AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.272

E30 M3 frågor

Sida 1 av 2
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Tjena BMW kunniga, jag har lite frågot till er ang. BMW E30 M3:
* EVO sport versionen har större hjulhus för att kunna ha 18" fälgar, gäller det både bak och fram, eller bara fram?
* Betyder det att man inte får plats med 18" på en vanlig E30 M3?
* Vart kan man köpa EVO Fram och bakspoiler (bak den med den justerbara vingen)?
* Är det fel att blanda delar från olika modeller på en M3 eller är det ingen som bryr sig?
*Om man vill sänka en E30 M3 vad ska man då använda för märken på sänkning/couilovers.
* Är det några speciella saker man ska kika på när man kikar på en begagnad E30 M3? (Vad är dyrt att laga, vad slits, vad ska man se upp med).

MVH

Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Mr
103
Mr Alpina
M3 -01
520D -01
520D -02
520D -03
1)Bare fram.
2) Jo - men det blir inte lett å hitta felg som passer.
3) Hos BMW återfor. eller www.ebay.de - frågan er om du vil ha org. eller kopia?
4) Så lenge det er orignal deler, er det inget problem med det. Man kan jo ta det av...
5) Senking: Eibach(hvis det fortfarende eksisterer til M3 E30, eller Grp. A/N understell fra BMW Motorsport.
6) Kamkjedan/strammeren, innsugspakninger, rost i skjermar, trøskler, ved nummerplåtens lys, samt rost under sidokjolarne, och rundt framrutan.
Dyrt at laga er rådelager, vevlager, renovering av topp.
R
70
R Andersen
-88 M3 Zinno
-98 M3 coupè dakar II
Tjena, Robert!;) (mr alpina)

z3mpower:
s14motorpsort.de säljer carbonkopior av EVO III delarna. Har handlat av dom, och kan absolut rekomandera dom!

Jag kör med H&R justerbart på min och jag kör med 8.5 x 18" BBS ET 10 med 225/35 däck.
852
Sörpan
325xi -02
Länk har du säkert sett?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Ex
139
Extreme M3
M3 E30 års mod 87
M3 touring
18" fälgar går och få in utan evo skärmar(har de på min) delar i kolfiber och glasfiber kan ja fixa om du ska ha.Maila för bilder info och priser.
Silverpilen77@hotmail.com //fredrik

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Rost ska du se upp med! Under sidokjolen är ett vanligt ställe som det brukar finnas rost på!

Mvh Abbe

M3 E30, dagboken: Länk
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Tack alla för hjälpen.

Mr Alpina: När ska kamkedja och sträckare bytas, de flesta bilar till salu har ju gått ca 15-18.000mil.
Vad är rådelager?
Hur vat man om rådelager, vavlager och toppen är slut?
Toppen = blårök och olja i kylvattnet?
Vevlager = borde låta illa va?

R Anderssen: Ska kolla med dem.

Sörpan: Tror det var på den sidan jag läste om skillnaderna på EVO Sport och icka, men det stog inget om det bara var fram eller både fram och bak hjulhus. Men ovan fick jag ju svar på det.

Extreme M3: Du får ett separat mail.

Så rost är vanligt på dessa bilar! trist, jag avskyr rost. Men är det under kjolarna så är det väl de vanliga sparklådorna och de kan väl inte vara hela världen att byta ut.

Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Vart kan man hitta bilder på era bilar?
R.Andersen och Extreme M3.

Extreme M3 är det inte din bil förresten som finns bild på i någon annan tråd med kolfiber spoiler och utan huv?

Vill ni mail bilder på era bilar och mer tips och trix med M3-bilarna får ni gärna göra det.

Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
st
251
strypt
525 -92
318is -90

M3 bilder finns på den länken som Sörpan skrev. Min är nr 8.

---
/Micke
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Jag såg EVO III bakspoilern, men inte fram! Du har ingebn bild på den?

Hur länge håller dessa motorer? Visst har jag hört att de är rena sliträvar men 13 ägare och 18.500mil på mätaren!?

