AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.600

328 låter vid varm motor och låga varv.

Sida 1 av 2
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Har lite "problem" med min E36 328.
När den är kall låter den riktigt fint på alla varvtal men när den når arbetstemp så tycker jag att den låter lite konstigt på tomgång och på låga varv samtidigt som tomgången sjunker.
Hörs som ett dovt knackande eller pluddrande ljud, tomgången är också riktigt låg, runt 650 rpm ungefär.
Vad kan det eventuellt vara som bara låter när den är varm?
Man hör inget när man kör men på tomgång eller när man försiktigt går upp i varv från tomgång vid stillastående hörs det.
Är kanske lite motor-hypokondriker men kan inte någon med en 328 lägga upp ljudklipp från er motor?
Har för övrigt precis bytt olja och filter, från Mobil1 0W40 till 5W50.
E30 Beemah
kolla olja.kablar,tändstift,rotor,fördelare vet inget annat kan vara fukt i boxen med så var min volvo men det kan nog ej vara samma?? hade så på min ett tag

E30 Beemah
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Nja fast den går väldigt jämt och fint, ligger helt stabilt på tomgång också.
Oljan är som sagt nyligen bytt, lät med den andra oljan i också.
Mr
44
Mr.Bad.Boy
530d Touring -06
ehmm ett förslag e o o köra castrol 10W40 !!! inte tunnare än så! o inte heller tjockare än så . Jag har en 328 sj o min "knackar" med , det du hör e ventillyftare och/elr VANOS som också kan höras d e dock inget att oroa sig över så länge d inte låter som om nån tuggar järn , men jag föreslår starkt att du går över till 10w40 ! att d hörs på varm o inte kall motor e att oljan e tjockare vid kall motor och därför dämpar "slagen" mer än när den e varm , den e mer trögflytande som kall och därför hör du mindre , som varm så blir oljan väldigt tunn och den tunna filmen som bildas gör att saker glider bätre och slitagen blir mycket mindre men d dämpar ljudet sämre ... därför ska man provlyssna en bil när de e kall och när den e varm när man köper en , tänk på d så slipper ni "oljud"

mvh Turken

D va en gång en BMW ... längre än så har jag inte kommit
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Vaddå, knackar motorn?

Kommer problemet bara när bilen är varm?

Några andra avvikelser du har gjort? Går tempen upp? Eller vad som helst du kan relatera till knackadet... ?
Mr
44
Mr.Bad.Boy
530d Touring -06
ett tilllägg anledningen att jag föreslår 10w40 e att bmw sj använder den oljan på e36 , elr snarare på alla modeler fram till den nyaste karosen , förutom m serien , dislar och modeler med v8 v10 och v12

Är du SÄKER på att ljudet kommer från motorn? Kan det inte vara något annat som drivs av motorn som låter lite-lite? Jag tänker på generator/vattenpump/servopump/acpump...Om du inte är 100% på att ljudet kommer från motorn så börja med att felsöka. Vad du kan göra är att tex plocka bort drivremmarna till generator/vattenpump/servopump/acpump när bilen är varm o ljudet bevisligen finns där, därefter starta du bilen i max 15-30 sek, är ljudet borta ja då vet du iaf att det inte är motorn som låter, sätt isf tillbaka drivremmmarna en o en o starta kort för att verifiera när ljudet uppstår igen, på så vis kan du ringa in problemet bättre. Det kan oxå tänkas vara växellådan som låter lite-lite, testa med om det blir nån skillmad med nedtryckt koppling vid stillastående när du hör ljudet...
Beträffande oljan (Mobil 1 Rallye eller Supersyn??) i din bil så anser jag att du valt en mycket bra olja, den är "tunnflytande" kall och hysat "trögflytande" varm, minst lika bra som Castrol oljan MrBadBoy talar om, så det finns ingen anledning att byta den.

ji
729
jigga
428i coupé -2014
Går kanske att lyssna med stetoskop var ljudet kommer ifrån. Det är inte ett högt ljud så det är svårt att höra var det kommer ifrån.
Vattenpumpen är nyligen bytt så den är det inte, hade samma ljud innan bytet.
Kan jag kolla ventillyftare genom att lyfta ventilkåpan?
Inga andra idéer?
Mr
44
Mr.Bad.Boy
530d Touring -06
du kan inte kolla ventillyftarna de e hydraliska o d finns inget du kan göra förutom att köpa nya men förutsatt att bilen inte rulla 50 000 mil så har du inget där o göra , bmw 6orna låter alltid när de börjar närma sig 20 000 mil men de håller också för mer än vad man tror , bytte en motor i en taxi 728iA den hade gått 60 000 mil o helt otroligt så va d inte mycket med motorn förutom att han började släppa på kolvringarna och drog olja ... va billigare o byat motor . du kan göra så att du använder ett långt järn stag elr nått annat av järn (långt o smalt) starta motorn o lägg staget på delen du vill höra , typ AC pumpen o så lägger du örat mot staget o lyssnar du bör höra lager och ett vinande ljud , maler d så har du hittat ett fel

