|
|
|
|---|---|
|
När jag bytte till vinterhjulen på Vianor i Lund så drog de åt bultarna åt helvete för hårt, även med en halvmeters hävarm och många kg tryck rör sig inte de flesta bultarna och jag är rädd för att dra sönder hylsorna och runda bultarna. Om jag åker dit igen och ber dem byta tillbaks till sommarhjulen får jag bara samma problem nästa gång. Så jag funderade på att köpa en mutterdragare, elektrisk eller luftdriven. Men frågan är om en elektrisk klarar att slå loss muttrarna som de dragit i med sin feta maxade lastbilsdragare ? Om man ska köpa en budget-kompressor så klarar den ändå inte att leverera ut så mycket luft per sekund som de luftdrivna dragarna av starkare modell behöver.. Och om jag inte ens kan få loss muttrarna med fet hävarm så kanske inte nån "konsument" dragare kan slå loss dem ändå ? Ett alternativ är ju att köra dit och klaga och säga att de dragit åt dem för hårt och att de får i varje fall lossa på dem åt mig, men det hade varit kul att ha en mutterdragare i vilket fall som helst så jag är sugen på det ändå. /Björn | |
|
Råkade ut för liknande en gång...bultarna var dragna så hårt att jag fick loss några med en ca 1.5m lång hävarm, 3 låsbultar lyckades en däcksgubbe knacka loss med en xtra kraftig mutterknack, den fjärde satt så hårt att själva "nyckelns spår" gick sönder, fick borra ut den... Mitt tips: Åk till firman som satte dit däcken o kräv att de lossar bultarna, kostnadsfritt! Sen drar du åt de lagom, åker hem o sätter på dina sommardäck själv. Ps: Hylsorna tål mer än man tror.... |
|
|
Om skruvarna sitter så hårt dragna bör de bytas ut eftersom de troligen har sträckt sig! Håller med om att däckfirman som dragit åt skruvarna för hårt, får lossa dem och betala de nya skruvarna. Hjulskruvar skall egentligen dras med moment, men det är få som gör det. I vilket fall skall de inte dras speciellt hårt för det behövs inte. De skall också kunna lossas med handkraft och de verktyg som ligger i bilens verktygsfack om man skulle få punka ute på en enslig väg! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| På frågan om slående mutterdragare så tycker jag en elektrisk är bättre. Den tröttnar aldrig på samma sätt som en luftdriven. Själv köpte jag Julas modell, inte i samma klass som polarens Makita men den fungerar väldigt bra. | |
|
Har ännu inte träffat på en gummiverkstad som bryr sig om att momentdra hjulmuttrar. Okunnigheten är stor för att inte säga total. Hjulen SKALL momentdras för att inte fördärva fälgarna, ströcka muttrarna och för att man skall kunna lossa hjulen själv. Har alltid med mig momentnyckel då jag har med gummiverkstäder att göra. |
|
| Limpur: vad menar du med att en luftdriven maskin tröttnar?? Snarare är det ju tvärtom. De luftdrivna är de som är kraftigast, testat gärna en IR eller CP maskin, ej att förväxla med Jula eller Feltemas saker som mest bara låter illa... | |
|
Där jag var och jobbade som däck nisse hade vi strypt luft flödet samt trycket åt mutterdragar slangen så att den aldrig drog mera än 100-120 nm som rekommenderas. Så finns det ju även en justerskruv på de flesta proffs mutterdragare som stryper momentet de drar med. Har svårt att tro att alla andra däckfirmor missat en så viktig detalj..? Eller?? Skulle de dra med fullt tryck och en lagom köttig dragare så kan ni nog säga hejs svejs med era gängor. Med 12-15 bars system tryck och saftig dragare så är dessa maskiner MYCKET starka.. |
|
|
När jag var och sökte på mutterdragare hittade jag Atlas Copcos sida om heavy-duty gear.. de hade typ 10 000 Nm dragare, som man bygger atlantångare med :) De såg feta ut. Jag tror med en SÅN så drar man nog sönder gängorna ganska snabbt :) En vanlig luftdriven mutterdragare drar 200 liter luft per minut. Men de där drog upp mot 40 liter luft *per sekund* :) Muahaha! Jag drar till Vianor på måndag och ber dem dra loss muttrarna som de själva satt på för hårt, och ser vad de säger. De kommer säkert muttra... /Björn |
|
| exolon: Köp dig en elektrisk mutterdragare på Rusta eller Jula den slår 30 kg den kan du dessutom komplettera med en momentförlängare så kan du dra fast också..det är förövrigt momentförlängare gummiverkstäderna använder men kanske inte alltid använder den lämpligaste | |
|
Uppföljare: Jag körde förbi Vianor och de drog om bultarna åt mig gratis. De hävdade dock att de hade strypta dragare och aldrig drog med mer än 80 Nm dock och att bultarna fastnar stenhårt ändå efter ett par månader.. jaja.. de var schyssta och jag fick loss dem i varje fall.. Vad som är intressant är att de alltså kunde ta upp de som satt stenhårt även med bara 80 Nm slag - antar att det är själva knackarna som får loss dem och inte det totala vridet. Var också inne på Rusta och fingrade på deras 499-kronors dragare. Den väger supermycket och ser hyfsat byggd ut, men den har ingen momentinställning och slår med 300 Nm vilket dels uppenbarligen inte behövs för att slå loss bultar och är 3 ggr över BMW's specade vrid för att sätta i bultar, så den känns lite fel att ha ändå. Var det nån av de andra elektriska mutterdragarna som hade ställbart moment ? Från Biltema och Jula tänker jag då. /Björn |
|
|
Exolon: bättre du läser vad jag skrev högre upp...och dessutom 80 nm gummiverkstäder brukar dra alu med 12 kg samt stål med 16..80nm är förövrigt avsevärt mycket mindre än vad du drar själv med fälgkors..låna ett momentskaft ska du få se Kan tillägga att Rusta maskinen är mycket bra..det är samma dragare på Jula fast med annat namn..de har förövrigt och 2 st med batteriacc 16 respektive 24 kg.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.