|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Importera från utanför EU är kört för du får betala mom+tull osv. Så du går back Men du kan ju tanka upp i estland för 8 kr/l då det år i EU och ingen tull/moms behöver betalas vid gränsen. Montera in en 10.000 liters tank i bilen... |
|
| Kanske svårt att importera bensin för att få lönsamhet i det, men när min far har importerat amerikanska båtar från USA frågar de ibland om de vill att de fyller tankarna i båten, ca 300 liter*2, ca 3,5:-/litern! det är inte fel, bara att slanga till bilen ;) | |
|
I ryssland ligger bensinen på ca. 3-4:-/liter, bara ta med sig några tomfat på släpet och åka dit, tullen på vägen hem lär ju iof undra kraftigt... Mvh |
|
|
Eftersom skatterna är procent på nettopriset tjänar staten grova belopp på bensinprishöjningar. Hade skatten varit fast ( x kr/liter) skulle priserna inte skena iväg lika drastiskt. Märkligt sätt att föra politik på. |
|
|
Venezuela, Ryssland, USA osv har låga priser men ni kan inte importera därifrån för skatt+tull+frakt tillkommer så det blir dyrare än hemma vid pumpen. Baltstaterna är ju med i EU så där blir det ingen skatt+tull och de ligger ju nära dessutom. Där kan det löna sig. Titta på lastbilarna, de kör ju ofta med extratankar på över kubikmetern och undviker att tanka i Svedala... |
|
|
Jag körde en lastbil för ett par år sen o den kunde ha med sig 1200 liter o körde inrikes. Det är en grej för att tanka en gång i veckan o slippa göra det varje dag :) Har för mig att diesel är lättare att "brygga" på rafineriet o är ju mer miljövänlig än bensin, säkrare för den exploderar inte av en gnista. Jag skulle kuna köpa en ny diesel bil om bilskaten o soppa pris var lägre... men det är inte... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.