AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.072

Importera bensin?

Sida 2 av 2
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Importera från utanför EU är kört för du får betala mom+tull osv. Så du går back

Men du kan ju tanka upp i estland för 8 kr/l då det år i EU och ingen tull/moms behöver betalas vid gränsen.

Montera in en 10.000 liters tank i bilen...
Kanske svårt att importera bensin för att få lönsamhet i det, men när min far har importerat amerikanska båtar från USA frågar de ibland om de vill att de fyller tankarna i båten, ca 300 liter*2, ca 3,5:-/litern! det är inte fel, bara att slanga till bilen ;)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
I ryssland ligger bensinen på ca. 3-4:-/liter, bara ta med sig några tomfat på släpet och åka dit, tullen på vägen hem lär ju iof undra kraftigt...

Mvh
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Eftersom skatterna är procent på nettopriset tjänar staten grova belopp på bensinprishöjningar. Hade skatten varit fast ( x kr/liter) skulle priserna inte skena iväg lika drastiskt.
Märkligt sätt att föra politik på.

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Venezuela, Ryssland, USA osv har låga priser men ni kan inte importera därifrån för skatt+tull+frakt tillkommer så det blir dyrare än hemma vid pumpen.

Baltstaterna är ju med i EU så där blir det ingen skatt+tull och de ligger ju nära dessutom. Där kan det löna sig.

Titta på lastbilarna, de kör ju ofta med extratankar på över kubikmetern och undviker att tanka i Svedala...

Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Jag körde en lastbil för ett par år sen o den kunde ha med sig 1200 liter o körde inrikes. Det är en grej för att tanka en gång i veckan o slippa göra det varje dag :)

Har för mig att diesel är lättare att "brygga" på rafineriet o är ju mer miljövänlig än bensin, säkrare för den exploderar inte av en gnista.

Jag skulle kuna köpa en ny diesel bil om bilskaten o soppa pris var lägre... men det är inte...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.