Pe
177
Pelleman77
Z4 SDrive -09
325d M-sport touring -07
Märkligt problem, är nyfiken på vad det är för fel om du hittar.
pe
204
petrob
320i -18
Har också fått ett "knackande" ljud i min M3. det märkliga är att när jag varit ute och maxat den på växlarna och sedan går ned till 50 igen så låter det nästan ingenting, bara det vanliga tickandet från ventilerna.
Gjorde oljeservice på den för 50 mil sedan, och direkt efter så var den helt tyst första veckan. kollade oljan idag för säkerhets skull och den var som vatten i konsistensen.

Hittar du någon är det intressant, börjar fundera på om det är något som tar i någonstans eller vattenpumpen. Lite glapp i fläkten har man också, kan det vara det?

Petrob
------
M3 Cab
Mr
44
Mr.Bad.Boy
530d Touring -06
hej

att fläkten (vattenpumpen) glappar lite har nog inte så mycket att göra med att oljan e som vatten , se bara upp så inte pumpen skär för då har du ingen "vatten" olja då blir d grillad olja som luktar apa .. så illa att man kan spy .. mest pga av att motorn blir för varm , fast d vet du väl , lustigt d där med att oljan e som vatten , har faktiskt inte stöt på problemet förut , ska va kul o se om nån vet nått om d . men kan d va så att oljan som ska ner i m3 e ganska mycket tunnare än vad man har i en 325a t ex så du upplever d som "vattnig" elr va oljan kanske varm när du kollade ?

pe
204
petrob
320i -18
lite varm var den, men dock, den droppade av stickan.

Petrob
------
M3 Cab
Pe
177
Pelleman77
Z4 SDrive -09
325d M-sport touring -07
Vilken olja kör du på?
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Lite sent ute iofs, men SKA inte tomgången på 328a ligga på runt 600rpm? Har för mig att min ligger runt där, inte för jag kollat så noga men... Har för mig jag läst det på nån skylt i motorutrymmet eller i nån handbok eller dylikt...
Mr
44
Mr.Bad.Boy
530d Touring -06
d stämmer , min ligger på ca 600 iaf

Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
En liten rättning Mr.Bad.Boy

en 10W40 olja är tunnare varm än en 5W50.....

0W, 5W 10W, 15W eller 20W står för viskositeten på kall olja (-10 om jag minns rätt). ju högre siffra ju mer likt sirap.

30, 40, 50 eller 60 står för viskositeten vid varm olja (+ 100 om jag minns rätt).

Så att säga att en 10W40 olja är tjockare än en 5W50 gäller bara när det är kallt och då vill man ju ha en olja som är så tunn som möjligt.... eller....

Sedan kan man utifrån dessa siffror inte säga någonting om kvaliteten på oljan det är mycket svårare och jag har ännu inte hitat något bra sätt att avgöra vilken olja som är bäst.
Mr
44
Mr.Bad.Boy
530d Touring -06
där ser man , borde ha vetat d men men man lär sig nått nytt varje dag

ji
729
jigga
428i coupé -2014
Lyfter tråden igen... Har fortfarande inte blivit av med ljudet!
Det låter alltså bara när den blir varm! Är knäpptyst när den är kall!
Hörs bara på låga varv, framför allt när man parkerar, dvs när man varvar upp lite, släpper, varvar upp osv. Från tomgång upp till 1500-2000 varv ungefär. Ingenting av detta finns alltså när bilen är kall!
Ljudet är ett slammrande/knackande/rasslande liksom, ibland mer och ibland mindre! Börjar bli orolig nu och funderar på att titta över motorn i vinter!
Kan det vara lagerhaveri på G?
Tilläggas ska att jag precis har varit inne och fått gjort en bilstein engine flush och bytt oljan från mobil 5w50 till castrol rs 10w60!
Resultatet blev bara att den slammrar/tickar till lite längre vid kallstarter pga. den tjockare oljan men inget av ljuden på varm motor försvann/avtog!

kan det vara en dålig styrservopump?
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Alltså det har inget med rattutslag att göra, låter liksom om jag står stilla och varvar upp lite också!
Var precis ute och körde och lyssnade efteråt. Det är främst vid 1000 varv man hör det! Främst när den har varit uppe på varv, och ska gå ner!
Den stannar ju till vid 1000 varv innan den kryper ner till 6-700 igen, där den stannar till låter det!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.