Får man nerslag i besiktningen om man har mörtonade blinkers fram!

Någon som lagt in angeleyes och kan berätta lite mer om det?

Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Jösses vad me stavfel!

Strypt: Jag såg EVO III bakspoilern, men inte fram! Du har ingen bild på den?
Visst var du på BMW Spring Break?

Hur länge håller dessa motorer? Visst har jag hört att de är ena riktiga sliträvar men 13 tidigare ägare och 18.500mil på mätaren!? Vågar man?

Får man nerslag i besiktningen om man har mörktonade blinkers fram!

Någon som lagt in angeleyes och kan berätta lite mer om det?

Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
R
70
R Andersen
-88 M3 Zinno
-98 M3 coupè dakar II
z3mpower: Jag kommer med bilder innom kort tid. Mina BBS-fälgar är på lackering, så jag kommer att ta nya bilder på bilen när jeg får dom tilbaks från lackeraren. Bilen är rød med hvita BBS.

btw: min bil har 24.500 mil på mätaren..

En bild på evoIII framspoiler: Länk

Denna sida har mycket info på E30 M3: www.s14.net
st
251
strypt
525 -92
318is -90

Jo nån bild har man väl på datorn, kan kolla sen. Stämmer bra att jag var på BMW Spring break.

Motorerna håller bra för att vara en hård trimmad fyra, a och o är rätt service samt att se till att inte insugspackningarna har börjat suga tjuvluft. Min bil har snart gått 18'000 mil och har väl ungefär så många ägare, men stirra dig inte blind på mil och antal ägare, dagsskicket avgör.

---
/Micke
st
251
strypt
525 -92
318is -90

Så många ägare som z3mpower skrev menade jag, dvs 13, inte 18'000 =)

---
/Micke
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
R Andersen: Aha! är det EVO III spoilern. Trodde det var den lite större som man sätter fast ovanpå/framifrån original.

Strypt: Hur märker man av tjuvluften i insugningspackningen? Vilken packning blir det förresten, är det till trattarna eller? såpavatten och pänsla på för att se ev, bubblor eller?

Jag är tacksam för alla tipps jag får så jag slipper köpa något som bara står och kostar pengar.

Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Kamkedje sträckaren märker du enklast att det är fel på genom att starta en helt kall motor, är sträckaren dåligt så knackar det friskt från motorn i några sekunder sen tystnar den.

Mvh Abbe

852
Sörpan
325xi -02
Tjuvluft i insugspackningarna märks genom en vandrande tomgång. Det finns två stycken och de kostar ca 500 kr/st. Jobbet att byta ut dem är ganska omfattande så räkna med någon tusenlapp i jobb om du lämnar in den på verkstad.

Den spoilern man skruvar på utanpå den befintliga är Evolution 2-varianten.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
st
251
strypt
525 -92
318is -90

Som Sörpan skrev. Borde funka att spraya startgas och se ifall tomgången ökar också. De sitter mellan spjällhusen och toppen. Tror dock att de är lite dyrare än 500:- st?

---
/Micke
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag frågade efter priset för fyra år sen och då kostade dem 600:- st, men de kanske har sjunkit i pris?

Mvh Abbe

z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Vandrande tomgång går ju lätt att kolla. bortsett från vandrande tomgång kan motorn ta skada av det på något sätt?

Kamkedje sträckaren, om motorn är varm när man kikar på den, finns det något sett att kika på det då. Om den är dålig men kamkedjan än inte hoppat över en kugg så kan väl inte motorn i sig tagit skada va?

Vid vilka intervall ska kamkedjan bytas?

Nu är jag snart redo att börja provköra bilar.
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Det finns inga fastställda bytesintervall för kamkedjan. I princip kan säga den håller hela motorns livslängd. Som sagts tidigare är det kamkedjesträckaren brukar tröttna först.

Själva kamkedjan är inte dyr (~500:-). Det som är dyrt om man ska renovera kamdrivningen är glidskenorna.
Det finns en "myt" om kamkedjan bör bytas efter ca 15000 mil men den har dementerats ganska kraftigt.

/G
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.