AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.071

Importera bensin?

Sida 1 av 2
hej har hört att en del importer själv me lägre kostnad samt köper från firmor nån som vet nåt om detta??
Mo
30
Monkie79
BMW 523iA Touring -98
Det skulle va intressant...
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Ingen dum idé!
Visa användare
203
Holger_Puffa
318i Cabrio -91
Vet någon hur mycket bensinbolagen lägger på exakt per liter? Om man gick ihop riktigt många skulle man ju kunna finansiera en pump där man sålde till inköpspris, fast det är nog svårt att göra realitet av det.
se
661
seb_540
328i M F30
de lägger på väldigt litet, tror det handlar om ören inte kronor.... det mesta är som bekant skatt, och den slipper man ju inte undan.... Dessutom skulle jag tro att det krävs omständliga tillstånd för att importera brandfarliga vätskor.
hm de kostar inte så mycke bensinen hm i venzula där jag var för ett tagsen kosta de 34öre =) öööö man börjar ju undra efter det=)
kilroy
Enligt de senaste uppgifterna från FN anger det statliga venezuelanska oljebolaget PDVSA att bensinpriset är, omräknat till svensk valuta, 1:-/liter 99-oktanig bensin.

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

men är de nån som importerar bensin??eller är de mörkelagt??
Danne L
k1mzo

jag betalar nog gärna några kr extra för soppan här än bor i en lerhydda och kör billig bensin i venizuela ; )
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Ja det är ju verkligen så att det är mycket bättre att bo här i Sverige än i en paradis-ort som Venezuela! Det är ju inte så att Venezuela har en del ljusa sidor som t.ex ett av världens finaste naturlandskap eller ett underbart tropiskt klimat ;-) Länk

___
Bilbloggen: Länk
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Mugge:
Men å andra siden är det mycket mer än naturen som gör att man trivs i ett land. :)

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Är det inte Venezuela som alltid har med en tjej bland topp-tre i Miss Universum-tävlingarna?... :)
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Lär vara dyrt att få hit bensinen från Venezuela... men lär endå vara billigare i längden, tror jag.

_____Vraum!_____
I mitt förra jobb (som säljare) var jag ute på en hel del bensinstationer. Lika för alla (Shell, Statoil, OKQ8 osv) var att de alla hade samma uppgift på hur bensinpriset var uppbyggt:

Inköpspris
Skatter
1 kr påslag (enskilda stationen och kedjan skulle dela på denna="vinst")
Moms på detta
-----------------
Slutgiltigt pris

Alla av dem sa att det endast var denna krona de hade i vinst. Lokala priskrig kan ibland ge mer än en krona i rabatt. Stationen och kedjan stod då gemensamt för "förlusten" eftersom det anses viktigt att vara konkurrenskraftig, så viktigt att det motiverade en tillfällig förlust.

Så om man drar av kronan i vinst så är det väl vad bensinen kostar om man "köper den själv". Man har ju ej heller någon mängdrabatt om man bara köper enskilda liter, så personligen tror jag inte att man tjänar på att importera själv eftersom Göran vill ha sin sponsring....
Danne L
jo det är som traum säger

har en brorsa som är ansvarig för en ok mack och dom ser bensinen mer som en service till kunderna det är knappt någon vinst på det

pengarna dom tjänar är på sakerna dom säljer inne i själva macken
Ja ser man det från lilla mackens perspektiv så.. men tanken var väl att se förbi mellanhänderna INNAN macken, då snackar vi inte om nån kronas påslag (förutom skatter och moms på skatten osv).
Nu kan man väl inte så lätt få ut nån färdig soppa från SP eller nån annan lokalt kanske, och visst tar man in bensin i bulk också fast mycket görs "på plats" osv. Diesel däremot är väl lite lättare att hitta till bra pris, i synnerhet om man är båtägare av nåt slag.

FP
Kan verkligen inte tro att "självimporterad" ensin skulle vara billigare. Var ska man beställa ifrån? Ringa "Sheik El Adul Alamein" -Jo Sven från Sverige här, skulle vilja beställa 1000liter V-power!

Som nämnt har inte macken märkbar vinst på bränsle.

Kan bara tänka mig vilken byråkrati detta skulle medföra om ens möjligt.
Tj
10
Tjernan
735iAL -88 (import)
Fossila bränslen är ute. Använd lokalproducerat och miljövänligt biobränsle istället. Kör bensinmotorn på E85 och dieselmotorn på REE.
Danne L
skulle e85 vara så mycket bättre
brasilien får skövla sin sista regnskog för att få fram nog med e85 om vi alla ska köra på det

nja e85 känns mer som en komplement till bensinen tills något riktigt vettigt alternativ kommer fram
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Nästa stora grej..Internetbensin :-D
Paap Reeder
... varje gång du tankar E85 ... dör en papegoja.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.