen.

Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Har haft samma problem, gått på 7 burkar ibland känns det som från tomgång till 1500-2000. Verkstan har inte hittat något fel så jag har trott att det ska va så. har haft felet i 13000mil sen 12000mil ungefär. Blir lite förvånad faktiskt.....humm....ska nog kolla det..
ol
68
olbo
525i -93
Det lär ska gå att byta bara membranet utan att ta loss hela gaveln. Det har skrivits om detta i forumet tidigare. Använd sökfunktionen. Fick själv slipa av skruvskallarna med en slipmaskin når jag bytte min gavel. Mycket jobb för lite.

Olbo
bmw.isgreat.net
en fråga... det sitter en rak 6a i min 535a men 530inhar en v8a ?! till vilken nytta ;)??

/mvh jocke
Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
För Er som har olja i tändstiftshålen bör tomgången inte bli lidande. Däremot tyder oljan på att ventilkåpspackninarna (2 st/ sida) är otäta. Bytte på högersidan förra sommaren och jag ser INTE fram mot att byta vänstersidan...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.